2008-10-12, 23:31
Medlem
tejwars avatar
Jag tänker mig att vissa saker kommer att rationaliseras bort inom kanske 50-100 år. Sakerna behöver inte ha försvunnit helt, men ska ha förlorat sin roll eller bytt medium.

Det här är saker som jag tror och hoppas kommer försvinna och/eller ersättas av annat:

* TV (Ersätts med Internetbaserad broadcasting.)

* Flyg (Kommer bara finnas kvar vid flygningar över Atlanten och Stilla havet. Flygningar inom t ex Europa kommer att bli för dyrt för vanligt folk att ha råd med.)

* CD och DVD-skivor

* Böcker (Kommer att ersättas av digitala supertunna skärmar som man laddar upp text på på bibliotek/boklådor)

* Förbränningsmotorer (Framtidens bilar kommer att gå på el eller vätgas.)

* Bio (Folk kommer bara att gå på bio om det är någon exeptionell film med dramtatiska specialeffekter och ljudeffekter.

* Hus som värms upp/kyls ner från utomstående kraftkälla. (I framtiden kommer alla hus vara självförsörjande. Med solceller på taket.)

* Internetleverantörer. (I framtiden kommer alla kunna koppla upp sig i alla storstäder. Och det kommer att vara gratis eller skattefinansierat.)

* Kontanter (Kommer i varje fall minska i omsättning och ersättas med kontokort.)

Fler förslag! Skriv inte typ "girighet" eller "Carolina Gynning", sånna saker är ointressanta. Det här handlar om teknik.

EDIT: Sorry för dubbelpost, men jag såg inte det här underforumet.
Citera
2008-10-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tejwar

* Internetleverantörer. (I framtiden kommer alla kunna koppla upp sig i alla storstäder. Och det kommer att vara gratis eller skattefinansierat.)

Detta lär icke hända, snarare att de försöker stänga ned/blockera så mycket som möjligt. Bara vad jag tror dock.

Tv grejjen oxå. Beror på vad man definerar som "tv", den saken du kollar på eller hur infrmationen skickas till dig, om det är det senare så visst, kanske försvinner.
Citera
2008-10-12, 23:47
Medlem
jockelos avatar
Citat:
* Flyg (Kommer bara finnas kvar vid flygningar över Atlanten och Stilla havet. Flygningar inom t ex Europa kommer att bli för dyrt för vanligt folk att ha råd med.)

Jag tror supersnabba tåg kommer konkurera ut flyg inom Europa långt före det blir för dyrt att flyga. Tågen är bättre på alla sätt, typ.

Citat:
* Bio (Folk kommer bara att gå på bio om det är någon exeptionell film med dramtatiska specialeffekter och ljudeffekter.

Så är det väl redan idag?
Citera
2008-10-12, 23:59
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
* Böcker (Kommer att ersättas av digitala supertunna skärmar som man laddar upp text på på bibliotek/boklådor)
Jag måste ställa mig tveksam till detta. Böcker är utomordentligt användarvänliga, lättillverkade och långlivade tingestar. De kan stå orörda på en hylla i decennier utan att bli obrukbara och innehåller ingen känslig elektronik som lätt kan gå sönder. De är billiga att tillverka och ( i allmänhet) mycket miljövänliga. Utöver detta är det betydligt trevligare att hålla i och läsa en gammal hederlig bok än att sitta med en tunn skärm. Dessutom har den en förvånansvärt effektiv inbyggd sökfunktion kallad "bläddring".

Jag är kanske gammalmodig, men jag tror att boken är en alltför bra uppfinning för att försvinna inom överskådlig framtid.
Citera
2008-10-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Jag måste ställa mig tveksam till detta. Böcker är utomordentligt användarvänliga, lättillverkade och långlivade tingestar. De kan stå orörda på en hylla i decennier utan att bli obrukbara och innehåller ingen känslig elektronik som lätt kan gå sönder. De är billiga att tillverka och ( i allmänhet) mycket miljövänliga. Utöver detta är det betydligt trevligare att hålla i och läsa en gammal hederlig bok än att sitta med en tunn skärm. Dessutom har den en förvånansvärt effektiv inbyggd sökfunktion kallad "bläddring".

Jag är kanske gammalmodig, men jag tror att boken är en alltför bra uppfinning för att försvinna inom överskådlig framtid.

Jag håller med att boken är oslagbar. Försökte läsa en bok som .pdf-fil på datorn en gång och det var verkligen inget för mig. Vet inte vad det är med böcker men det är något speciellt. Och jag är 18, så det är nog inget som bara äldre tycker.
Citera
2008-10-13, 00:05
Medlem
orscars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily

Håller med, vissa saker kan inte ny teknologi ersätta. Bara för att det är enklare är det inte alltid bättre.
Citera
2008-10-13, 00:11
Medlem
Itmans avatar
Alla 60-watts glödlampor bör försvinna (för "hemmabruk"). 60 watt är ganska mycket. Förstår inte varför jag inte byter ut dessa mot något lågenergialternativ. Eller förresten, varför inte alla glödlampor?

Jag tror att om 50-100 år så har alla lågenergilampor.
Citera
2008-10-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itman

Du var inte lite vild med dina förutsägelser

* CD och DVD-skivor

Kommer i princip att vara borta om 15år.

* Hus som värms upp/kyls ner från utomstående kraftkälla. (I framtiden kommer alla hus vara självförsörjande. Med solceller på taket.)

Du bor inte i norra Sverige gissar jag

Det hoppas jag, men det är mer en politisk fråga.

* Kontanter (Kommer i varje fall minska i omsättning och ersättas med kontokort.)

Jepp, kommer inte att finnas i väst om 25år.
Citera
2008-10-13, 00:42
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Alla 60-watts glödlampor bör försvinna (för "hemmabruk"). 60 watt är ganska mycket. Förstår inte varför jag inte byter ut dessa mot något lågenergialternativ. Eller förresten, varför inte alla glödlampor?

Jag tror att om 50-100 år så har vi inga lampor. Ljuset lär komma från ytorna i rummet.
Citera
2008-10-13, 01:01
Medlem
Jomazis avatar
Ställer mig tveksam till resonemanget med solceller. Solen är alltför svag vid våra breddgrader, speciellt på vintern. Dessutom är modernistiska "låd-hus" fula som stryk.

Glödlampan känns passé då lysdioder är tio gånger effektivare.

CD-skivan likaså när det finns MP3r och digitaliserad musik.

Bilar kommer man troligen fortfarande att köra på kolväten, men syntetiska sådana inom överskådlig framtid. Dyrare blir det dock, samma gäller för flyget.

Och en sak till: Sverige!
Citera
2008-10-13, 01:09
Medlem
CommonKnowledges avatar
Fabriksjobben kommer försvinna då robotar ersätter mer och mer arbetare idag.
Citera
2008-10-13, 03:00
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Jag tror att om 50-100 år så har vi inga lampor. Ljuset lär komma från ytorna i rummet.
Oh, piffigt. En slags glow-in-the-dark-färg man målar på väggar, möbler och husdjur vore ju inte helt fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in