Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-24, 15:56
  #4309
Medlem
Hobbypsykologer!

Efter att ha blivit utmattad tre gånger med ca. 10 årsintervaller och en nära anhörig utreds för add så börjar jag fundera...har jag add?

Symptom:
- Extrem blyghet som barn men motsägelsefullt nog också klassens clown (BÅDE introvert och extrovert)

- Över medel i alla ämnen utom matematik, hade extremt svårt för det då jag var väldigt ointresserad

- Kicksökande (tidig debut av tobak, alkohol)

- Fullständig oförmåga att hålla rent på mitt rum som barn/tonåring, alltid kaos

- Tilltagande ångest från gymnasiet

- Insomnia inträder, kraftig sådan och jag får medicin för det och har det än idag (är i 45-årsåldern)

- Diagnostiserad social fobi och ångest i 25-årsåldern, fick medicin som har fungerat bra.

- Duktig på att plugga men dålig på att slutföra, har studerat fem olika ämnen på högskolenivå ("Det här verkar kul, det ska jag läsa!") = massa fristående kurser, inte slutfört alla

- Rastlös, flyttat runt till olika städer och länder

- På samma tema: Aldrig varit på en arbetsplats mer än tre år. Tröttnar när jag kan jobbet, blir rastlös och vill vidare

- Impulsiv (hoppat på alla möjliga idéer och tillfällen som skapats, har också gjort att jag fått uppleva väldigt många minnesvärda händelser och gjort spännande möten)

- På arbetet: en jävel på att prestera. Gillar när tempot är relativt högt och arbetsuppgifterna varierande.

- Hemma: som att motorn stängs av helt. Alla vardagssysslor tar emot. Vill bara ligga och vila (och gör det också) men inne i huvudet snurrar tankarna i ett ganska hysteriskt tempo vilket är stressande. Jag har väldigt svårt att hålla fokus, dåligt kortidsminne. Även dåligt långtidsminne.

- Får dock ryck av energi och då ska allt göras NU, helst samtidigt och i högt tempo men också noggrant. Kan bli besatt när jag städar och lägga ner väl mycket jobb på att t.ex få kaklet rent.

- Är väldigt känslig för intryck men kan inte avgöra om jag var det innan jag gick in i väggen första gången eller inte. Jag blir helt slut av att gå i butiker t.ex. Orkar inte med för mycket sociala tillställningar, väljer dem med omsorg. Ljud, ljus, människor...ja, ni vet.

- Jag har ibland svårt att lyssna på människor, får anstränga mig för att hänga med och komma ihåg vad som sagts.

- Har ibland tendens att avsluta folks meningar, kan bli lite stressad när de är för långrandiga.

- Jag är helt ointresserad av kallprat, jag går rakt på det väsentliga och vill bara ha relationer där man går på djupet. Jag är väldigt snabb på att bli privat med folk.

- Lite svartvit i mitt tänkande men har blivit bättre med åren och inte lika snabb på att döma.

- En väldig periodare vad gäller träning. Får mina ryck och håller igång några veckor men har aldrig lyckats hålla i det längre än så. Går all in och köper utrustning för träning och andra projekt bra för att lägga ner efter ett par gånger.

Men det allra största problemet som jag har är att jag är så orkeslös. Vill vara pigg även utanför jobbet!

Har jag add? Eller nåt annat? Skulle uppskatta er input väldigt mycket.
Citera
2024-02-24, 16:20
  #4310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papayapiraya
Hobbypsykologer!

Efter att ha blivit utmattad tre gånger med ca. 10 årsintervaller och en nära anhörig utreds för add så börjar jag fundera...har jag add?

Symptom:
- Extrem blyghet som barn men motsägelsefullt nog också klassens clown (BÅDE introvert och extrovert)

- Över medel i alla ämnen utom matematik, hade extremt svårt för det då jag var väldigt ointresserad

- Kicksökande (tidig debut av tobak, alkohol)

- Fullständig oförmåga att hålla rent på mitt rum som barn/tonåring, alltid kaos

- Tilltagande ångest från gymnasiet

- Insomnia inträder, kraftig sådan och jag får medicin för det och har det än idag (är i 45-årsåldern)

- Diagnostiserad social fobi och ångest i 25-årsåldern, fick medicin som har fungerat bra.

- Duktig på att plugga men dålig på att slutföra, har studerat fem olika ämnen på högskolenivå ("Det här verkar kul, det ska jag läsa!") = massa fristående kurser, inte slutfört alla

- Rastlös, flyttat runt till olika städer och länder

- På samma tema: Aldrig varit på en arbetsplats mer än tre år. Tröttnar när jag kan jobbet, blir rastlös och vill vidare

- Impulsiv (hoppat på alla möjliga idéer och tillfällen som skapats, har också gjort att jag fått uppleva väldigt många minnesvärda händelser och gjort spännande möten)

- På arbetet: en jävel på att prestera. Gillar när tempot är relativt högt och arbetsuppgifterna varierande.

- Hemma: som att motorn stängs av helt. Alla vardagssysslor tar emot. Vill bara ligga och vila (och gör det också) men inne i huvudet snurrar tankarna i ett ganska hysteriskt tempo vilket är stressande. Jag har väldigt svårt att hålla fokus, dåligt kortidsminne. Även dåligt långtidsminne.

