Om det tröstar någon kan jag säga att inte alla skolor serverar billig skitmat. Restaurangen där jag är hovmästare lagar även lunchen till en gymnasieskola, och större delen av maten är lagad från scratch. Visst förekommer det en del hel- och halvfabrikat - förhoppningsvis säger det sig självt att det inte är rimligt att t ex rulla köttbullar till 160 hungriga, växande tonåringar - men vår kökschef undviker sådant i största möjliga mån.
Ett tiotal elever utgör ett matråd som träffar kockarna någon gång i månaden för att framföra synpunkter och önskemål, och titt som tätt kommer det någon enskild elev med en liten lapp med förslag på mat. Det serveras minst sju olika sorters grönsaker/sallad varje dag, och det är väldigt sällsynt med klagomål.
Så visst fan går det att se till att ungarna får bra mat i skolan. Det är riktigt sorgligt att läsa om motsatsen. Själv är jag rätt övertygad om att vår kökschef hellre skulle hänga sig från närmaste lyktstolpe än servera färdigstekt Thailandskyckling...