• 1
  • 2
2008-10-13, 18:49
Medlem
Videotens avatar
Kunde inte låta bli att få lite kväljning av denna artikel:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=4057788

Tycker ni det är okej att en kommun beställer färdigstekt kyckling från Thailand?
Detta är dessutom en kommun som vill profilera sig som ledande inom miljötänket (Peter Eriksson, Mp kommer från Kalix och har dessutom suttit som kommunalråd där).
Citera
2008-10-13, 19:08
Medlem
klybans avatar
Ibland undrar jag vad man sparar på egentligen, att föda upp barn på dålig mat kommer tas igen det dom sparar på sjukhusräkningar sen när dessa ungar inte pallar att äta riktig mat.

Såg program då dom var i skolan där dom som gör maten inte försökte göra god mat utan dom sa nu smakar det okey.

Själv är man kom man när halvfabrikat gjorde sitt stora intåg i skolköken.
I min första skola tyckte jag maten smakade hemskt men det ändrades snabbt tills jag kom till högstadiet.
Dom hade i princip samma råvaror men i min första skola försökte dom verkligen att få rätt stekyta och laga det väl.
Och skillnaden märktes för jag kom tillbaka par år senare och smakade.

I gymnasiet då fick man lära sig att det gick och misshandla maten än mer.
När eleverna gjorde maten i sin utbildning så åt folk det även om dom inte alltid gillade det som serverades, bara för att dom visste det var vällagat.
Citera
2008-10-13, 19:43
Medlem
Squalos avatar
Nästa steg är ju helt klart att skicka barnen till Thailand för uppgödning när dom är mellan 1 och 5 år. Det kommer staten spara pengar på. Föräldrar i full produktion i systemet.

Barnen ska få ordentlig mat, inte få äta utgången mat som matindustrin dumpar på skolorna för att dom inte längre får sälja det i mataffärer.
Citera
2008-10-13, 20:07
Medlem
Videotens avatar
Kommer ihåg när jag gick i högstadiet, då kom våra pannkakor från skåne och vi tyckte det var otroligt vidrigt att maten fraktades så långt.

Att man ens kan komma på en sådan här idé är för mig oförklarligt.
Svinigt är vad det är.
Citera
2008-10-13, 20:10
Medlem
Rikard_s avatar
Nej, fy fan vad äckligt. Allt för att spara en slant.

Håller med fan, det är svinigt.
Citera
2008-10-16, 21:29
Medlem
En liten rättelse Peter Eriksson kommer inte från Kalix, han är från Tranås. Dessutom har Kalix aldrig profilerat sig som "ledande inom miljötänket".
Dom vill profilera sig inom IT och elektronik.
Citera
2008-10-16, 21:38
Medlem
Dennos avatar
Wow det var rätt galet! Man undrar ju hur goda dom är.
Citera
2008-10-16, 21:58
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoboy73
En liten rättelse Peter Eriksson kommer inte från Kalix, han är från Tranås. Dessutom har Kalix aldrig profilerat sig som "ledande inom miljötänket".
Va snackar du för Gojja
Peter Eriksson bor i Kalix med sina två döttrar
Han har varit kommunalråd i kalix mellan -99 -04

se länk:
http://www.mp.se/peter.asp
Citera
2008-10-16, 23:23
Medlem
kalaas avatar
Om det tröstar någon kan jag säga att inte alla skolor serverar billig skitmat. Restaurangen där jag är hovmästare lagar även lunchen till en gymnasieskola, och större delen av maten är lagad från scratch. Visst förekommer det en del hel- och halvfabrikat - förhoppningsvis säger det sig självt att det inte är rimligt att t ex rulla köttbullar till 160 hungriga, växande tonåringar - men vår kökschef undviker sådant i största möjliga mån.

Ett tiotal elever utgör ett matråd som träffar kockarna någon gång i månaden för att framföra synpunkter och önskemål, och titt som tätt kommer det någon enskild elev med en liten lapp med förslag på mat. Det serveras minst sju olika sorters grönsaker/sallad varje dag, och det är väldigt sällsynt med klagomål.

Så visst fan går det att se till att ungarna får bra mat i skolan. Det är riktigt sorgligt att läsa om motsatsen. Själv är jag rätt övertygad om att vår kökschef hellre skulle hänga sig från närmaste lyktstolpe än servera färdigstekt Thailandskyckling...
Citera
2008-10-16, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Kommer ihåg när jag gick i högstadiet, då kom våra pannkakor från skåne och vi tyckte det var otroligt vidrigt att maten fraktades så långt.

Att man ens kan komma på en sådan här idé är för mig oförklarligt.
Svinigt är vad det är.

Det finns värre exempel...i Norge fiskar man torsk...som skickas till Kina och som sen fileeas och skickas tillbaka till Norge där man sen paketerar fisken och säljer till Sverige. Miljötänkande!!
Citera
2008-10-16, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egoboy73

Hahaha...du måste ha blandat ihop han med nån annan. Vem som helst hör skillnad på västgötska och norrländska
Citera
2008-10-16, 23:36
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Hahaha...du måste ha blandat ihop han med nån annan. Vem som helst hör skillnad på västgötska och norrländska

Tranås ligger i Småland...

Undrar var halal- och koshermaten i kommunen kommer ifrån? Tror knappast det är tenderande till avfall från andra sidan jorden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in