Jag har märkt att spoilertaggar används lite hur som helst här på forumet.
Det finns tydliga och klara regler på att exempelvis när ett avsnitt av en tv-serie har sänts så får spoilertaggar ej förekomma när man diskuterar innehållet i det avsnittet.
Tyvärr så finns det framförallt i trådarna om lost och prison break ett antal användare som fortfarande postar inlägg som bara innehåller en spoilertagg. om man som annan användare vill öppna spoilertaggen så vet man aldrig om inlägget handlar om ett avsnitt som har sänts, ska sändas eller bara rena spekulationer om vad som kommer att hända.
Problemet är att användarna så gott som aldrig skriver vad spoilern handlar om så att man vet om det verkligen är en spoiler eller inte
Jag har i över ett års tid skickat report på nästan samtliga spoilers i diskussioner om prison break och lost-tråden.
Jag har i dags dato ej fått ett enda svar från moderator eller sett en enda tillsägelse utdelad.
Därmed har jag skickat min sista report i den forumdelen
Det man ser är forumanvändare som skäller ut andra forumanvändare för att dessa inte använt spoilertaggar efter att ett avsnitt har sänts vilket är helt fel. Det har även lett till debatter som inte alls har med avsnitten att göra.
vad jag önskar är tydligare regler och ett klarare agerande i dessa frågor
Var finns dessa klara och tydliga regler som säger att man inte får använda spoiler-taggar efter ett avsnitt har sänts?
Var ska avsnittet ha sänts nånstans för att detta ska gälla? I sverige? på vilken kanal? (ibland sänds ju serier på filmkanaler för att sedan sändas i andra kanaler.)
Det ska vara fritt fram för var och en att använda spoilertaggar efter eget tycke, många eller få. Så länge man håller sig efter 0.07 ska man klara sig ifrån minsta tillsägelse eller varning. Möjligen att man kan åka på KFK om man brukar den lite väl ofta, men då finns det ju en anledning.
Men det tillhör god sed att skriva ungefär vad man kan förvänta sig inom en spoilertag - men några regler om sådant finns ikke och ska heller inte finnas.
Det ska vara fritt fram för var och en att använda spoilertaggar efter eget tycke, många eller få. Så länge man håller sig efter 0.07 ska man klara sig ifrån minsta tillsägelse eller varning. Möjligen att man kan åka på KFK om man brukar den lite väl ofta, men då finns det ju en anledning.
Men det tillhör god sed att skriva ungefär vad man kan förvänta sig inom en spoilertag - men några regler om sådant finns ikke och ska heller inte finnas.
Citat:
När man postar inlägg som avslöjar information som kan förstöra för andra användare ska forumets inbyggda spoilerfunktion användas. Exempel på sådan information är att avslöja vinnaren i en tävling före det officiella tillkännagivandet eller slutet på en film eller bok. Allt sådant ska döljas så att det står läsaren helt fritt att välja om han/hon önskar läsa denna.
Så här står det i reglerna, det står att det ska stå läsaren fritt att välja om denne önskar läsa en text.
Hur kan man göra valet om inlägget bara består av en spoiler och ingen därtill förklarande text?
någon kanske tänker att då undviker man att klicka på spoilers överhuvudtaget. men hur ska man då kunna följa debatten om det är "vanliga" inlägg som döljer sig bakom spoilers?
Jag trodde förövrigt att det skulle stå tydligare i reglerna vad som gällde, jag hade fel i det fallet.
Däremot vet jag att flera moderatorer har påpekat att det är såsom jag säger.
Har jag rätt eller fel?
Kanske dags att förtydliga regelverket?
Jag har varit inne på trådarna om Prison Break och Lost en hel del.
I rubrikerna för dessa trådar anges det ju att trådarna gäller avsnitt som har sänts i USA, dvs att det kan förekomma info om avsnitt som ännu inte har sänts i Sverige.
Man skulle möjligen kunna tänka sig att det skulle anges ännu tydligare. Samma formulering i alla sådana trådar. Nu skiljer det sig åt lite.
För mig är regeln klar och tydlig i dessa trådar. Har avsnittet sänts i USA, då ska man inte behöva spoila om detta avsnitt.
Jag har ett antal gånger gått in på trådarna innan jag har sett senaste avsnittet, och då råkat läsa sådant jag egentligen inte ville veta. Jag har helt enkelt glömt att jag inte borde. Jag ser inte avsnitten direkt när de har kommit, eftersom jag inväntar svensk textning.
Jag anser att jag får skylla mig själv om jag går in och läser i tråden.
Det är inte bra med inlägg som bara innehåller en spoiler. Man bör ange ungefär vad den innehåller, så att man själv kan ta ställning.
Om nu detta fenomen stör dig förstår jag inte varför du sonika struntar i o titta på dem?
Att försöka reglera användandet ser jag som paragrafrytteri.
Om du hade varit lite uppmärksam så har jag redan besvarat den frågan i ett tidigare inlägg:
Citat:
någon kanske tänker att då undviker man att klicka på spoilers överhuvudtaget. men hur ska man då kunna följa debatten om det är "vanliga" inlägg som döljer sig bakom spoilers?