- Får dock ryck av energi och då ska allt göras NU, helst samtidigt och i högt tempo men också noggrant. Kan bli besatt när jag städar och lägga ner väl mycket jobb på att t.ex få kaklet rent.

- Är väldigt känslig för intryck men kan inte avgöra om jag var det innan jag gick in i väggen första gången eller inte. Jag blir helt slut av att gå i butiker t.ex. Orkar inte med för mycket sociala tillställningar, väljer dem med omsorg. Ljud, ljus, människor...ja, ni vet.

- Jag har ibland svårt att lyssna på människor, får anstränga mig för att hänga med och komma ihåg vad som sagts.

- Har ibland tendens att avsluta folks meningar, kan bli lite stressad när de är för långrandiga.

- Jag är helt ointresserad av kallprat, jag går rakt på det väsentliga och vill bara ha relationer där man går på djupet. Jag är väldigt snabb på att bli privat med folk.

- Lite svartvit i mitt tänkande men har blivit bättre med åren och inte lika snabb på att döma.

- En väldig periodare vad gäller träning. Får mina ryck och håller igång några veckor men har aldrig lyckats hålla i det längre än så. Går all in och köper utrustning för träning och andra projekt bra för att lägga ner efter ett par gånger.

Men det allra största problemet som jag har är att jag är så orkeslös. Vill vara pigg även utanför jobbet!

Har jag add? Eller nåt annat? Skulle uppskatta er input väldigt mycket.


Känner igen mig i det mesta du skriver. Jag är diagnostiserad med Autism och ADD.

På frågan om du har ADD, går inte att besvara här. Det kan bara en utredning göra.
Men som sagt, det är många tecken som tyder på det.
Citera
2024-02-24, 16:33
  #4311
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag har läst anekdotiska påståenden om att adhd-medicin skulle "öka autistiska symptom" - men jag vet inte om det finns direkt belägg för det.

Att man blir väldigt fokuserad och kan nörda ner sig på saker som egentligen inte är produktiva för sin överlevnad. Men alla med autism är inte superfokuserade som jag på kokain om jag ska överdriva ett exempel.

De flesta med autism är även drabbade av adhd, tics, efterblivna m.m.
Högfungerande asperger avskaffades 2012 om jag minns rätt.

Man kan inte både vara högfungerande och handikappade på en och samma gång.

Antingen har man en diagnos som NPF, eller så har man ingen diagnos då det inte finns ett problem som samhället eller vården måste gå in och ge stöd till.

Jag har diagnosen ADD och behöver medicinen. Det ena bekräftar det andra.
Det finns ingen brain-scanning som jag kan lägga upp som bevis. Därför krävs det en utredning och inte en hobby-utredning på nätet där man inbillar sig att vara sjuk av allt man redan innan sökte info om.
Citera
2024-02-24, 18:56
  #4312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spookie1968
Känner igen mig i det mesta du skriver. Jag är diagnostiserad med Autism och ADD.

På frågan om du har ADD, går inte att besvara här. Det kan bara en utredning göra.
Men som sagt, det är många tecken som tyder på det.

Tack för svar!
Nej, såklart går det inte att diagnostisera något här, jag är mer ute efter att få veta om de symptom jag har ens går i linje med add eller inte. Jag vill inte ta upp tid av vården om det här beteendet snarare drar åt "neurotypisk men med ångest/högkänslighet" el. liknande. Så jag skrev mest för att få en fingervisning. Är inte så påläst om ADD.
Citera
2024-03-18, 11:30
  #4313
Medlem
Förstår mig inte på det här med ADD. Är personer som har ADD mer passiva? Kan barn idrotta med ADD? Jag misstänker att min yngsta i familjen har ADD.

Han är väldigt duktig på sin idrott, men vi märker att han emellanåt är i en egen värld men ändå inte. Visst är han närvarande i spelet men något stämmer inte. Detta har uppmärksammats även av en bekant till familjen.

Han lyssnar inte på något jag säger. Ger jag tips och råd är det in genom ena örat ut genom det andra. Kan ge honom små tips i halvlek och inte fan tar han till sig något. Med vår andra son är det tvärtom. Suger åt sig som en svamp, tränar extra av ren egen vilja för att bli ännu bättre. Duktig i skolan, mönsterelev enligt sin fröken.

Vi tvingar inte barnet till att sporta, han vill dit själv till varje pris men han håller på att gräva sin egen undergång.

Skolan går väl inget vidare vilket är synd. Killen är smart och rätt klipsk, snabbtänkt. Men något gör att han inte är fullt närvarande. Vill gärna skolka och stanna hemma för att sova.

Av andra får vi höra vilken härlig kille ni har. Han är rätt socialt skillad och kan ställa till med rätt mycket kul / clownerier osv.

Vänner finns men de umgås han inte så mycket med för han vill till sin träning men något där stämmer inte och vi vet inte vad.

Kan någon snälla vägleda och ge tips? Jag vill mitt barns bästa och vill hjälpa honom med en utredning ifall det behövs.

Tack.
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback