2008-10-15, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abc..barn
off topik ..men jag behöver fråga .det är så här jag har blivit erbjuden att åka o jobba i dohuk inom byggsektorn obs ej militärt .
undrar om det är ett säckert område för en västerlänning eller om det är direkt farligt ...inser givetvis att det är en viss fara men dom garanterar att det är lungt där(dom irakiska uppdragsgivarna) men vad ska man tro ?

men snälla nån......
Citera
2008-10-15, 15:38
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
off topik ..men jag behöver fråga .det är så här jag har blivit erbjuden att åka o jobba i dohuk inom byggsektorn obs ej militärt .
undrar om det är ett säckert område för en västerlänning eller om det är direkt farligt ...inser givetvis att det är en viss fara men dom garanterar att det är lungt där(dom irakiska uppdragsgivarna) men vad ska man tro ?

Åk dit, allting är frid och fröjd i de kurdiska regionerna.

De "bara" dödar kristna just nu...
Citera
2008-10-15, 16:42
Medlem
suetoniuss avatar
Varför pumpar inte vatikanen in miljarder i Irak för att göra situationen säkrare för de kristna? Ifall man ville så skulle man ju kunna kräva vissa teologiska närmanden eller i varje fall ett bättre ekumeniskt samarbete i utbyte.

Varför håller inte assyrierna en högre profil i den europeiska debatten och varför ber de inte kristna i europa om ekonomiskt stöd för att förhindra etnisk rensning och ev. framtida "folkmord" (jag skuldbelägger nu ingen specifik part)? Det är ju trots allt ett folk som bott där sen före islams uppkomst och som saknar ett land så de är ju inga ockupanter utan bör väl betraktas som ett av ursprungsfolken.
Senast redigerad av suetonius 2008-10-15 kl. 17:11.
Citera
2008-10-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suetonius
Varför pumpar inte vatikanen in miljarder i Irak för att göra situationen säkrare för de kristna? Ifall man ville så skulle man ju kunna kräva vissa teologiska närmanden eller i varje fall ett bättre ekumeniskt samarbete som motåtgärd.

Varför håller inte assyrierna en högre profil i den europeiska debatten och varför ber de inte kristna i europa om ekonomiskt stöd för att förhindra etnisk rensning och ev. framtida "folkmord" (jag skuldbelägger nu ingen specifik part)? Det är ju trots allt ett folk som bott där sen före islams uppkomst och som saknar ett land så de är ju inga ockupanter utan bör väl betraktas som ett av ursprungsfolken.
Assyrier/Syrianer bryr sig oftast inte om sitt folk vilket är inte bra enligt mig. Jag har snackat med många Assyrier/Syrianer och oftast säger dem att de inte ens vill ha ett självständigt land. De har helt enkelt gett upp verkar det som. Kurdiska styret i Irak har lovat Assyrierna autonomi när man väl utropar självständighet. Assyrierna & kristna har aldrig haft det så bra som de har det i södra Kurdistan (norra Irak) just nu. Fler och fler kristna flyr dagligen från centrala Irak till kurdiska styret i norra Irak. Där har de kyrkor som byggs åt dem från kurdiska regeringen och självklart frihet.
Citera
2008-10-15, 18:23
Medlem
Adazanims avatar
Trådskaparn är ett troll som sprider lögner.
Trådskaparn säger att det inte står nånstans att de är kurder som har gjort de men pekar ändå ut kurder utan några som helst källor.
Citera
2008-10-15, 18:31
Medlem
Adazanims avatar
Med tanke på ditt språk och dina forumuleringar antar jag att du förmodligen är turk. Med tanke på din historierevision om turkarnas roll i folkmordet på armenier och/assyrier så utgår ja från att du e turk men jag kan ju ha fel du kan ju lika gärna vara arab.
Citera
2008-10-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Trådskaparn är ett troll som sprider lögner.
Trådskaparn säger att det inte står nånstans att de är kurder som har gjort de men pekar ändå ut kurder utan några som helst källor.
Det är det som är det roligaste!
6 miljoner judar dödades under WW2, det står ingenstans att det var turkar, men jag tror ändå på att det var turkar.
Citera
2008-10-15, 20:09
Bannlyst
Citat:

Duhok är 100% säkert för västlänningar och andra minoriteter. Kan tilläga att det är en mycket fin och historisk stad också. Sedan så är flashback fel ställe att fråga på. Gå in på www.krg.org och läs och fråga runt där.

