2014-04-05, 00:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTuttle
Här i Sverige är du tvungen att under lång tid (Från 3 månader till 3-5 år) göra en utredning där man undersöker flera möjligheter till symptomen, vilket gör att vi har en mycket lägre utsträckning av just ADHD.
På pappret kanske det är så men verkligheten, är annorlunda.
Citera
2014-04-05, 01:44
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Tycker ni att det låter ouppmärksamt? att läsa en inbjudan och sedan
tro att att lokalen där man kan förköpa biljetterna enkom, står som själva festlokalen istället.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-04-05 kl. 01:55.
Citera
2014-04-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTuttle
De flesta människor som har gått ut gymnasiet har den kunskapen, ja. Det ingår i läroplanen för flera ämnen, där man också tar upp källkritik.
Dessa läkare i artikeln, kan du nämna ett par namn och deras kunskap? Jag lyckas nämligen utläsa det från din länk.

Har du läst boken "ADHD does not exist"? Det har jag gjort nämligen och hade du ju också gjort det så skulle du veta att boken har ett extremt stort fokus på USA och deras sjukvård. Att få en diagnos för ADHD i USA är mycket lättare jämfört med i Sverige och man verkar inte kontrollera patienten för eventuellt andra psykiska sjukdomar. Här i Sverige är du tvungen att under lång tid (Från 3 månader till 3-5 år) göra en utredning där man undersöker flera möjligheter till symptomen, vilket gör att vi har en mycket lägre utsträckning av just ADHD. 11% av alla barn i USA har diagnosen ADHD, vilket tyder på en stor feldiagnosering, men det betyder samtidigt inte att ADHD är en bluff.
Det är sant att publikationerna syftar först och främst på barn och ungdomar, därför att man vill undvika att man uppfostrar en ny generation med droger.
Men i artikeln som publicerades i Schweiz:
http://www.adhs-schweiz.ch/ADHS_2b.htm

sägs klart och tydligt, att objektiva diagnostiska kriterier för diagnosen ADHS (=ADHD): neurologiska kännetecken, resultat av kroppslig undersökning, blodtests mm, som bevisar att en sjukdom är real - saknas och att diagnosens giltighet inte godkänns. 15 underskrifter av bl.a. psykologiprofessorer, doktorer, psykiatriska föreningar i olika länder och US-senatorin Hillary Clinton bekräftar artikelns slutsatser.
Senast redigerad av irit 2014-04-05 kl. 23:11.
Citera
2014-04-06, 19:02
Medlem
en-bra-dags avatar
Citat:
http://www.adhs-schweiz.ch/ADHS_2b.htm

Problemet med att hänvisa till en tyskspråkig artikel är att ganska få i detta forum kan ta ställning till dess innehåll. Om det nu är så självklart att ADHD inte existerar så bör det inte vara svårt att hitta en samling forskningsartiklar på engelska som påvisar detta. Lycka till med den saken!

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=eXhUeRFE-kg

Denna doktor antyder inte ens att magnesiumbrist skulle ha något med ADHD att göra - än mindre att det skulle utgöra hela orsaken till åkomman.

Citat:
http://time.com/25370/doctor-adhd-does-not-exist/

Ok, här har tidningen Times gjort en intervju med en läkare som inte tror på ADHD. Läkaren hänvisar endast till egna erfarenheter och stödjer inte sin hypotes med någon som helst forskning. Den vetenskapliga grunden bygger på att man har en hypotes som man sedan söker testa, vanligtvis genom kvantitativa studier. Här har du ju bara hypotesen.
Senast redigerad av en-bra-dag 2014-04-06 kl. 19:12.
Citera
2014-04-06, 21:07
Medlem
@ en-bra-dag
Den grundläggande fråga är att ritalin & Co inte löser problemen och inte botar människor. Spelar ingen roll om ADHD/ADD finns eller inte finns.
Lyssna på andra förslag till lösningsvägar:
https://www.youtube.com/watch?v=X9cg4454mYA

https://www.youtube.com/watch?v=GUWL1o2hSrs
Citera
2014-04-07, 08:16
Medlem
Hallå igen!

Sagt strikt nej till medicin. Har däremot börjat ta hjälp av verktyg. Någon annan med ADD som använder timestock?

