• 1
  • 2
2008-10-11, 23:34
Medlem
Nu har jag tillbringat ett gäng lördagar med att titta på Discoverys program "A Haunting" och det är rätt läbbigt. Vissa scener ger mig gåshud.
I programmet brukar det komma nåt medium som säger att huset rymmer onda andar och tillslut så engageras katolska kyrkan för att driva ut fanskapet.
Jag vet inte om jag ska tro på det heller om det hela är ren humbug. I alla fall, hur går man tillväga i andra länder som inte är katolska om nu någon blivit besatt av en ond ande? Om ett land har en helt annan religion, biter krucifixen och vigvattnet på de onda andarna i alla fall? Eller beror utdrivingsmetoden på vilken religion man tillhör?
Citera
2008-10-12, 00:20
Medlem
Cryxs avatar
För min egen del så tror jag inte att det är demoner som djävulen skickat ut till slumpmässiga bostäder som vissa tror. För mig är de negativa entiteter, kanske våldtäktsmän, mördare osv som fört över sin ilska. Jag vet såklart att mycket är ju psykologiskt, men vissa enstaka fall har faktiskt dokumenterats och är ganska förbluffande. Till exempel så baseras ju filmen Exorcisten på en verklig händelse (bortsett från att huvudet på flickan vrids och sånt då, och att det var en 13-årig pojke).

Hursomhelst så tror jag att dessa "demoner" sticker iväg från bibeltexter osv för att de helt enkelt var riktiga människor en gång i tiden som förmodligen var religiösa. Så de tänker "Oh, shit. Nu snackas det om Gud o sånt här. Kanske dags att dra, vill helst inte bli bestraffad". Haha, vad vet jag.

Om vi går på den psykologiska aspekten så kan det väl vara att de onda tankarna man har slutar när prästerna säger åt en på allvar att de ska försvinna. Men det förklarar fortfarande inte varför vissa personer börjar snacka flera olika språk (spec. Latin) under sin besatthet. Det är rätt sjukt.

Skicka ett mail till Adam Blai från www.religiousdemonology.com . Han är både psykologisk(?) utbildad och katolsk hjälpreda under utdrivningar. Han kan säkert ge svar på din fråga. Finns även mycket info på hans sida. Kan även tillägga att han är vän med Jason & Grant från Ghost Hunters/TAPS.
Senast redigerad av Cryx 2008-10-12 kl. 00:24.
Citera
2008-10-12, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
I alla fall, hur går man tillväga i andra länder som inte är katolska om nu någon blivit besatt av en ond ande? Om ett land har en helt annan religion, biter krucifixen och vigvattnet på de onda andarna i alla fall? Eller beror utdrivingsmetoden på vilken religion man tillhör?

Hur "besatthet" hanteras inom de olika kristna kyrkorna har givetvis ganska mycket att göra med den enskilda religiösa inriktningens inställning till demonologi. Demonologi är först och främst en katolsk (och specifikt kanske Romersk-katolsk) företeelse, men den existerar även i andra kristna riktningar. För att nämna ett exempel så kan vi ju t. ex ta diverse frikyrkor, där vi i media har kunnat bevittna att "andeutdrivning" praktiseras i mer excentriska former under gudstjänster. Även inom den ortodoxa kyrkan så är exorcism relativt vanligt förekommande.

Vad gäller den protestantiska kyrkan så förekommer exorcism också där, även om det är väldigt ovanligt och inget som man skyltar med öppet. Hemlighetsmakeriet beror mestadels på att företeelsen är relativt tabubelagd inom protestantismen, eftersom demonologiska värderingar är ovanliga. Jag såg nyligen ett avsnitt av "Det Okända" där just "besatthet" belystes, och där programledaren intervjuade en dansk präst som vågade ställa upp på en intervju. Det nämndes i programmet att exorcism bedrivs på vissa håll inom den protestantiska kyrkan även här i Sverige, men att de få präster som praktiserar exorcism inte vill bli intervjuade p.g.a rädsla att hånas och förlöjligas av resten av kollegiet.

Om vi rör oss bort från kristendomen och går över till naturreligionerna, så förekommer någon form av exorcism även i dessa. Inom Vodun (a. k. a Voodoo) - för att nämna ett känt exempel - så praktiseras t. ex en form av afrikanskt inspirerad folkmagi (Hoodoo) där dessa företeelser är relativt vanligt förekommande. Dock så skiljer sig den exorcismen i praktiskt utförande i jämförelse med den kristna versionen, även om det förvisso numera finns relativt starka inslag av kristna element i Vodun-religionen.

Inom de cirkumpolära religionerna - dvs de religionerna som utövas av olika folkslag och nomadstammar kring polcirkeln - som ju också räknas till kategorin "naturreligioner", så förekommer även i dessa olika typer av andeutdrivning - då som ett inslag i det shamanistiska praktiserandet. Inom shamanismen så förknippas dock själva besattheten mer med fysiska yttringar i form av sjukdomar etc, som shamanen med hjälp av olika metoder försöker bota. Detta är också anledningen till varför shamaner ibland benämns som "medicinmän".

