• 1
  • 2
2008-10-14, 12:00
Medlem
Tjenna. Slutade snusa för några dagar sen. Känner mig faktiskt ganska ren. Det jag undrar är om Nikotinet går ur kroppen? Alltså, längre fram..kan jag ta en snus eller en cigg utan att falla tillbaka till samma beroende igen? Tycker tobak är så oerhört gott.

MVh
Citera
2008-10-14, 12:02
Medlem
cannaBes avatar
om man blir beroende av en cigg eller en snus är ju helt från person till person finns dom som klarar av att ta en sil smack ibland utan att behöva ta det dagen efter, medans andra tittar på silen och springer och gör inbrott i bilar och snor stereo's för att ha råd
Citera
2008-10-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
om man blir beroende av en cigg eller en snus är ju helt från person till person finns dom som klarar av att ta en sil smack ibland utan att behöva ta det dagen efter, medans andra tittar på silen och springer och gör inbrott i bilar och snor stereo's för att ha råd

Ja men jag har rätt hög tolerans mot beroende, iaf gentemot Nikotin. Så om jag nu är ren två veckor till, kommer jag kunna avnjuta en snus och en cigg då, utan att falla tillbaka till mitt gamla beroende?
Citera
2008-10-14, 12:15
Medlem
R.Rs avatar
Det beror på hur du menar. Givetvis sjunker nikotinnivån och försvinner så småningom om man slutar snusa. Det fysiska behovet av att snusa brukar vara som värst några veckor efter att man slutat, sedan avtar det och ersätts isåfall med ett psykiskt beroende. Så där beror det på dig som individ om du klarar av att bara ta det enstaka gånger men har du varit ren, säg ett par månader så ska det inte finnas något fysiskt behov kvar.
Citera
2008-10-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det beror på hur du menar. Givetvis sjunker nikotinnivån och försvinner så småningom om man slutar snusa. Det fysiska behovet av att snusa brukar vara som värst några veckor efter att man slutat, sedan avtar det och ersätts isåfall med ett psykiskt beroende. Så där beror det på dig som individ om du klarar av att bara ta det enstaka gånger men har du varit ren, säg ett par månader så ska det inte finnas något fysiskt behov kvar.

Okej, men jag bör alltså kunna "fest" röka &snusa om några veckor?
Citera
2008-10-14, 12:23
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRXstuffe

Visst, men jag tror inte att din tolerans har hunnit försvinna helt på den korta tiden. Det har man ju märkt förr om man har hållt upp med att snusa, att det brukar krävas minst någon månad innan man får någon nickokick att tala om.
För att vara på den säkra sidan och inte trilla dit tycker jag du borde vänta 3-4 veckor iaf. Men visst, blir det bara 1-2 snus och cigg och inte mer så går det väl an tidigare också
Citera
2008-10-14, 14:39
Medlem
Earthblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRXstuffe

Det är precis som R.R säger att det kanske inte har gått ut ur kroppen men det jag vill tillägga är att om du nu verkligen börjar feströka/snusa igen så är det lättare att trilla in i beroendet än. Det gäller att vara stark att klara av att feströka/snusa.
Jag vet många som har slutat röka och sedan efter en liten period så börjar dem feströka och sedan är dem fast igen. Jag tror också att det är lättare att falla tillbaka till beroendet om man har varit niktoinberoende innan och börjar feströka/snusa, fast också är det bara en teori av mig.
Citera
2008-10-14, 18:19
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R

Det fysiska behovet försvinner efter allt från 2-3 dagar till en vecka drygt. Det varar inte speciellt länge, det är enbart det psykiska kvar, vilket är det allra värsta.
Citera
2008-10-14, 19:49
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Det fysiska behovet försvinner efter allt från 2-3 dagar till en vecka drygt. Det varar inte speciellt länge, det är enbart det psykiska kvar, vilket är det allra värsta.

De ställen jag har läst på nämner några veckor, men det kan säkert variera.
Visst är det psykiska behovet det värsta.
Citera
2008-10-14, 20:15
Medlem
Nojlagets avatar
Snuset blir du ALDRIG fri ifrån
Citera
2008-10-14, 20:20
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nikotin är väl vattenlösligt och borde därmed försvinna ur kroppen ganska snart., eller?
Citera
2008-10-15, 14:19
Medlem
Vad jag har hört så är allt nikotin ute ur kroppen redan 24 timmar efter sista ciggen, så snus är nog något liknande.

Men tror snarare att det är det psykiska(eller snarare vanan) som är problemet.. "Once you pop, you can't stop" typ.. slutade röka för något år sen och rökte inte på några månader, men sen så började jag ta 2-3 cigg i månaden, sen började jag feströka och sen helt plötsligt rökte jag ett drygt paket om dagen och rökte då mycket mer än jag gjort innan jag slutade. Men har nog jävligt mycket att göra med hur mycket disciplin man har. Är du disciplinerad nog att bara snusa/röka på fester och fortsätta med det så kan du nog börja med det närsom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in