2009-12-04, 08:11
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homosapiens
Om man ska försöka att bli ADD-diagnosticerad utav en psykiater och vederbörande är minderårig, måste föräldrar inflika om att denne har dessa godtyckliga kriterier som grund, och lider av dom?

Det är väl självklart, du är körd unge man.
Citera
2009-12-04, 11:15
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Om man ska försöka att bli ADD-diagnosticerad utav en psykiater och vederbörande är minderårig, måste föräldrar inflika om att denne har dessa godtyckliga kriterier som grund, och lider av dom?
Du vill alltså bara ha diagnosen? Inte för att du misstänker att du lider av problem som kan kopplas till ADD?

Mamma måste vara med när man är minderårig, så var det för mig. När jag sedan blev vuxen och gjorde om utredningen så skulle någon som är minst fyra år äldre(tror jag) än mig själv som jag haft nära kontakt med intervjuas. Eftersom mina föräldrar är borta nu så fick jag välja själv, det fick bli min kusins mor.
Citera
2009-12-04, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Du vill alltså bara ha diagnosen? Inte för att du misstänker att du lider av problem som kan kopplas till ADD?

Mamma måste vara med när man är minderårig, så var det för mig. När jag sedan blev vuxen och gjorde om utredningen så skulle någon som är minst fyra år äldre(tror jag) än mig själv som jag haft nära kontakt med intervjuas. Eftersom mina föräldrar är borta nu så fick jag välja själv, det fick bli min kusins mor.
Jag är inte den minderåriga. Bara undrade utifrån intresse.
Hursomhelst, jag har länge haft koncentrationssvårigheter och funderingar på om jag har Aspergersyndrom. Och nu, sådär i efterhand, verkar ADD stämma in ännu bättre. Känner mig socialt missanpassad och jävligt glömsk, glömmer jämt och ständigt små detaljer som skulle få helheten mer kompakt, samt att jag har världens sämsta struktur på saker och ting, särskilt när det gäller skolan. Så det är huvudsaken att jag åtgärdar det, då nästa år blir ett viktigt år.
Citera
2009-12-05, 15:30
Medlem
Makaron2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

det där låter precis som mig! =O
håller på med en utredning nu för läkarna misstänker att jag har ADD.
det enda som inte stämmer in på mig är det där med ledsenhet.
ibland kan jag vara hur glad som helst och allting är jättebra och så dagen
efter ligger jag bara i sängen och stirrar in i väggen och allt är jättedåligt.
dom där svängarna kan ändras på 5 minuter ibland och ibland kan det ta veckor emellan.
Citera
2009-12-05, 17:12
Medlem
Medikinet

En polare som utreds för ADD har börjat med medikinet depot-tabletter och den verkar fungera i typ 4 timmar och han kan fokusera, bättre minne, blir mer social osv, sen blir han nedstämd, grubblig och närmast deprimerad, sen på morronen är det ok igen. Nån som använt medikinet och känner igen det? Jag ska själv mest troligt utredas för samma, och kommer väl då också få den medicinen till en början, men jag vill inte bli som honom. Om man trappar ner/slutar med medikinet, är det lång utsättningstid?
Senast redigerad av StrawberryWhite 2009-12-05 kl. 17:17.
Citera
2009-12-05, 17:27
Medlem
Aspsusas avatar
Ingen aning om det specifika när det gäller Medikinet, men det verkar vara ett märke av metylfenidat, aka Ritalin/Concerta. Så genom att googla dem (och minnas sånt som dos och depot-variant eller icke) så torde du hitta hur mycket som helst.
Citera
2009-12-05, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryWhite
En polare som utreds för ADD har börjat med medikinet depot-tabletter och den verkar fungera i typ 4 timmar och han kan fokusera, bättre minne, blir mer social osv, sen blir han nedstämd, grubblig och närmast deprimerad, sen på morronen är det ok igen. Nån som använt medikinet och känner igen det? Jag ska själv mest troligt utredas för samma, och kommer väl då också få den medicinen till en början, men jag vill inte bli som honom. Om man trappar ner/slutar med medikinet, är det lång utsättningstid?
Knepigt. Möjligtvis om han tuggar Medikinet så att depot-effekten uteblir, därmed kan det vara av uppenbara skäl att ta lite mer, alt. dela upp tabletterna så han mår bättre och blir koncentrerad under en längre tidscykel, men inte lika kraftfullt.
Citera
2009-12-05, 17:35
Medlem
Jorå jag har googlat röven av mig , men hittar väldigt lite om personliga erfarenheter från just Medikinet. På fass står det just nervositet, ångest osv som bieffekt, men jag tycker egentligen bara det är intressant att höra från folk som faktiskt satt det i munnen. Kollade här på flashback också, fanns bara en tråd och det var nån som fått fetångest av det också Äh får väl chansa
Citera
2009-12-05, 17:37
Medlem
Citat:
Knepigt. Möjligtvis om han tuggar Medikinet så att depot-effekten uteblir, därmed kan det vara av uppenbara skäl att ta lite mer, alt. dela upp tabletterna så han mår bättre och blir koncentrerad under en längre tidscykel, men inte lika kraftfullt.
Här kommer ett idiotinlägg hehe, men visst är depotkapslar sånna där plastgrejjer med.. uh.. pulver i? (Jag har inte sett dom själv.) Visste inte ens att sånna gick att dela?
Citera
2009-12-05, 20:38
Bannlyst
Citat:
Här kommer ett idiotinlägg hehe, men visst är depotkapslar sånna där plastgrejjer med.. uh.. pulver i? (Jag har inte sett dom själv.) Visste inte ens att sånna gick att dela?
Haha. Du förstod nog principen åtminstone.
Citera
2009-12-06, 01:09
Medlem
XXtazys avatar
Citat:
De du menar är kapselformen, de är bara att slänga i sig så går de ut i kroppen direkt.
Depot är hårda tabletter för att medicinen ska gå ut långsamt i kroppen under en längre tid.
Citera
2009-12-06, 15:50
Medlem
Lite fler frågor..

Det var "hårda depotkapslar" och dom ser ut såhär alltså http://2.bp.blogspot.com/_bUx3FQBvRCo/SheT8muWGNI/AAAAAAAACGg/oBCjZTtG0w8/s400/Adderall+RX+ADHD.jpg (det där är aderall men iaf..)

Fick två av honom nu som jag provade bara för att se.. Direkt får jag ungefär samma känsla som när jag provade concerta fast inte lika starkt. Just nu känner jag att koncentrationen är bättre, jag känner för att "få saker gjorda" (som jag annars brukar skjuta upp) men vafan, så känner ju alla när dom är tjackade.. Om jag nu inte har klockren ADD utan bara.. ja inte vet jag.. är en lat, lite trög jävel hur bra är det då att börja ta centralstimulerande varje dag?

Jag sitter här och känner för att ringa och prata med vem som helst bara för sakens skull. Min polare som nu tar det varje dag, har normalt sett även lite autistiska drag, typ socialt efterbliven och usel på att kallprata, men när han är påverkad av medicinen är han en jävel på att diskutera om vad som helst med vem som helst.

Ni som har ADD och tar medicin för det, blir ni mer sociala och pratglada av medicinen?
Senast redigerad av StrawberryWhite 2009-12-06 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in