Traveling information:

http://krg.org/articles/detail.asp?rnr=154&lngnr=12&smap=03017500&anr=1153 5

Economy and bussines:

http://krg.org/articles/?lngnr=12&rnr=145&smap=03010800

Fact Sheet Travel to the Kurdistan Region in Iraq:

http://krg.org/uploads/documents/Kurdistan_Region_Travel__2008_09_10_h13m52s49.pdf

Ont:

KRG statement on forced displacement and violence against Christians in Mosul:

Citat:
Statement by the Kurdistan Regional Government

The Kurdistan Regional Government (KRG) has been closely monitoring the recent abuses being inflicted upon the Christians of Mosul city, which has forced them to abandon their homes and properties and flee to other parts of Iraq. These tragedies are a result of religious fanatics and terrorist groups launching numerous attacks against the Assyrians, Chaldeans and Syriacs of the city that have led to property destruction, death and forced deportation of these indigenous people from their ancestral lands.

The KRG has ordered all the KRG ministries, departments and relevant parties to assist and help the victims as much as possible.

Under these circumstances the KRG Council of Ministers has declared:

First, we strongly condemn all acts of harassment, terror and intimidation against the Christian civilians of Mosul city and call upon all relevant authorities of the federal government to both address and put an end to this catastrophe as soon as possible.

We ask that all the displaced Christian citizens be allowed to return to their homes and be compensated for the losses they have endured.

We reiterate our support for the full rights of the Christians in Provincial Councils, under Article 50 of the Provincial Election Law.

Finally, we condemn the malicious efforts of some parties who have unjustly accused groups within the Kurdistan Region of committing these heinous crimes. Such efforts are aimed at tarnishing the Kurdistani people and turning a blind eye on the true culprits. The Kurdistan Regional Government has always been at the forefront of defending the rights of Christians, and continues to be fully devoted to the betterment of their living conditions and securing their rights and general welfare.
Citera
2008-10-15, 20:29
Medlem
Äspens avatar
De gör det de gör bäst. Who can blame them?
Citera
2008-10-15, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
De gör det de gör bäst. Who can blame them?

Vad menar du? Hade svårt att tolka det här inlägget.
Citera
2008-10-15, 20:46
Medlem
lejon71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Frågeställningar alltså: är det kurder som ligger bakom attackerna mot kristna i norra Irak? Vilka kurder? Är det några andra än kurder? Hur är den kristna minoritetens situation i norra Irak?
/mod
Jamaat Ansar al-Sunna och Ansar al-Islam är några av kurdiska grupper som är mycket aktiva i norra Irak. De ligger bakom de flesta av morden som har begåtts mot kristna.

I Ansar al-Sunna finns både kurder och sunni araber så jag tror inte att enbart kurder ligger bakom slakten mot de etniska minoriteter som finns i norra Irak.

De få kristna som finns i norra Irak har det inte lätt och de lever ständigt med rädslan att mördas så man kan lugnt påstå att de har en utsatt situation.
Citera
2008-10-15, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejon71
Jamaat Ansar al-Sunna och Ansar al-Islam är några av kurdiska grupper som är mycket aktiva i norra Irak. De ligger bakom de flesta av morden som har begåtts mot kristna.

I Ansar al-Sunna finns både kurder och sunni araber så jag tror inte att enbart kurder ligger bakom slakten mot de etniska minoriteter som finns i norra Irak.

De få kristna som finns i norra Irak har det inte lätt och de lever ständigt med rädslan att mördas så man kan lugnt påstå att de har en utsatt situation.

Mycket aktiva är en överdrift. Men det stämmer att Ansar al-Islam är en kurdiska wahhabist organisation som fått mycket stöd av Iran. Ansar al-Islam står inte bakom de flesta morden på kristna i Mosul, faktum är att det är oklart vilken grupp som står för majoriteten av morden. Men att det är Al-qaida och andra extremist grupper är klart. Ansar al-Islam är en nästintill utrotad terrororganisation. Gruppen består av ca 300 fanatiker. De har även varit aktiva i mord på PUK/PDK medlemmar och Peshmerga.

Att den kurdiska regeringen ska vara delaktiga i mord på assyrier och förföljelse är inte sant. Detta pga att kurderna har mycket att förlora på om det kom ut att kurderna bedriver "folkmord" på kristna i Irak. Då hade anseendet som byggts upp raserat och en självständighet skulle vara i periferin. Faktum är att KRG behandlar den kristna minoriteten bäst i hela regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in