• 3
  • 4
2008-10-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det sättet jag kan ge någon tanke till tal om demoner är i samband med personer.

Med ett psykologiskt språkbruk skulle detsamma innebära ett inträde i den psykotiskes värld där verklighetsgränserna suddas ut där jag antar att ett "gudomligt ord" kan förbättra hälsan.

I och för sig så kan nog en byggnad fungera som projektionsskärm och att gå in i och förändra den illusionen torde också kunna fungera.

Vad jag säger är att finns det någon demonisk påverkan emanerar den från människans djup, inte från döda ting.

Symboler och symbolsystem är strukturer som psyket reagerar positivt på.
Jag har tidigare nämnt mandalan som ofta framträder universellt när en person genomgår större livsförändringar.
Sedan vill jag inte sätta likhetstecken mellan andebesatthet och psykos, även om det finns paraleller.

Exorcisten måste förändra sitt medvetande för att kunna komma åt den besatta personens konflikt; kulturella paraleller kan ex dras till shamanismens tal om själsförlust.
Men det förändrade medvetandet handlar om att se psyket som ett kraft-centra; något både subjektivt och objektivt, som både innefattar patienten och dess omgivning.

De metoder för medvetandförändring kräver inte "tro" i vanlig bemärkelse utan snarare inlevelseförmåga/föreställningsförmåga. Demoner behöver sålunda inte existera objektivt, men exorcisten ska bete sig om om de existerar, och använda sig av de symboliska strukturer, vibrationer (ex. vibrerandet av hebreiska namn) för att forcera dessa "komplex".
Citera
2008-10-24, 12:19
Medlem
Boktips i ämnet

Frater U.D är en av de ledande tyska ockulta författarna. Han är medlem i FS (Fraternitas Saturni) och har skrivit flera riktigt bra böcker i ämnet magi.
I hans senaste bok har han ett mycket intressant kapitel om just exorcism, och hur man kan fånga anden i spegel. Något som jag och Sincerus Renatus tidigare diskuterade i min neg tråd.

Här är en länk till boken på amazon:

http://www.amazon.com/High-Magic-II-...4843372&sr=8-1
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här