2008-10-13, 21:37
Medlem
Ska börja med att säga att jag hade ingen aning om var tråden skulle postas, men det blev här.

Jag har lite frågor och skulle behöva lite tips ang webbutveckling osv..

Jag har pysslat (mer eller mindre) med html i ca: 3år.
jag började med css för ett år sedan och har tittat lite på php.

Jag skulle själv kunna säga att jag har grunder samt lite avancerad kunskap i html. En stadig grund i css och jag vet vad php är, (vad man använder det till osv..)

jag är mycket intresserad av ämnet (använder html och css varje dag)
och mitt mål jag har nu är:
Att inom något år, (ett eller två) kunna jobba som "webdesigner" här i sverige.
Kunna göra login system och webshoppar.
Kunna göra bra/snygga sidor, i koderna html, css, php, mysql, JS, flash

Alltså mitt mål är att ha bättre kunskaper i html, css, javascrip än vad jag har nu.
Kunna använda mig av, och modifiera php script.
Kunna använda och skriva mysql, och java scrip,
och att kunna använda flash.

Det här är något jag verkligen vill.
Så jag skulle vilja fråga er hur ni skulle gå till väga om ni var mig.

Hur lyckas man? Hur blir man en webbdesigner?

Och "btw" hur många jobbar som webbdesgners här?
Senast redigerad av TFBlueprint 2008-10-13 kl. 21:43.
Citera
2008-10-13, 21:43
Medlem
Jolle103s avatar
Plugga? Det finns ju kurser inom det mesta, dessutom finns det oändligt med guider/tutorials/whatever till ovan nämnda språk. Det mesta du kan göra för att förbättra dig vore väl att öva.
Att skaffa "jobb" som webdesigner fungerar istortsett som vilket annat jobb som helst, ett företag går ut och söker efter en webdesigner, du svarar genom att ansöka.
Går ju annars få en mindre start genom att erbjuda billiga tjänster till lokala klubbar eller dylikt som ofta inte lägger ner särskilt mycket tid (om ens någon), på deras eventuellt existerande hemsidor.
Citera
2008-10-13, 21:47
Medlem
Det finns väl säkert flera vägar att nå dina mål. Men för att lära dig mer om de olika språken så kan du t.ex ta någon högskole/universitets kurs antingen på distans lr på någon skola. Annars så går det väl att hitta någon bra bok att läsa, sedan är det väl bara att försöka hitta något bra jobb och söka, detta går då förmodligen bättre om du har något betyg som visar att du iaf kan det du ska jobba med.
Citera
2008-10-13, 22:00
Medlem
Om du vill ha jobb som webbdesigner inom ett eller två år så skulle du börjat plugga dom mer avancerade sakerna för 3 år sedan.

Läs en webdesigner/webmaster utbildning på en högskola eller universitet.

Tänk på att det är skillnad på designer och master.
Citera
2008-10-13, 22:17
Medlem
det är rätt svårt att komma in i branschen genom att vara bred och inte ha något spetskompetens. ett tips är att hitta en nisch du gillar och verkligen köra på den medan du håller dig "normalt" uppdaterad på övriga tekniker.

om du skulle vilja jobba på en medelstor webbyrå som t.ex. systemutvecklare så kommer det förväntas att du även kan xhtml, photoshop, illustrator, sätta upp en webbserver etc. basic kunskap typ. nu menar jag inte att man måste ha en artistisk sida för att vara systemutvecklare utan att man måste behärska programmen.

börja en utbildning som har mycket praktiktid, gärna 6 månader eller något i den stilen, på den tiden hinner man lära sig hur det funkar och få in en fot.

annars så är det väl bara att öva på fritiden, hela tiden. det finns mycket att ha koll på och sjukt många som har bra koll och också vill jobba.

lycka till!
Citera
2008-10-14, 15:34
Medlem
Är inte högskoleutbildningar på flera år?

Skulle det vara möjligt att fixa utan högskola?
Citera
2008-10-14, 15:47
Medlem
-jOE!s avatar
Spana in Hyper Island!

www.hyperisland.se
Citera
2008-10-14, 16:09
Medlem
Jag tror det finns en många små företag som
skulle villja ha en egen hemsida utan att knappt betala något.
Att börja med dom på din fritid borde ju funka.

Börjar du med PHP och webshops måste du ju även tänka på
att skiten skall vara säkert också.
Citera
2008-10-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFBlueprint

För att kunna tjäna pengar på dina sidor måste dom vara, snygga, funktionsduggliga och lättadministrerade. Dvs, det tar flera år att lära sig hantera alla dessa bitarna. Visst man kan lära sig det själv men det tar flera år innan man hanterar det och man missar oftast viktiga bitar. Så jag rekommenderar att är man intresserad av det så ska man pluggar något ordentligt.

Jag säger inte att man inte kan bli duktig ändå, säger bara att man har rätt bra försprång om man lär sig rätt från början.
Citera
2008-10-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annix
För att kunna tjäna pengar på dina sidor måste dom vara, snygga, funktionsduggliga och lättadministrerade. Dvs, det tar flera år att lära sig hantera alla dessa bitarna. Visst man kan lära sig det själv men det tar flera år innan man hanterar det och man missar oftast viktiga bitar. Så jag rekommenderar att är man intresserad av det så ska man pluggar något ordentligt.

Jag säger inte att man inte kan bli duktig ändå, säger bara att man har rätt bra försprång om man lär sig rätt från början.

Jag tror dig men då skall man nog välja rätt kurs/ utbilding.
Tycker många kurser slutar med att man får lära sig själv
genom att googla omkring. Det man vill lära sig är ju hur
folk som arbetar med skiten gör och få in deras tips.
Citera
2008-10-17, 12:49
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFBlueprint

Tror tyvärr att det finns för många "webdesigners" (mao hemmapulare) som kan saker lite halvdant.

Ta och läs en riktig högskoleutbildning så kommer du nog både lära dig bättre och, framför allt, få ett certifikat på vad du kan som arbetsgivare kan lita på.

//G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in