• 1
  • 2
2008-10-13, 21:32
Medlem
JemyMs avatar
Vi har misslyckats med städningen en period och nu har jag bananflugor som stör min tid framför datorskärmen. Jag har funderat på över min roll som domare som kan avrätta bananflugor genom att krossa dem med tummen mot min skärm. Vissa flugor har under sin korta livstid utvecklat en viss form av intelligens vilket gör att de undviker den hämnande tummen. Detta gör att de får mig att göra massor av tumavtryck på min skärm. Detta är besvärligt för mig, men det känns som de ändå "lyckats" överleva och genom sin överlevnad har de lyckats att åsamka mig som större varelse besvär. Jag tvingas ju att torka rent min skärm. Ibland tänker jag dock över hur jag resonerar och känner skuld och skam för att jag ser så enkelt på liv och död för de stackars små varelserna som jag gör.

Så, kära bullen. Är jag nonchalant över andras liv? Är jag en obarmhärtig varelse som tror att liv och död är som ett datorspel, eller är jag en normalt funtad individ som bara älskar göra tumavtryck på skärmen fyllda med flugblod.

Jag frågar den här frågan i filosofiforumet eftersom lägre stående exemplar av homo-sapiens inte skulle kunna spekulera över min fråga.
Citera
2008-10-13, 21:45
Medlem
stilltons avatar
skaffa en flugsmälla, och låt blodet flyta.. om du känner skam över att hålla flugorna borta vid nästa storstädning, ska du bara veta vilken synd du begår när du vädrar lakanen.
Citera
2008-10-14, 02:17
Medlem
Så länge din moral inte är hycklande eller godtycklig så är det nog inget etiskt fel i det du gör.

För att polemisera;

Vore det rättvist att slakta manliga kinesiska spädbarn
grilla dom som kebab
och mata dom till svältande somalier?

Eller hur vore det om en muterad jättefluga krossade dig mot väggen?

I första exemplet ifrågasätter jag användandet av rättvisa som motivation,
i andra exemplet ifrågasätter jag undermeningen "might makes right" som finns här.

Jag å andra sidan, äter kött för att det är gott,
dödar flugor för att dom skrämmer mig.
Jag vet inte om det är bättre eller sämre,
men jag försöker att inte vara godtycklig eller hycklande.
Stabil i sinnet
Citera
2008-10-14, 02:40
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Jag har aldrig blivit konfronterad av en fluga angående mitt urskiljningslösa mördande av deras art. Men om en fluga nu skulle få för sig att ifrågasätta mig innan jag slår ihjäl den med flugsmällan för att den otillåtet har invarderat mitt hus, så tänkte jag citera en ganska grundläggande existentialistisk lag för flugan: "Shit Happens" och jag är övertygad att flugan (i egenskap av varelse som har levt hela sitt ungdomliga liv i just skit) kan relatera till detta och nöja sig med sin situation.
Citera
2008-10-14, 21:29
Medlem
Glumins avatar
Äsch

Äh! Man blir stenhårt slaktad av att passera nära ett björnbo. Dataskärmen är mitt bo, ska flugor komma och störa får dom räkna med mitt fingeravtryck på deras lik.
Citera
2008-10-16, 22:29
Medlem
Random~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Vi har misslyckats med städningen en period och nu har jag bananflugor som stör min tid framför datorskärmen. Jag har funderat på över min roll som domare som kan avrätta bananflugor genom att krossa dem med tummen mot min skärm. Vissa flugor har under sin korta livstid utvecklat en viss form av intelligens vilket gör att de undviker den hämnande tummen. Detta gör att de får mig att göra massor av tumavtryck på min skärm. Detta är besvärligt för mig, men det känns som de ändå "lyckats" överleva och genom sin överlevnad har de lyckats att åsamka mig som större varelse besvär. Jag tvingas ju att torka rent min skärm. Ibland tänker jag dock över hur jag resonerar och känner skuld och skam för att jag ser så enkelt på liv och död för de stackars små varelserna som jag gör.

Så, kära bullen. Är jag nonchalant över andras liv? Är jag en obarmhärtig varelse som tror att liv och död är som ett datorspel, eller är jag en normalt funtad individ som bara älskar göra tumavtryck på skärmen fyllda med flugblod.

Jag frågar den här frågan i filosofiforumet eftersom lägre stående exemplar av homo-sapiens inte skulle kunna spekulera över min fråga.

Är det jag som är ett retard eller är vi inte "Homo sapien sapiens"?
Citera
2008-10-17, 01:11
Medlem
Choobits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glumin
Man blir stenhårt slaktad av att passera nära ett björnbo

Om björnen ej kan känna moral, betyder det då att han står över moralen och att det ur en människas (eller någon annan moralkännande varelses) synvinkel därmed har rätt?

I så fall tycker jag det var en dålig liknelse. :P
Citera
2008-10-17, 02:06
Medlem
jangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Är jag en obarmhärtig varelse som tror att liv och död är som ett datorspel, eller är jag en normalt funtad individ som bara älskar göra tumavtryck på skärmen fyllda med flugblod.
Det luktar lite falsk dikotomi om ditt resonemang. Men ponera att man börjar bry sig om sådant, vart ska man dra gränsen (amöbor etc) och hur skulle man motivera det?
Citera
2008-10-17, 12:56
Medlem
Ja vi tar väldigt allvarligt på att ta en människans liv, egentligen oavsett intelligens på denna, så även om den skulle vara dummare än bananflugan så skulle du åka dit för mord om du dödade den personen. Så svaret kan ju inte ligga i intelligens som sådant utan i våran syn på rasen. Men vem har gett mej och dej rätten att avgöra vilken ras som är mer värd än den andra?

Detta blir ännu mer intressant om det skulle visa sig finnas någon gud av något slag. Många tror ju att man hamnar i helvetet om man dödar någon, men varför skulle gud ta hänsyn till vad livet som man tog tillhörde för ras?

Men samtidigt är gud en hycklare om han nu finns och anser att mord är fel, då han gjorde oss till köttätare. Detta kan man nog filosofera runt i en evighet.

Men du ska inte ha dåligt samvete, mer än om du går runt och letar upp dem och har död på dem bara för skojskull
Citera
2008-10-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
skaffa en flugsmälla, och låt blodet flyta.. om du känner skam över att hålla flugorna borta vid nästa storstädning, ska du bara veta vilken synd du begår när du vädrar lakanen.

Det är inte samma sak av den enkla anledningen att där tar du inte medvetet död på något liv.
Citera
2008-10-17, 13:07
Medlem
Bulawayos avatar
Min praktiska filosofi när det kommer till bananflugor heter dammsugare. Bra och effektiv mot de små flygfäna, inget blod och klet på skärmen där inte
Citera
2008-10-17, 13:57
Medlem
det är bara ett skadedjur utan själv, medvetande eller något, det styrs bara av sina instinkter och du gör inget fel om den börjar komma nära dig och smäller till den, jag ger dom alltid en chans att försvinna men irriterar dom mig för mycket så smäller det, haha du borde ha viktigare saker att tänka på än det, du kan se dom som mekaniska robotar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in