Kort och gott så förekommer således i någon sorts utsträckning exorcism i de allra flesta religioner i världen, men själva tillvägagångssättet (metodiken) skiljer sig från religion till religion.
Senast redigerad av UrbanResident 2008-10-12 kl. 08:49.
Citera
2008-10-12, 10:22
Medlem
BRZMs avatar
En icke-kristen metod förr var ju lobotomering. Och det funkade!

En intressant länk angående besatthet: http://en.wikipedia.org/wiki/Gadarenes

Ett klassiskt citat: "And he asked him, What is thy name? And he answered, saying, My name is Legion: for we are many."

Citatet kan tolkas som att exorcismoffer är fall av schizofreni.
Citera
2008-10-12, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Citatet kan tolkas som att exorcismoffer är fall av schizofreni.

Självfallet kan i vissa fall mer permanenta "besattheter" härledas till schizofreni.

Men finns det något sådant som "tillfällig" schizofreni egentligen?

Tänker nu på de fall där människor påstås ha blivit botade från sin besatthet helt och hållet.
Citera
2008-10-12, 13:17
Medlem
Tjohildas avatar
Ha, jag har ofta undrat samma sak. Men man hanterar givetvis såna här saker olika i olika religioner och traditioner. Ta t ex de som tror att de får blödande sår i händerna som liknar Jesus sår. De är katoliker. De ortodoxa kristna får olja i händerna istället, och de frireligiösa hoppar upp och ner, svimmar och rabblar obegripligheter.
Citera
2008-10-12, 16:25
Medlem
omgplzs avatar
Jag tror att det egentligen kvittar vilken religion osv den drabbade och utdrivaren tillhör, det har nog med energiöverföring att göra. Utdrivaren väcker helande energier som redan finns hos den drabbade, alltså en knuff i rätt riktning. Sen tror jag inte att onda andar och negativa entiteter existerar, däremot finns det inbyggda "negativa" energier hos människan och i universum som manifesterar sig på olika sätt vid olika tidpunkter. Jag vill minnas att den berömde LSD-forskaren Stanislav Grof i ett fall drev ut en "ond ande" med hjälp av LSD.
Citera
2008-10-12, 21:25
Medlem
the barons avatar
I ett avsnitt av "A haunting" så handlar det om en hemsökt hus hos en familj som bor i Korea.
Då driver dom ut oroligheterna enligt deras tro, och det fungerar lika bra.
Citera
2008-10-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Nu har jag tillbringat ett gäng lördagar med att titta på Discoverys program "A Haunting" och det är rätt läbbigt. Vissa scener ger mig gåshud.
I programmet brukar det komma nåt medium som säger att huset rymmer onda andar och tillslut så engageras katolska kyrkan för att driva ut fanskapet.
Jag vet inte om jag ska tro på det heller om det hela är ren humbug. I alla fall, hur går man tillväga i andra länder som inte är katolska om nu någon blivit besatt av en ond ande? Om ett land har en helt annan religion, biter krucifixen och vigvattnet på de onda andarna i alla fall? Eller beror utdrivingsmetoden på vilken religion man tillhör?

Det finns olika metoder men alla bygger på samma bas, dvs exorcisten måste upprätta en länk med en balanserad högre andlig nivå (ofta repr av ärkeängeln Mikael), och det är denna fungerande länk som gör att demonen kan drivas ut. Att bara rabbla massa gudanamn osv är verkningslöst. Samtidigt måste exorcisten ha ett så pass starkt försvar (i sin aura) och var psykiskt balanserad, annars kommer demonen att besätta honom eller henne i stället.
Det finns en del moderna terapi-former som säger sig kombinera traditionell exorcism med en slags terapeutisk samtal med den besättande anden där den uppmanas att erkänna och identifiera sitt gudomliga uprspung och förenas med denna nivå. Fast jag hyser en viss skepsis mot detta, då demoner anses vara mycket skickliga manipulatörer och lögnare.
Mycket svårt att få en demon av högre rang att erkänna detta, och samtidigt hålla stånd mot demonens starka psykologiska övertag.
Citera
2008-10-14, 14:01
Medlem
mirrebosnas avatar
Så här går det till bland muslimer verkar det som. En ond ande kallas på arabiska "Jinn".

Klipp:http://uk.youtube.com/watch?v=t9Tg9kn9hZ0
Citera
2008-10-14, 14:19
Medlem
TEOs avatar
Ateister kallar det för psykisk sjukdom och låter en psykolog driva ut, jag menar bota den sjuke
Citera
2008-10-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Ateister kallar det för psykisk sjukdom och låter en psykolog driva ut, jag menar bota den sjuke

Fast det har visat sig att traditionell psykiatri inte kan bota andebesatthet.
Det är som att försöka bota cancer genom att låta patienten äta antibiotika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in