Finns på Appstore för 7 kr. Funkar utmärkt på morgonen för att undvika försenad ankomst till skolan/jobbet. Också bra att ställa in den på en viss tid om man har tendens att koppla bort omvärlden, haha. Kolla upp det!
Citera
2014-04-08, 00:26
Medlem
Har en liten fråga ang. skillnaden mellan ADHD och ADD.
Kan man säga att de med adhd agerar före de tänker och de med ADD oftast tänker före de agerar alternativt bara tänker utan att agera?
Jag undrar det för att jag vill förstå skillnaderna mellan de två diagnoserna. Min bror diagnosticerades med adhd för flera år sedan och jag har funderat ett tag på om jag också har det. Kom på först idag att det kan vara ADD, då jag inte riktigt har förstått vad ADD är och sen jag har läst på mer om det så känner jag mig ganska säker på att om jag har något så är det ADD. Känner igen mig i så mycket som folk skriver och känner mig lättad över att det inte bara är jag som upplever all den här skiten, med ångest över allt möjligt som råkade bli fel och en oförmåga att bli arg på någon. Det är tamefan ett handikapp att vara för snäll, jag sätter mig själv i skiten gång på gång.
Funderar just nu på om jag ska prata med en psykolog eller någon annan och försöka få en undersökning gjord. Skulle förklara så mycket om jag har det.
Citera
2014-04-08, 09:25
Medlem
DrZoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DummyNeverDies
Har en liten fråga ang. skillnaden mellan ADHD och ADD.
Kan man säga att de med adhd agerar före de tänker och de med ADD oftast tänker före de agerar alternativt bara tänker utan att agera?
Jag undrar det för att jag vill förstå skillnaderna mellan de två diagnoserna. Min bror diagnosticerades med adhd för flera år sedan och jag har funderat ett tag på om jag också har det. Kom på först idag att det kan vara ADD, då jag inte riktigt har förstått vad ADD är och sen jag har läst på mer om det så känner jag mig ganska säker på att om jag har något så är det ADD. Känner igen mig i så mycket som folk skriver och känner mig lättad över att det inte bara är jag som upplever all den här skiten, med ångest över allt möjligt som råkade bli fel och en oförmåga att bli arg på någon. Det är tamefan ett handikapp att vara för snäll, jag sätter mig själv i skiten gång på gång.
Funderar just nu på om jag ska prata med en psykolog eller någon annan och försöka få en undersökning gjord. Skulle förklara så mycket om jag har det.

Tänk på att det här är diagnoser och uppskattningar. Ingen människa passar en diagnos perfekt. Men båda har tusen tankar som surrar runt i huvudet. Har svårt att få saker gjorda. Är lättdistraherade. Jag har ADHD.

Rent definitionsmässigt finns det bara en enda skillnad, hyperaktiviteten. Men rent praktiskt så blir det ganska stora skillnader i och med hur andra reagerar på dig.

En person med ADD upplevs oftast som passiv. Kan lätt ge intryck av att vara korkad. Just för att en person med ADD gör ganska lite väsen av sig. Folk med ADHD märks desto mer. Det går liksom inte att dölja att man har problemet. Man upplevs ofta som smart men socialt okänslig. Pådrivande, men kaosig. Man verkar leta problem och konflikter. Vara en jobbig typ. Folk med ADD får ofta höra att dom är snälla. Folk med ADD har mycket lättare att få vänner än folk med ADHD t ex.

Något båda lider av är brist på självkännedom. Att man är lättdistraherad gör det svårt att känna innåt. Båda har lätt att falla offer för så kallade "missbruksbeteenden". Dvs att istället för att ta tag i jobbiga känslor och tankar (som man behöver bearbeta) så gör man saker som är roliga/distraherande istället.

Något jag har lärt mig på senare dar är skilja på rastlöshet och ångest. Jag trodde länge att jag hade mycket ångest. Det visar sig att jag är väldigt ångestbefriad som person. Däremot är jag väldigt rastlös. Jag hade svårt att skilja på känslorna.
Citera
2014-04-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg
Tänk på att det här är diagnoser och uppskattningar. Ingen människa passar en diagnos perfekt. Men båda har tusen tankar som surrar runt i huvudet. Har svårt att få saker gjorda. Är lättdistraherade. Jag har ADHD.

