2008-10-14, 16:41
Medlem
transatlantics avatar
Hade tänkt att ta hem mitt trumset från replokalen, då vi sagt upp den, och repa hemma istället.
Har ett förråd på 3x3kvm som jag tänkte ljudisolera och ställa trummorna i, men jag vet inte hur jag ska ljudisolera på bästa och billigaste sätt.

Tänkte först sätta upp äggkartonger över hela väggarna, och sen hänga lakan/täcken över det, men jag är osäker på hur mycket det dämpar utåt.

Vet om att det bästa sättet att isolera är att bygga ett rum inuti rummet, men då har jag ingen plats kvar att ställa trummorna på.

Kanske värt att nämna att förrådet är i trä, isolerat med vanlig glasull, och gipsskivor på det (2 tumsreglar mellan).

Dela med er av tips!
Citera
2008-10-14, 17:17
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transatlantic
Hade tänkt att ta hem mitt trumset från replokalen, då vi sagt upp den, och repa hemma istället.
Har ett förråd på 3x3kvm som jag tänkte ljudisolera och ställa trummorna i, men jag vet inte hur jag ska ljudisolera på bästa och billigaste sätt.

Tänkte först sätta upp äggkartonger över hela väggarna, och sen hänga lakan/täcken över det, men jag är osäker på hur mycket det dämpar utåt.

Vet om att det bästa sättet att isolera är att bygga ett rum inuti rummet, men då har jag ingen plats kvar att ställa trummorna på.

Kanske värt att nämna att förrådet är i trä, isolerat med vanlig glasull, och gipsskivor på det (2 tumsreglar mellan).

Dela med er av tips!

äggkartonger används mest för att diffusera ljudet, och ger inte så mycket ljudisolation.

olika typer av glasull/stenull är väldigt bra på att dämpa ljud, (ta bort reflektioner), men isolerar inte heller det så mycket. detsamma gäller täcken.

Det enklaste och billigaste är att sätta fler lager gips på väggarna. Utan att vara något proffs på detta så skulle jag sätta ytterligare en gipsskiva på det som är nu, regla med 1-tumsbrädor, och sätta ytterligare 2 lager gips. Men bäst blir det som du säger om man gör en helt frikopplad extravägg
Citera
2008-10-14, 17:24
Medlem
transatlantics avatar
Okej, tack för hjälpen!

Efter en närmare titt i förrådet, kan jag bara anta att dörren släpper igenom mest ljud. Så det kanske räcker att isolera den, på något sätt. Blir lite svårt att spika över reglar och gipsskivor, om man inte vill klättra ut genom fönstret.
Ingen idé på detta?
Citera
2008-10-14, 17:44
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transatlantic
Okej, tack för hjälpen!

Efter en närmare titt i förrådet, kan jag bara anta att dörren släpper igenom mest ljud. Så det kanske räcker att isolera den, på något sätt. Blir lite svårt att spika över reglar och gipsskivor, om man inte vill klättra ut genom fönstret.
Ingen idé på detta?
om du inte är rädd om dörren så går det ju att sätta gipsskivor på den också.
Sätta dubbla dörrar, så att du får som en sluss är annars vanligt för att ljudisolera.
sen gäller det ju att ha tätlister runt dörren också, får inte finnas några springor.

en snikvariant om du inte vill kosta på dig en extra dörr kan vara att ta en spånskiva, skruva en gipsskiva på den, och sedan sätta en list i golv och tak, för att få en enkel skjutdörr. Jag gissar på att det inte behöver se så bra ut...
Citera
2008-10-14, 18:00
Medlem
Som stillton sa så är nog den mest effektiva lösningen att regla upp med 45 reglar någon cm innanför den befintliga väggen, sätta på två lager gips och även fylla väggen med isolering.
Men om du inte har plats till det så borde två lager extra gips på den befintliga väggen göra någon nytta.
När det gäller dörren på förråd så är den nog inte gjort för att hålla borta ljud särskilt bra. Så de absolut bästa hade ju varit att skaffa en riktigt rejäl ytterdör.
Dessa är där ofta jävligt dyra men borde finnas helt ok begagnat.
En billig lösning är annars att kolla över tätlisterna runt dörren, och även kolla så det är isolerat riktigt kring karmen.
Citera
2008-10-15, 19:38
Medlem
Kan det inte räcka med att bara dämpa ljudet. Häng upp en madrass i taket och för dörren. Stuva in så många "mjuka" prylar rummet tål att få plats med.
Kanske lite väl "garagebandigt", men snabbt, enkelt, och billigt!
Citera
2008-10-15, 19:57
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hischnick
Kan det inte räcka med att bara dämpa ljudet. Häng upp en madrass i taket och för dörren. Stuva in så många "mjuka" prylar rummet tål att få plats med.
Kanske lite väl "garagebandigt", men snabbt, enkelt, och billigt!

det hjälper, men det är väldigt ineffektivt sätt att hålla ljudet inne. att dämpa ljudet är en metod man använder för att få lägre nivå på reflektioner (eko), och går ut på att släppa igen ljudfrekvensen man ska dämpa, men att den ska "gå trögt" genom dämpningsmaterialet. det ger med andra ord bara halva effekten av en dämpning i isolerande egenskap (ljudet reflekteras inte tillbaks genom dämpmaterialet). På höga frekvenser kan det dock ge hyffsat resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in