2008-10-14, 10:23
Medlem
För en vecka sen började datorn strula iom att jag tog ut alla saker ur datorn och tog bort damm i samband med installation av nytt nätverkskort.

Efter jag plockat ihop alla saker så var datorn tvärdöd, så jag gav upp för dagen, dagen efter så hittade jag att processorna hade lossnat och det var därför den inte startade. Satte tillbaka processorn med ny kylpasta till kylaren och allting. Efter detta startade datorn upp, stängde av den för natten och på morgonen var den död igen. Provade fulknepet att slita ut nätsladden och trycka på start knappen några gånger för att sedan stoppa i sladden och då botar datorn upp. Inga problem att starta om datorn utan bara då den är kall som den verkar göra detta.

Någon som kan ha några tips om vad som är fel? är det processorna/moderkortet som fick nån smäll då processorna hade lossnat?
Citera
2008-10-14, 10:30
Medlem
moderkortet/cpun kan inte ha gått sönder för cpun har lossnat:P vad är de för nättag du har? är det gammalt?
Citera
2008-10-14, 11:40
Medlem
cannaBes avatar
"fulknepet" ? vart har du fått det ifrån eftersom du skriver att cpu'n hade lossnat så kan jag säga med 99% säkerhet att den gick sönder när du satte i den igen, kan ha hamnat damm mellan sockeln och cpu'n när du monterade den igen och sen schhhhttt *död*
Citera
2008-10-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockervadd
moderkortet/cpun kan inte ha gått sönder för cpun har lossnat:P vad är de för nättag du har? är det gammalt?

Vet inte vad för nätagg det är, ska kolla då jag kommer hem. det är väl max ett år gammalt skulle jag tro. Ska kanske prova annat nätagg ikväll.

Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
"fulknepet" ? vart har du fått det ifrån eftersom du skriver att cpu'n hade lossnat så kan jag säga med 99% säkerhet att den gick sönder när du satte i den igen, kan ha hamnat damm mellan sockeln och cpu'n när du monterade den igen och sen schhhhttt *död*

Tycker det dock är konstigt om cpun pajjat då den funkar hur bra som helst då jag får igång den. allt dam som fanns mellan cpu och sockel blåstes bort.

Fulknepet har jag lärt mig via kompisar och det funkar faktist riktigt bra. Man laddar ju ur alla kondensatorer odylikt med detta knep.
Citera
2008-10-14, 18:33
Medlem
prova ta bort kabeln från startknappen på burken och starta datorn genom att kortslutat de 2 stiften på moderkortet för "power on" för att utesluta att de är fel på kabel eller knapp från burken.
Blir det ingen skillnad har du troligen fel på nätaggregatet eller moderkortet.
Vad är det för märke på moderkortet ?

Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Vet inte vad för nätagg det är, ska kolla då jag kommer hem. det är väl max ett år gammalt skulle jag tro. Ska kanske prova annat nätagg ikväll.

Tycker det dock är konstigt om cpun pajjat då den funkar hur bra som helst då jag får igång den. allt dam som fanns mellan cpu och sockel blåstes bort.

Fulknepet har jag lärt mig via kompisar och det funkar faktist riktigt bra. Man laddar ju ur alla kondensatorer odylikt med detta knep.
Citera
2008-10-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterdave
prova ta bort kabeln från startknappen på burken och starta datorn genom att kortslutat de 2 stiften på moderkortet för "power on" för att utesluta att de är fel på kabel eller knapp från burken.
Blir det ingen skillnad har du troligen fel på nätaggregatet eller moderkortet.
Vad är det för märke på moderkortet ?

fel på knappen är det inte då datorn "startar" dioderna blinkar till och fläktarna startar men det händer inget mer. ska prova annat nätagg så fort som möjligt, ska även prova updatera bios.

moderkortet är ett
MSI 848p Neo-v

processor är en intel pentium 4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in