2010-01-13, 00:36
  #277
Medlem
en.frukt.om.dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
Var vänder man sig för att försöka få en diagnos?

ring psykolog, går du i skolan kontakta din kurator
Citera
2010-01-17, 09:56
  #278
Medlem
adagios avatar
Pågår en ADD-utredning om mig nu, men jag är alltid så jävla förbannad på allting, så funderar på om det är ADHD + depression, då jag verkligen inte är hyperaktiv. Bara jävligt argsint. Även fast jag inte kan släppa åt på känslorna.
Någon som känner igen sig?
Citera
2010-01-17, 10:30
  #279
Medlem
Det finns ingen DSM-diagnos som heter ADD. ADHD beskrivs istället som tre subtyper: primärt ouppmärksam, primärt hyperaktiv/impulsiv och en kombination av dessa.
Citera
2010-01-17, 18:25
  #280
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Det finns ingen DSM-diagnos som heter ADD. ADHD beskrivs istället som tre subtyper: primärt ouppmärksam, primärt hyperaktiv/impulsiv och en kombination av dessa.
Så som jag förstått det kan man ha flera olika subtyper också, i större eller mindre utsträckning. Tror du det kan vara så att jag har ADHD-PI och ADHD?
Citera
2010-01-17, 19:25
  #281
Medlem
Noppismans avatar
Känner igen mig sjukt mkt på nästan allt ni skriver, e ganska säker på att jag har ADD.
De jag undrar e vart jag ska gå för att få en diagnos, jag går första året i gymnasiet fast jag vill inte snacka me ngn kurator som börjar me restriktioner, extratid jag vet inte vad. Kommer inte kuratorn ändå skicka mig vidare till ngn psykolog?

och en annan sak, brukar ni "simulera" konversationer i huvet? Fantisera att man snackar med ngn liksom, typ en kompis, kändis, vad som hälst.
Citera
2010-01-17, 20:38
  #282
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noppisman
Känner igen mig sjukt mkt på nästan allt ni skriver, e ganska säker på att jag har ADD.
De jag undrar e vart jag ska gå för att få en diagnos, jag går första året i gymnasiet fast jag vill inte snacka me ngn kurator som börjar me restriktioner, extratid jag vet inte vad. Kommer inte kuratorn ändå skicka mig vidare till ngn psykolog?

och en annan sak, brukar ni "simulera" konversationer i huvet? Fantisera att man snackar med ngn liksom, typ en kompis, kändis, vad som hälst.

Ja det gör jag hela tiden.
Citera
2010-01-17, 20:40
  #283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Så som jag förstått det kan man ha flera olika subtyper också, i större eller mindre utsträckning. Tror du det kan vara så att jag har ADHD-PI och ADHD?
Nej. Du har en typ iom att en kombination av de två övriga också är en typ.
Citera
2010-01-17, 21:04
  #284
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Nej. Du har en typ iom att en kombination av de två övriga också är en typ.
Mest ouppmärksam verkar det som i alla fall.
Citera
2010-01-17, 21:17
  #285
Medlem
Noppismans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grithor
Ja det gör jag hela tiden.

Fan va koolt, trodde de bara va jag.
Kan komma på mig själv att jag gör ngn min/reaktion från samtalet som simuleras, elr att jag mimar lite.
Citera
2010-01-17, 21:37
  #286
Medlem
en.frukt.om.dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noppisman
Fan va koolt, trodde de bara va jag.
Kan komma på mig själv att jag gör ngn min/reaktion från samtalet som simuleras, elr att jag mimar lite.

jag med! det är vanligt med ökad kreativitet, större visuellt tänkade och vissa fall högre IQ för dem/oss med ADHD/ADD


Citat:
Pågår en ADD-utredning om mig nu, men jag är alltid så jävla förbannad på allting, så funderar på om det är ADHD + depression, då jag verkligen inte är hyperaktiv. Bara jävligt argsint. Även fast jag inte kan släppa åt på känslorna.
Någon som känner igen sig?

Kan det inte vara så att du har en ADD/ADHD-diagnos och utöver det är jäkligt arg över något? Ilskan kan bero på något annat. Har du något att vara arg över?
Citera
2010-01-17, 21:42
  #287
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noppisman
Fan va koolt, trodde de bara va jag.
Kan komma på mig själv att jag gör ngn min/reaktion från samtalet som simuleras, elr att jag mimar lite.
Jag gör det också, fast har avtagit med Concertabehandlingen, det är jag helt övertygad om. Fast det ändå hjälpt mig en del med språkinlärningen att konstant ha konversationer med mig själv. Fast jag vet inte om det här fenomenet nödvändigtvis måste ha så mycket med ADD att göra. Däremot dagdrömmande och flyktiga tankar är väl ett diagnostiseringskriterium?
Citera
2010-01-17, 21:57
  #288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Mest ouppmärksam verkar det som i alla fall.
Touché
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in