2008-10-13, 14:51
Medlem
crazymans avatar
Satt precis o kolla på en gammal svensk film från typ 40-talet med bla Anna-Lisa Eircsson o Gaby Stenberg. Min undran är ju naturligvis om det finns några smaskiga skandaler kring skådiseliten på den tiden. helst om dom kvinnliga skådisarna. Tycker dom var vackrare på den tiden faktiskt.
Citera
2008-10-13, 15:23
Medlem
Celerons avatar
Det hade varit intressant att veta faktiskt. Är själv ett stort "fan" av äldre svenska filmer och har sett de flesta som sänts under flera år.

Problemet är väl att de flesta från den tiden både framför och bakom kameran samt de runtomkring i produktionen är döda.
Citera
2008-10-13, 16:04
Medlem
Min brors kusins avatar
George Rydeberg bet ju en bröstvårta på nån känd skådespelerska (minnet sviker just nu...). Måste ha varit nångång på 40-talet.
Citera
2008-10-13, 16:37
Medlem
mishimas avatar
Gösta Ekman d.ä måste vara Sveriges förste kände kokainist. Det fanns även starka bögrykten om honom.

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6sta_Ekman_d.%C3%A4.
Citera
2008-10-13, 17:54
Medlem
crazymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Gösta Ekman d.ä måste vara Sveriges förste kände kokainist. Det fanns även starka bögrykten om honom.

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6sta_Ekman_d.%C3%A4.
Jo det har jag nog hört någonstans också, likadant om Karl Gerhard. Men en sån vacker kvinna som Sickan Carlsson tex måste väl kunnat välja o vraka bland karlarna på den tiden
Citera
2008-10-13, 18:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
George Rydeberg bet ju en bröstvårta på nån känd skådespelerska (minnet sviker just nu...). Måste ha varit nångång på 40-talet.

Det var Viveka Lindfors enligt legenden. Men den har förnekats av bägge de förment inblandade parterna. Troligen ren myt.
Citera
2008-10-13, 18:16
Medlem
Afonsos avatar
Stig Järrel hade ett svårt spelberoende.
Citera
2008-10-13, 18:48
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det var Viveka Lindfors enligt legenden. Men den har förnekats av bägge de förment inblandade parterna. Troligen ren myt.

Jag har hört detsamma om Peter Sellers och Britt Ekland. En vandringssägen säkerligen.
Citera
2008-10-13, 18:48
Medlem
Bröstvårtan

Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin

Svaret är Inger Juel senare gift med Jan Öjvind Swahn
Citera
2008-10-13, 19:20
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad

Jaså hon. Ja, hon och George Rydeberg spelade ju kärlekspar tex i filmen "Oppåt med Gröna hissen" från 1952.

Kanske det skedde fler gånger på film (kommer inte ihåg just nu) för att därefter även bli det privat.
Citera
2008-10-13, 20:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad

Nej, ryktet florerade i årtionden runt Rydeberg och Lindfors. Det var först långt senare, när man öppet kunde tala om sådana här saker, som det kunde avfärdas offentligt av bägge parter.

Eller menar du att Juel verkligen fick bröstvårtan avbiten men att, genom något missförstånd, ryktet kom att handla om Lindfors?
Citera
2008-10-13, 22:40
Medlem
Ring Jan Öjvind Swahn och kolla. Han borde veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in