Rent definitionsmässigt finns det bara en enda skillnad, hyperaktiviteten. Men rent praktiskt så blir det ganska stora skillnader i och med hur andra reagerar på dig.

En person med ADD upplevs oftast som passiv. Kan lätt ge intryck av att vara korkad. Just för att en person med ADD gör ganska lite väsen av sig. Folk med ADHD märks desto mer. Det går liksom inte att dölja att man har problemet. Man upplevs ofta som smart men socialt okänslig. Pådrivande, men kaosig. Man verkar leta problem och konflikter. Vara en jobbig typ. Folk med ADD får ofta höra att dom är snälla. Folk med ADD har mycket lättare att få vänner än folk med ADHD t ex.

Något båda lider av är brist på självkännedom. Att man är lättdistraherad gör det svårt att känna innåt. Båda har lätt att falla offer för så kallade "missbruksbeteenden". Dvs att istället för att ta tag i jobbiga känslor och tankar (som man behöver bearbeta) så gör man saker som är roliga/distraherande istället.

Något jag har lärt mig på senare dar är skilja på rastlöshet och ångest. Jag trodde länge att jag hade mycket ångest. Det visar sig att jag är väldigt ångestbefriad som person. Däremot är jag väldigt rastlös. Jag hade svårt att skilja på känslorna.

Jag känner igen mig det mesta jag har läst om add. I det du skriver också.
Jag gör aldrig väsen av mig, jag gillar att vara i stora grupper men jag gillar inte att delta i samtal i stora grupper om jag inte känner personerna bra.
Jag har märkt på senaste tiden att jag lätt glider iväg och att min redan dåliga taluppfattning bara har blivit värre och jag glömmer saker hela tiden.

Jag har aldrig haft några större problem med betygen, jag har VG i det mesta och i slöjd och matte (9:an) hade jag mvg. Det enda lärarna hade att anmärka på var att jag hade väldigt svårt att komma igång med och få in arbeten i tid. Och att jag ofta satt och drömde på lektionerna.
Att få in arbeten i tid är lättare nu på gymnasiet, men jag glider iväg oftare och ibland kan det ha gått en hel lektion då jag bara suttit och tänkt på annat.

Att tankarna surrar runt hela tiden och distraherar har jag också problem med. Det kan vara någonting läraren säger som får mig att börja fundera och helt plötsligt har det gått 3 minuter innan jag kommer på att jag måste fortsätta anteckna vad läraren skriver på tavlan.

Att jag är för snäll är något som jag har vetat om länge, jag blir sällan arg och jag har svårt för att säga till någon om jag tycker att det blir för mycket då det känns som att de ska börja må dåligt för att jag blir sur.

Om jag tycker att något är intressant eller roligt så kan jag ha en period då jag håller på med det mycket, sen helt plötsligt så tappar jag intresset (vet att någon annan skrev om det i något inlägg, kan ha varit i en annan tråd också).
Beslutsångest har jag också, kan stå länge och försöka välja mellan olika saker, sen när jag väl valt så kan jag ångra mig.
Har problem med ånger också. Och tolkar lätt in saker och tänker för mycket. Om jag råkar göra någon förbannad så kan jag få panikångestattacker och bara ligga och gråta i sängen. Det händer dock sällan då jag försöker att aldrig säga något som kanske kan få någon att må dåligt och alltid tänker efter innan jag pratar.
Det var därför jag frågade om det där i förra inlägget, om ifall de var så att de med add hellre tänker efter innan de pratar eller inte säger något alls då det är så det är för mig.
(Förlåt för väggen av text)
Citera
2014-04-10, 21:06
Medlem
UERATZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?
Känner så väl igen mig i det du säger, var på en utredning, men den avbröts mitt i. Känner igen mig i allt du säger, förutom att jag är ofta arg och ledsen, och så hamnar jag i slagsmål rätt så ofta
Citera
2014-04-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

Allt du skrev stämmer på mig ju typ.
E du min tvilling?
Citera
2014-04-13, 12:20
Medlem
en-bra-dags avatar
Tänkte tipsa om lite spännande läsning. Det verkar som om att ADD ska separeras från ADHD under de kommande åren och bli en egen diagnos under namnet SCT:

http://www.nytimes.com/2014/04/12/health/idea-of-new-attention-disorder-spurs-research-and-debate.html?_r=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in