Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
Läs gärna tråden "Helvetet för avsaknad av tro på Gud. Är det rimligt? [islam/mod]". Jag vill påstå att en ideologi som dömer oliktänkande till en evighet av grym tortyr är ondskefull. Det betyder inte att dess utövare är ondskefulla.
Retard kanske tycker annorlunda?
Jodå jag har läst den och de flesta andra trådarna här ganska länge då jag tycker religion isig är både spännande och intressant. Dock är jag relativt frireligiös själv och bara topicen på den tråden tar jag som fjams då jag inte tror på något "hellvete" och därav är det inte så intressant att se om jag kommer hamna där eller inte, sen att tråden eskelarat som vanligt i förtryck mot islam är ju en vanlig tendens här. Sen att man hamnar i något hellvete är ju vida känt i ALLA religioner fast i olika former, tror du inte på jesu kristus så hamnar du inte i himlen heller, lever du inte efter hinduismens regler så reinkarneras du förmodligen till en daggmask osv.
Man kan dagligen läsa om självmordsbombare, kvinnoförtryck & annat otäckt och visst klart man blir arg & förtvivlad över hur människor kan agera så, dock tror jag detta händer lite överallt (ta hinduerna tillexempel som kan tutta eld på sina fruar med religionen som grund bakom) dock när det kommer till sånt är jag av den starka övertygelsen om att detta snarare handlar dels om indviduella idoitiska grupper som dock muslimer/hinduer & andra religioner tar för lite ställning emot och dels pga av vissa djupt rotade kulturella handlingar som snarare är geografiska än något som varenda muslim eller annan religion ställer sig bakom och accepterar.
Jag har själv vänner som är muslimer, det är en jättetrevlig familj som jag känt länge och än så länge har dom inte sprungit in i närmasta 7eleven och sprängt sig själva, stenat sina döttrar för dom inte bär Hejab(?) eller våldagit sina barn vid 9års ålder. Må vara att jag och den familjen ser olika på många saker när det väl kommer till religion men precis som _de flesta_ andra så verkar dom faktiskt gilla både varandra, sina grannar och övriga världen precis lika mycket som jag gör.
Jag tror helt enkelt inte att det är ok i någon erk. religion att vara elak. Utan snarare motsatsen. Ni kanske tycker jag är naiv men så är det.
Sen eftersom att varenda jäkla tråd har minst ett klipp om att profeten var pedofil, må så vara att han var det men det var jävligt länge sen och jag tror inte någon muslim ställer sig bakom att det är ok att förgripa sig på någon minderårig idag då tror jag vi har mer problem inom den katolska kyrkan när det kommer till sånt för att dra en liknelse.
edit - En intressant sak till när det kommer till religioner och just helvetet tänk er då Bhuddism som har en massa olika helveten som man kan hamna i om man inte sköter sig