2008-10-13, 14:21
Medlem
Jag har ett konstigt problem med min dator. Varje gång när jag startar den får jag upp ett meddelande om att det är något fel med klockan och tid (innan WIndows har satt igång). Jag får ett meddelande om att jag ska trycka på F1 och då startar Windows och allt fungerar, men varje gång jag startar datorn får jag samma meddelande. Jag tror även att det har stått något om att den här inställningen inte fungerar med det här filformatet. Inte helt säker på detta.
Jag har provat med systemåterställning, har försökt ställa om klocka och tid (det verkar som att datorn tror att det är 1980), men det hjälper inte.
Någon som kan veta vad det kan vara, det står även något om "batteriet"?
Det är en stationär dator, Windows Xp och med Norton Internet Security.
Senast redigerad av susanlynette 2008-10-13 kl. 14:23.
Citera
2008-10-13, 22:39
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag har ett konstigt problem med min dator. Varje gång när jag startar den får jag upp ett meddelande om att det är något fel med klockan och tid (innan WIndows har satt igång). Jag får ett meddelande om att jag ska trycka på F1 och då startar Windows och allt fungerar, men varje gång jag startar datorn får jag samma meddelande. Jag tror även att det har stått något om att den här inställningen inte fungerar med det här filformatet. Inte helt säker på detta.
Jag har provat med systemåterställning, har försökt ställa om klocka och tid (det verkar som att datorn tror att det är 1980), men det hjälper inte.
Någon som kan veta vad det kan vara, det står även något om "batteriet"?
Det är en stationär dator, Windows Xp och med Norton Internet Security.
Är datorn några år gammal?
Då är det säkert CMOS-batteriet som är dåligt.
Det är ett lithiumbatteri som sitter på moderkortet och driver klockan
samt gör så att BIOS-inställningarna behålls när datorn är avslagen.
Det är varken svårt eller dyrt att byta detta knappbatteri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in