Citat:
Ursprungligen postat av
thefinger
Kan någon hjälpa mig? Bor ihop med en fantastisk tjej sen 9år. Senaste åren har jag dock nästan känt mig känslomässigt dumpad då hon inte öht ser varför vissa saker som att hålla tider, komma ihåg saker eller höra av sig är viktigt för mig. Även barnen påpekar detta nästan dagligen för deras egen skull. ”Vart e mamma”, ”hon skulle ringa mig då” ”mamma har glömt min läkartid” osv.
Jag har nu börjat se mönster hos henne, men inte tagit upp det än. Någon som kan hjälpa mig med tips hur vi tillsammans kan titta på att få hjälp?
Nu sätter jag ingen diagnos på henne, men här är några saker som sticker ut i vår vardag.
Mobbad som barn
Aldrig klar med sitt jobb, konstant efter med sina uppgifter så hon kan sitta 4/5 kvällar och jobba. Glömmer även att tex registrera vissa system så att hon inte kan jobba i dem och blir då tvungen att skriva i tex Word (då kommer inte kollegorna åt det dock) så extremt stressande för henne
Noll tidsuppfattning
Uppfattas som korkad då hon glömmer saker och tar evigheter på sig att svara
Glömmer saker som nycklar, telefon, glasögon dagligen
Säger att det e ”normalt” att man kan stänga av sin familj i tankarna och då rättfärdigar att man inte hör av sig när man bestämt det. Även ”alla” på hennes jobb gör det.
Pratar konstant om saker hon vill göra (tex träning) men kommer aldrig igång.
Ber jag om hjälp med något så glömmer hon oftast det (även efter åtskilliga påminnelser)
Aldrig i tid
Känns som att hon inte lyssnar på en när vi pratar
Går från spisen så att det kokar över/bränns väldigt ofta
Noll koll på ekonomi
Listan kan göras väldigt lång, men här är några saker som ”ställer till det” i vår vardag.
Jag känner att jag redan tar så otroligt stort ansvar med barn och hem att jag e helt slut. Kan det bli bättre? Vill verkligen inte separera, men att gå runt och tänka att ens partner ”bara” har glömt en eller att jag bara får bekräftelse av vänner/kollegor är så otroligt ledsamt.
Tror hon kommer braka ihop av utmattning snart låter det som. Alla hennes symtom tyder på ett skadat nervsystem som gått på övertid troligen i många år. Be henne göra ett stresstest på vårdcentralen och du ska se att hon kommer troligen bli sjukskriven. Som partner skulle jag övertala henne att söka hjälp snarast, säg till henne att det verkar som att hon är på väg rakt in i kaklet och att det såklart påverkar henne själv, men även er andra också, att ni runt henne märker tydligt att något är på väg åt fel håll. Glöm inte att inte döma utan stöll en lugn och tydlig fråga till henne: vad behöver DU just nu? Jag önskar din fru lycka till.