2008-10-13, 08:12
Medlem
Har problem med min gamla Macbook Pro 17" 2.17Ghz Dual
Den har helt pltsligt ftt fr sig att inte vilja starta ngra som helst program, frutom Safari och Aktivitetkontrollen och System Instllningar. Dessa gr vldigt sltt, om ibland inte alls. Den lter konstigt ocks, den "knackar, krasslar" ett ljud som i mina ron lter vldigt dligt. Den indexterar ven Spotlight varje gng man startar MEN den blir aldrig klar, str att den ska ta 2 min och nr ungefr 80%-95% r klart d stannar den upp. Har prvat att reindex genom Spotlight instllningarna, detta gr s att det slutar indexerar MEN det hjlper inte s mycket fr den stannar igen p 95%. Detta hnde en helt vanlig dag, tappade inte datorn i marken eller laddade hem ngot konstigt. Den har ftt fr sig att gra uppror mot mig bara, men har ingen som helst aning vad det kan vara fr fel eller vad jag skulle kunna gra t felet. Jag har mjlighet att anvnda datorn ungefr 10-20min innan den helt slutar funka, den hakar upp sig "tnker s att man mste starta om den". Ngon som har ngon som helst aning vad det kan vara och vart jag ska vnda mig? Verkar vara ngot konstigt med programen, att ngot har hnt s att inte ngra som helst program fungerar.
Citera
2008-10-13, 08:21
Medlem
systems avatar
Full hrddisk?
Gjort systemuppdateringar?
Reparera behrigheter?
Ondiga prylar som autostartas?
Citera
2008-10-13, 09:07
Medlem
Reparera behrighet?
System uppdateringar borde vl gras automatiskt nr de vl kommer ut, hmm. Inga ondiga prylar som startas, inte vad jag vet. Kollat p aktivitetskontrollen, och det enda som autostartas r spotlight finder och ngra ...server ngoting.

Full hrddisk kan det faktiskt bero p, har inte tnkt p det. r vl ungefr 7GB ledigt... Men bara fr det s ska det vl inte vara ngonting? Vad jag r mest orolig r vl om det gtt ngon hrdvara har slutat fungera, hur ofta r det att detta hnder? Och om s vore fallet hade vl inte datorn startat??
Citera
2008-10-13, 09:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorhen
r vl ungefr 7GB ledigt... Men bara fr det s ska det vl inte vara ngonting?
Prova att rensa s du har minst 10 GB ledigt. terkom sedan.
Citera
2008-10-14, 08:03
Medlem
Har nu minst 10 GB ledigt och jag har gjort system uppdateringar stngt av spotlight etc etc. Men nu vill min kra inte ens starta, den kommer till det gra pplet och nr det "snurrar" i en ring runt runt runt. Men sen kommer den inte lngre, lt den ladda i en timma ungefr. Vad kan vara felet?!?!?!

Den lter ven lite konstigt, typ klickar p vnster sida just under hgtalaren. Som om det var hrddisken...

HJLP klara int eav en dag till utan min lskling!
Citera
2008-10-14, 09:07
Medlem
systems avatar
Jag vet inte var hrddisken sitter, men det du beskriver lter inte roligt. Inte roligt alls.
Citera
2008-10-14, 11:12
Medlem
Alltid trott att min Macbook har varit oddlig, precis som jag. Men fy fan va fel man kan ha! S, ngon som har ngon aning om VART man kan vnda sig? Lmna in den r kanske enda alternativet, blir vl skert en dyr resa.
Citera
2008-10-14, 11:25
Medlem
keso_411s avatar
har du inte typ hemfrskring som du kan ta de p med en sjlvrisk p typ 1500:-
ja gjorde de nr jag spillde l i min mbp fick en sprillans ny med alla mina grejer p hdd =)

kolla om du kan gra s bttre n att betala en jvla massa slantar till apple
Citera
2008-10-14, 11:34
Medlem
systems avatar
Nu tror (och hoppas) jag ju inte att hemfrskringen tcker fr havererade hrddiskar, men dessa gr att byta sjlv. Om man trs och orkar. Om det nu r disken, vill sga.

http://jasontomczak.com/2008/02/29/r...-bad-the-ugly/

Hur gammal r maskinen?
Senast redigerad av system 2008-10-14 kl. 11:37.
Citera
2008-10-14, 11:52
Medlem
Tack fr den lnken, kommer skert behvas.
Den r inkpt 2005, s den brjar bli "gammal". Kanske dags fr byte i.a.f... Men fr vilka pengar? aaahhh, blir nog att lmna in den ska dock kolla med hemfrskringen om det kanske tcker det. Men jag vill ju inte att all min data frsvinner, 4 rs arbete t skogen. Jag mr dligt
Citera
2008-10-14, 12:23
Medlem
linkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorhen
Tack fr den lnken, kommer skert behvas.
Den r inkpt 2005, s den brjar bli "gammal". Kanske dags fr byte i.a.f... Men fr vilka pengar? aaahhh, blir nog att lmna in den ska dock kolla med hemfrskringen om det kanske tcker det. Men jag vill ju inte att all min data frsvinner, 4 rs arbete t skogen. Jag mr dligt

Men kan man inte stta en macdator i HDD lge? allts du kopplar in en firewire kabel till macen och en annan MAC eller (PC osker om det funkar). P s stt kankse du kan komma t dina filen och gra en backup p dom.

EDIT

Saxat frn http://www.ehow.com/how_2160597_hard...-transfer.html
Senast redigerad av linkus 2008-10-14 kl. 12:26.
Citera
2008-10-14, 13:00
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkus
Men kan man inte stta en macdator i HDD lge? allts du kopplar in en firewire kabel till macen och en annan MAC eller (PC osker om det funkar). P s stt kankse du kan komma t dina filen och gra en backup p dom.

Det funkar alldeles utmrkt att gra det Mac ->> Mac, inte provat PC dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in