Citat:
Ursprungligen postat av
DrZoidberg
Tänk på att det här är diagnoser och uppskattningar. Ingen människa passar en diagnos perfekt. Men båda har tusen tankar som surrar runt i huvudet. Har svårt att få saker gjorda. Är lättdistraherade. Jag har ADHD.
Rent definitionsmässigt finns det bara en enda skillnad, hyperaktiviteten. Men rent praktiskt så blir det ganska stora skillnader i och med hur andra reagerar på dig.
En person med ADD upplevs oftast som passiv. Kan lätt ge intryck av att vara korkad. Just för att en person med ADD gör ganska lite väsen av sig. Folk med ADHD märks desto mer. Det går liksom inte att dölja att man har problemet. Man upplevs ofta som smart men socialt okänslig. Pådrivande, men kaosig. Man verkar leta problem och konflikter. Vara en jobbig typ. Folk med ADD får ofta höra att dom är snälla. Folk med ADD har mycket lättare att få vänner än folk med ADHD t ex.
Något båda lider av är brist på självkännedom. Att man är lättdistraherad gör det svårt att känna innåt. Båda har lätt att falla offer för så kallade "missbruksbeteenden". Dvs att istället för att ta tag i jobbiga känslor och tankar (som man behöver bearbeta) så gör man saker som är roliga/distraherande istället.
Något jag har lärt mig på senare dar är skilja på rastlöshet och ångest. Jag trodde länge att jag hade mycket ångest. Det visar sig att jag är väldigt ångestbefriad som person. Däremot är jag väldigt rastlös. Jag hade svårt att skilja på känslorna.
Jag känner igen mig det mesta jag har läst om add. I det du skriver också.
Jag gör aldrig väsen av mig, jag gillar att vara i stora grupper men jag gillar inte att delta i samtal i stora grupper om jag inte känner personerna bra.
Jag har märkt på senaste tiden att jag lätt glider iväg och att min redan dåliga taluppfattning bara har blivit värre och jag glömmer saker hela tiden.
Jag har aldrig haft några större problem med betygen, jag har VG i det mesta och i slöjd och matte (9:an) hade jag mvg. Det enda lärarna hade att anmärka på var att jag hade väldigt svårt att komma igång med och få in arbeten i tid. Och att jag ofta satt och drömde på lektionerna.
Att få in arbeten i tid är lättare nu på gymnasiet, men jag glider iväg oftare och ibland kan det ha gått en hel lektion då jag bara suttit och tänkt på annat.
Att tankarna surrar runt hela tiden och distraherar har jag också problem med. Det kan vara någonting läraren säger som får mig att börja fundera och helt plötsligt har det gått 3 minuter innan jag kommer på att jag måste fortsätta anteckna vad läraren skriver på tavlan.
Att jag är för snäll är något som jag har vetat om länge, jag blir sällan arg och jag har svårt för att säga till någon om jag tycker att det blir för mycket då det känns som att de ska börja må dåligt för att jag blir sur.
Om jag tycker att något är intressant eller roligt så kan jag ha en period då jag håller på med det mycket, sen helt plötsligt så tappar jag intresset (vet att någon annan skrev om det i något inlägg, kan ha varit i en annan tråd också).
Beslutsångest har jag också, kan stå länge och försöka välja mellan olika saker, sen när jag väl valt så kan jag ångra mig.
Har problem med ånger också. Och tolkar lätt in saker och tänker för mycket. Om jag råkar göra någon förbannad så kan jag få panikångestattacker och bara ligga och gråta i sängen. Det händer dock sällan då jag försöker att aldrig säga något som kanske kan få någon att må dåligt och alltid tänker efter innan jag pratar.
Det var därför jag frågade om det där i förra inlägget, om ifall de var så att de med add hellre tänker efter innan de pratar eller inte säger något alls då det är så det är för mig.
(Förlåt för väggen av text)