2008-10-12, 00:03
Bannlyst
Är det teoretiskt möjligt att någon kan bli kejsare över hela jorden?
Om denne inte behöver sova, är extremt smart och intelligent och har en massa kunskaper *vi inte har*, osv, skulle det gå?
Alltså, om allt är begränsat till fysikens lagar, men om denna människan vore som ett slags ufo, onaturligt intelligent, en intelligens som närmar sig omöjligt, "ser bra ut" osv, men har fem fingrar.
Citera
2008-10-12, 00:05
Medlem
debeos avatar
Va? Hur menar du? Ett kejsardömme har ju ingen maximal geografisk storlek. Krävs väl inget ufointellekt för att klara det där?

Så, ja.
Citera
2008-10-12, 00:08
Medlem
micaeles avatar
Varför inte? Om alla världens ledare och befolkning helt plötsligt får fnatt och vill bilda ett World Union, så måste det ju finnas en ledare? Bang, en världskejsare!
Citera
2008-10-12, 00:19
Bannlyst
Om inte om hade varit hade jag varit kung brukar min mamma säga ibland.

Om Ming-dynastin i Kina inte hade vänt sig inåt utan istället fortsatt den expansiva politiken från början av 1400-talet och om mongolerna hade erövrat och krossat Västeuropa under 1200-talet så hade vi haft ett kinesisktalande Nord- och Sydamerika och inget hade kunnat stoppa kineserna från att erövra hela världen.
Vi hade i såfall idag haft en världsregering med en enväldig Kejsar Ming.
Citera
2008-10-12, 00:23
Bannlyst
Härifrån alltså.

Tänk er att ni sitter där och har tråkigt och bestämmer er för att bli härskare över jorden. Ni har The Matrix att tillgå där ni kan ladda in all kunskap och kognitiva funktioner, även speeda upp slutledningshastigheten rakt in i era hjärnor. Kan man lyckas då?
Citera
2008-10-12, 00:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w1ze
Härifrån alltså.

Tänk er att ni sitter där och har tråkigt och bestämmer er för att bli härskare över jorden. Ni har The Matrix att tillgå där ni kan ladda in all kunskap och kognitiva funktioner, även speeda upp slutledningshastigheten rakt in i era hjärnor. Kan man lyckas då?
Tja, Hitler kom en bit på vägen i alla fall. Så vi skall väl inte vara sämre än Hitler!
Citera
2008-10-12, 00:27
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w1ze
Härifrån alltså.

Får jag chansen att prova så är saken klar. Men uppgiften att övertyga all världens människor kommer sannolikt visa sig övermäktig. Om man nu inte kan använda The Matrix för att förändra alla människors tankar...
Citera
2008-10-12, 01:25
Medlem
-Unstable-s avatar
Hitler hade måhända ambitionen, men Alexander är väl den som har presterat bäst.

Jag skulle kunna tänka mig att det inte vore helt okomplicerat att bli världshärskare, om man inte inriktar sig på folkmord i samband med erövrandet. Hurvida stark härskaren är som person lär vara underordnat hur pass väl undersåtarna kommer överens med varandra.
Citera
2008-10-12, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Hitler hade måhända ambitionen, men Alexander är väl den som har presterat bäst.

Jag skulle kunna tänka mig att det inte vore helt okomplicerat att bli världshärskare, om man inte inriktar sig på folkmord i samband med erövrandet. Hurvida stark härskaren är som person lär vara underordnat hur pass väl undersåtarna kommer överens med varandra.
Beror lite på hur man definierar Kejsare iochförsig. Jag kan se att Djingis Khan styrde över det största riket världen någonsin skådat. Men USA's imperialism var ruskigt global den också. Kinas kommande hegemoni kommer däremot inte att ha sett sin like genom den kända historien.

Sen kanske man måste definiera "världen" också.
Det är så typiskt för varje generation att dom tror att dom vet hur världen ser ut.
Ett tag var jorden platt,
ett tag fanns bara europa,
sen afrika, sen kina, sen amerika, sen australien.
Månen, Mars, Vintergatan?
Man kan lika gärna anta att man aldrig kommer veta hur världen ser ut.
Det finns alltid något nytt runt hörnet.
Enligt den logiken kan man aldrig bli kejsare över "världen"...
Citera
2008-10-12, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Beror lite på hur man definierar Kejsare iochförsig. Jag kan se att Djingis Khan styrde över det största riket världen någonsin skådat. Men USA's imperialism var ruskigt global den också. Kinas kommande hegemoni kommer däremot inte att ha sett sin like genom den kända historien.

Sen kanske man måste definiera "världen" också.
Det är så typiskt för varje generation att dom tror att dom vet hur världen ser ut.
Ett tag var jorden platt,
ett tag fanns bara europa,
sen afrika, sen kina, sen amerika, sen australien.
Månen, Mars, Vintergatan?
Man kan lika gärna anta att man aldrig kommer veta hur världen ser ut.
Det finns alltid något nytt runt hörnet.
Enligt den logiken kan man aldrig bli kejsare över "världen"...

Ja, men jag menar ju... jorden. Ibland är det skönt att man inte behöver komma med en exakt definition men att vi förstår varandra ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in