Jag har flera gånger funderat på om jag ska göra en liten enkel "guide" för användandet av spoilertaggar i en klistrad tråd i Tv och tv-serier. Tyvärr så har jag inte kommit till skott eftersom jag dels inte har haft tid, dels inte hunnit ta upp frågan med min medmoderator, och dels för att man redan nu möts av en uppsjö av klistrade trådar i forumdelen.
Som jag ser det så är problemet i första hand inte att folk använder sig av spoilertaggarna för ofta, utan att man inte ger någon som helst hint om vad spoilern handlar om. Som jag skrev i en annan tråd så är det bättre att sätta en spoilertagg för mycket än en för lite (eller, jag såg i efterhand att jag skrivt att jag "hellre ser en spoiler för mycket än en för lite" vilket ju inte blev helt rätt), men då måste man ge de andra läsarna en chans att avgöra om det är något man vill läsa eller inte.
Jämför dessa två (helt påhittade) inlägg mitt i en tråd om din favoritserie:
Citat:
Fan vad chockad man blir när Jackman tar upp sin yxa och mördar huvudpersonen i slutet på avsnitt sex.
Med:
Citat:
Jag gillar slutet på avsnitt sex:
När Jackman tar upp sin yxa och mördar huvudpersonen. Man blir ju minst sagt chockad.
Självklart så måste man sedan genomgå någon slags inre självransakan innan man sätter spoilertaggar runt inlägg om att Joeys fink har fått hosta eller att Frida köper en skitstor hamburgare.
Jag tror dessutom att mycket skulle kunna lösas om alla större serier får en varsin tråd, en för de som följer avsnitten som sänds på svensk TV, och en för de som laddar ned. Om behov finns så är det helt okej att starta nya trådar om befintliga serier, om det a) inte redan finns en, och b) trådstartens rubrik märks ut med ett tydligt "endast för oss som följer serien på svensk TV", motsvarande. Då kan man lugnt diskutera visade avsnitt utan att behöva vara orolig för att någon som följer serien via ett annan medium ska bli upprörd, och man kan hålla sig till att sätta spoilertaggar runt känslig information, så som exempelvis avslöjandet av förrädare, döda huvudpersoner och helomvändningar i handligen.
Jag har flera gånger funderat på om jag ska göra en liten enkel "guide" för användandet av spoilertaggar i en klistrad tråd i Tv och tv-serier. Tyvärr så har jag inte kommit till skott eftersom jag dels inte har haft tid, dels inte hunnit ta upp frågan med min medmoderator, och dels för att man redan nu möts av en uppsjö av klistrade trådar i forumdelen.
Som jag ser det så är problemet i första hand inte att folk använder sig av spoilertaggarna för ofta, utan att man inte ger någon som helst hint om vad spoilern handlar om. Som jag skrev i en annan tråd så är det bättre att sätta en spoilertagg för mycket än en för lite (eller, jag såg i efterhand att jag skrivt att jag "hellre ser en spoiler för mycket än en för lite" vilket ju inte blev helt rätt), men då måste man ge de andra läsarna en chans att avgöra om det är något man vill läsa eller inte.
Jämför dessa två (helt påhittade) inlägg mitt i en tråd om din favoritserie:
Med:
Självklart så måste man sedan genomgå någon slags inre självransakan innan man sätter spoilertaggar runt inlägg om att Joeys fink har fått hosta eller att Frida köper en skitstor hamburgare.
Jag tror dessutom att mycket skulle kunna lösas om alla större serier får en varsin tråd, en för de som följer avsnitten som sänds på svensk TV, och en för de som laddar ned. Om behov finns så är det helt okej att starta nya trådar om befintliga serier, om det a) inte redan finns en, och b) trådstartens rubrik märks ut med ett tydligt "endast för oss som följer serien på svensk TV", motsvarande. Då kan man lugnt diskutera visade avsnitt utan att behöva vara orolig för att någon som följer serien via ett annan medium ska bli upprörd, och man kan hålla sig till att sätta spoilertaggar runt känslig information, så som exempelvis avslöjandet av förrädare, döda huvudpersoner och helomvändningar i handligen.
/Moderator i Tv och tv-serier.
Givetvis så är det att föredra ifall det ges adekvat information om vad som döljer sig inom spoilertaggen...gärna som du skriver att man nämner vilket avsnitt eller säsong i de fall det passar bättre.
När det gäller att ha två olika trådar om en serie så har de sina för och nackdelar, fördelarna är så klart att risken att läsa mer än vad man vill blir mindre..men samtidigt så gör det ju att man kan missa diskussioner om serien i stort som man kanske skulle vilja deltaga i och dyl.
Hade det varit ett forum enbart inriktat på tv-serier så hade jag föredragit ett underforum för de större tv-serierna där det kunde skapas specifika trådar för enstaka avsnitt. Men det känns inte riktigt aktuellt just här på flashback.
Men det skulle helt klart inte skada i en mer uttalad policy om hur spoilertaggarna bör användas.
De är ju även aktuella i trådar om serier som slutade sändas för länge sedan men som fortfarande är populära, tänker främst på den stora tråden om star trek där 5 (6) tv-serier och 10 filmer ska samsas, inte så kul att ge sig in i den för att diskutera Datas personlighetsutveckling i tidiga TNG och råka läsa hur VOY slutar..för att ge ett exempel.