• 1
  • 2
2008-10-17, 17:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Det är inte samma sak av den enkla anledningen att där tar du inte medvetet död på något liv.
jo.. om man är upplyst om att man dödar kvalster så är det väl högst medvetet. och i princip tycker jag inte att en sån sak bli mer moraliskt försvarbart, bara för att man väljer att inte ta reda på det. men rent rättsligt kan det ju vara stor skillnad. att skjuta någon i skallen är ju i princip ok i sverige, bara man vid tillfället inte fattade att det kunde vara skadligt för offret. <-- drar väldigt långtgående paralleller här, men ni får försöka tolka min andemening.
Citera
2008-10-17, 17:19
Medlem
Paparobos avatar
Jag tänker att jag befriar dem från sin form som bananflugor. Det är ett bra förargument.
Citera
2008-10-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
du kan se dom som mekaniska robotar

Fast den synen kan du ha på allt liv, och jag köper inte det för ett ögonblick att det handlar om intelligens utan det handlar om synen på rasen. För som jag sa så hade du åkt dit för mord om du hade dödad en människa även om den skulle vara dummare än bananflugan.

Att gå runt och skjuta kattungar ses också som grymmare än att gå runt och skjuta älgar.

Vi värdera liv utifrån vårat förhållande till dem och inte så mycket efter intelligens, och därför ser vi värre på en människomördare än en älgmördare, men ifrån ett tredjepersonsperspektiv så borde det vara samma sak.
Citera
2008-10-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jo.. om man är upplyst om att man dödar kvalster så är det väl högst medvetet. och i princip tycker jag inte att en sån sak bli mer moraliskt försvarbart, bara för att man väljer att inte ta reda på det. men rent rättsligt kan det ju vara stor skillnad. att skjuta någon i skallen är ju i princip ok i sverige, bara man vid tillfället inte fattade att det kunde vara skadligt för offret. <-- drar väldigt långtgående paralleller här, men ni får försöka tolka min andemening.

Men att undvika att döda mikroskopiskt liv är omöjligt, så låt oss hålla oss till de fallen där syftet med handlingen är att döda.
Citera
2008-10-18, 00:09
Medlem
Tänk på att genom att strunta i städning har du skapat miljön som gjorde deras själva existens möjlig. Du har på sätt och vis skapat bananflugorna som förpestar din tillvaro... Har du då inte rätten att förgöra dem? Hade du städat hade du på sätt och vis också dödat dem, eller iallafall tagit ifrån dem möjligheten att leva.
Citera
2008-10-21, 16:18
Medlem
Glumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choobit
Om björnen ej kan känna moral, betyder det då att han står över moralen och att det ur en människas (eller någon annan moralkännande varelses) synvinkel därmed har rätt?

I så fall tycker jag det var en dålig liknelse. :P

Om du läser hela inlägget märker du att "liknelsen" är ganska skämtsamt tillagd.
Ingen anledning att försöka leka smart över det
Citera
2008-10-21, 20:22
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick.B
Tänk på att genom att strunta i städning har du skapat miljön som gjorde deras själva existens möjlig. Du har på sätt och vis skapat bananflugorna som förpestar din tillvaro... Har du då inte rätten att förgöra dem? Hade du städat hade du på sätt och vis också dödat dem, eller iallafall tagit ifrån dem möjligheten att leva.

Jag kanske har genom att ge dem en chans att leva för en kort stund gett dem möjligheten att uppleva lycka, vars kumulativa effekt är att jag ökat lyckan i världen.
Citera
2008-11-03, 22:30
Medlem
DSBMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Är det jag som är ett retard eller är vi inte "Homo sapien sapiens"?

Nejdå, det stämmer bra Men man brukar ändå ofta säga bara "Homo Sapiens"
Citera
2008-11-03, 22:39
Medlem
001001s avatar
jag är rädd att ditt dödande av oskyldiga levande varelser ger dig svartkarmisksubstans, universums lagar straffar omoraliska handlingar.
Citera
2008-11-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glumin
Om du läser hela inlägget märker du att "liknelsen" är ganska skämtsamt tillagd.
Ingen anledning att försöka leka smart över det

Är det inte helt korrekt att leka smart över det exemplet?
Jag är förvisso nybörjare när det gäller at kartlägga och exemplifiera filosfi även om jag har grubblat rätt länge, men visst var Kant inne på detta? Hans tanke att om det vore en Universell lag som alla följde, borde handligen vara Moraliskt korrekt. Detta ger dig naturligvis rätt att döda alla bananflugor eftersom en förnuftig människa skulle acceptera att alla döda bananflugor, big whop liksom.
Men till exemplet, Kant var väll inne på det här med att djur inte har samma förnuft och kan handla moraliskt utan bara efter instinkt, vilket ger björnen rätt att slå ihjäl dig?
Citera
2008-11-04, 20:41
Medlem
peffe22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick.B
Så bara för att man har skapat något har man rätt att förgöra sin skapelse?
Tänk om dina föräldrar blir sura på dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in