Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, kurderna har lärt sig deras offermentalitet ifrån de heliga judarna.
Så du menar att assyrerna inte har en "offermentalitet"? Det enda man hör från er är, Seyfo, och hata kurder, turkar och muslimer. Tragiskt är att ni gått och blivit kristna så att ni fortfarande kan bli förtryckta. Ty vända andra kinden till passar ett förtryckt folk utmärkt. För om du blir förtryckt så är det bara att vända andra kinden till och fortsätta bli förtryckta.
Jag anser att kurderna och assyrerna är de två folkslag som blivit mest utsatta i mellanöstern. Visst har båda haft sina perioder emellan åt i lugn, men det har alltid legat i luften. Ni borde istället lära er utav judarna att kämpa för ert folk. Assyriska flyktinglägger finns i Syrien och Jordanien medans assyrerna i sverige kör runt med sina bmws och köper brudklänningar för flera hundra tusen. Lär er utav judarnas altrustiska hållning gentemot sitt eget folk. Sluta och klaga och ta lärdom av ett folk som lyckats bättre än er.
Citat:
Sista länken så har Vatikanstaten fördömt förtrycket mot kristna assyrier i Irak.
Det var ju även påven som välsignade KRGs finansminister, som är en assyr. Assyrerna blir helt klart förtryckta och har nog det svårast i Irak just nu. Har för mig att det är kristna i Irak som flytt landet mest / på befolkningmängd. Men att hävda att det är kurderna som står för dödandet och förtrycket är en lögn. Varför mördas inte assyrerna i Erbil, Dohuk, Sleimani? Medans assyrerna flyr Mosul?
Citat:
Jag tror att det är bäst att Irak splittras mellan etniska linjer och att en assyrisk stat bildas över hela norra Irak, kurderna i Irak får deporteras till Turkiet eller något, det finns gott om yta för kurderna där.Var det inte du som för någon månad sedan föreslog att assyrier måste assimileras i framtida Kurdistan?
En assyrisk stat kommer inte att bildas över hela norra Irak, men att ni ska få eran egen stat motsätter jag mig inte, tvärtom. Deprotering och sånt höll man på med förr i tiden och inget som kommer bli verklighet, survival of the fittest, you know.
Jag har inte föreslagit att assyrerna ska assimileras. Jag anser tvärtom att det är viktigt att behålla och respektera historiska folkslag.
Edit: Mosul är en etnisk och religöst splittrad stad och är även Al-qaidas sista stronghold. Därför har kristna i Mosul blivit särskillt förtryckta. Peshmerga är även de måltavlor från olika extremistgrupper med hjälp av Iran.
"At least 17 Kurdish militiamen were killed in a suicide car bombing in the northern city of Mosul o*n Saturday, exacerbating fears that a riding tide of violence could derail Iraq's January elections".
http://www.rizgari.com/modules.php?name=News&file=article&sid=327
Nyheten är ganska gammal men finns mer nyheter som tyder på att det inte enbart är assyrerna som påverkas av våldet i Mosul.