• 1
  • 2
2008-10-13, 15:59
Bannlyst
Hej,
jag har några frågor till de som är insatta.

Jag ska bygga en dator till min tjej. Själv har jag en gammal HP p4 3.0 GHz, 7600gs grafik med passiv kylning. Den är otroligt tyst. Det verkar som fläktsystemet är temperaturreglerat. Kollar jag t.ex. på en HD-film så börjar man höra fläktarna, då är cpu på typ 60-80%. Och det är lite jobbigt att höra fläktarna.

Är det så att både processorfläkten och nätaggregatsfläkten är temperaturreglerade?
Det verkar ju i så fall bra, och det skulle vara önskvärt att även hon hade så på sin dator. Men är nya moderkort och nätaggregat förberedda för det? Det verkar vara svårt att få entydig kunskap om det.
Eller är detta bara en speciallösning som HP har?

Om det är någon som kan något om såna här saker, så tar jag tacksamt emot all information!

Tack!
Citera
2008-10-13, 16:03
Medlem
Sikkans avatar
kan vara både nätaggsfläkt och cpufläkt som är temperaturreglerade..men oftast är det cpufläkten som väsnas mest ..kan vara läge att byta cpukylare/fläkt så cpun går kallare
Citera
2008-10-13, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
kan vara både nätaggsfläkt och cpufläkt som är temperaturreglerade..men oftast är det cpufläkten som väsnas mest ..kan vara läge att byta cpukylare/fläkt så cpun går kallare

Jaha. Hur är det nu för tiden, kan alla nya moderkorta reglera fläktare efter temperaturen? Och hur är det med nätaggregaten? Hur gör ni som vill bygga tysta datorer?
Citera
2008-10-13, 16:10
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Köp tysta fläktar helt enkelt. Byt ut grafikkortsfläkten mot en tystare osv.
Citera
2008-10-13, 16:13
Medlem
Sikkans avatar
det som fick min gamla stationära dator tyst var att jag bytte kylare på grafikkortet..det behöver inte du då du hade passiv kylning där..jag rekomenderar att du laddar ner nått program för att kolla din CPU-temp..är den lugn så kan du köpa en kabel med skruvresistor(finns på välsorterade datorbutiker) för att strypa cpu-fläkten..men håll koll på tempen medans så den inte skjuter i höjden
Citera
2008-10-13, 17:14
Medlem
vad har du för moderkort? kolla i bios ifall du kan ändra varvtalet där,, , annars kan du titta på en ny kylare till processorn. har en freezer pro tror jag den heter... hyffsat tyst men att få en helt knäpptyst dator är sjukt svårt om du inte har vattenkylning men bra ventialtion i burken och en bra kylare så kan du få ner det till acceptabel nivå, dock kan du aldrig få den kallare än rumstemeraturen.

http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Citera
2008-10-13, 17:55
Medlem
Tankishs avatar
Har du en fin budget kan du köra vattenkylt
Citera
2008-10-13, 17:58
Medlem
Krests avatar
Se upp för moderkort med små fläktar på (heter det nordbryggan?). De snurrar tokfort och väsnas.
Citera
2008-10-13, 19:47
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krest
Se upp för moderkort med små fläktar på (heter det nordbryggan?). De snurrar tokfort och väsnas.

håller helt med...skyr dessa fläktar som pesten!
Citera
2008-10-14, 15:28
Medlem
Artur...s avatar
Processorn och nätaggregatet är alltid temperatur reglerat. Såvida du inte har satt på en 3dje parts kylare på processorn som vars fläkt snurrar på tex 1000 varv per minut konstant.

I dagens läge är det jätte lätt att ha en tyst dator, när det gäller nätaggregat så är det corsair som gäller, ljudlösa och presterar väldigt bra, när det gäller processorn så är det oftast bäst att lägga 2-300 kr på 3djeparts kylare(fast ibland så är originalkylningen tyst, men oftast inte enligt min mening)...

Arctic cooling har en "super freezer 7" för dryga 200 kr och denna är ljudlös när den används på en mindre krävande (normal) processor. Sen så bör du välja ett grafikkort med passiv kylning, eller köpa passiv 3djepartskylare till grafikkortet.
Citera
2008-10-14, 15:43
Medlem
Det är jätteenkelt nuförtiden att bygga en i princip helt tyst dator med små medel. Annat var det när P4: orna var det enda som fanns, eftersom de gav ifrån sig så extremt mycket värme.

Köp följande:

-Moderkort utan fläktar. Detta är viktigt eftersom de brukar föra mycket oväsen.
-Intel E8400 (eller lägre hastighet om du vill)
Antec P182 låda
-Western Digital GP-hårddisk/ar (5400 RPM, extremt tysta)
-3-5 Nexus 120mm-fläktar (Köp nexus, de är bäst)
Lika många Zalman Fan-Mate spänningsreglerare till ovanstående fläktar
-Eventuellt 1 Nexus 92mm-fläkt till CPU-kylaren, om du inte vill köpa en för 120mm-fläktar
-En CPU-kylare där man kan montera en 120mm eller 92-mm fläkt, t.ex. Scythe Ninja eller Scythe Katana
-Fläktlöst grafikkort
-Fläktlöst nätagg, t.ex. Antec Phantom

Procedur: Ersätt alla fläktar i lådan med Nexus-fläktarna och koppla ihop dem med dina spänningsreglerare. Sätt dem på 5V (minimum). Glöm inte fläkten i nedersta facket vid nätaggregatet, för annars kommer det förmodligen att bli för varmt om du köpte ett fläktlöst.

Vill du tysta hårddiskarna (som redan är väldigt tysta) ännu mer kan du köpa lådor som du sedan sätter på 5 1/2-tums platserna, t.ex. http://www.dustin.se/pd_5010095519.aspx

Grattis, du har nu en dator som är ljudlös från 1 meters håll. Jag har samma system själv, och folk brukar slå av den av misstag eftersom de tror att den är avstängd.
Citera
2008-10-14, 15:53
Bannlyst
okej, tack, tack, för alla tipsen

så alla moderkort har stödjer idag temperaturreglerade fläktar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in