Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2018-11-29, 01:28
  #901
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
hitta de bästa tio inläggen

Bästa enligt vem? De som tycker som du tycker eller de som tycker tvärtom?

Ordet "bästa" är så jävla subjektivt att det helt enkelt är oanvändbart i såna här fall. Därför går det heller inte att ranka inlägg eftersom det inte finns något "rätt" eller "fel" i 99% av diskussionerna - bara olika åsikter/ståndpunkter/tyckanden och att då från forumets sida säga att det här eller det där inlägget är bättre än de andra vore att ta ställning på ett sätt som jag hoppas Flashback aldrig kommer att göra.
Citera
2018-11-29, 03:07
  #902
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bästa enligt vem? De som tycker som du tycker eller de som tycker tvärtom?

Ordet "bästa" är så jävla subjektivt att det helt enkelt är oanvändbart i såna här fall. Därför går det heller inte att ranka inlägg eftersom det inte finns något "rätt" eller "fel" i 99% av diskussionerna - bara olika åsikter/ståndpunkter/tyckanden och att då från forumets sida säga att det här eller det där inlägget är bättre än de andra vore att ta ställning på ett sätt som jag hoppas Flashback aldrig kommer att göra.

Enligt någon, ja.

Men du har ju fel i att inlägg inte rankas om du menar att nuvarande ordning inte är en rank ty att ordna inlägg på något vis kommer ge dessa en rank. Nuvarande ordning är äldst till nyast. Vad är det som gör att nyare inläggen är mer relevanta än äldre; vad gör inlägg 683 i en tråd viktigare än inlägg 429?

Trots allt är det så att det är betydligt enklare att nå de första inläggen respektive de senaste. Detta gör att de första respektive de äldsta har en högre rank då fler ser dessa; de når alltså högre exponering för att den nuvarande rankingen (och systemet) fungerar så och därav premierar dessa.

Forumet tar således redan ställning då det är helt uppenbart att nyare inlägg får högre vikt.
Något som man bl a ser effekten av i trådar under t ex Aktuella Brott och Straff vilket hela tiden gör att folk t ex frågar om saker som redan har besvarats, gärna på var 4:e sida i en tråd.

Oavsett skulle nog inte forumet gå i kras om man:
1. Kunde avisera att man anser att ett inlägg har högre vikt för ämnet än ett annat inlägg
2. Man kunde välja en vy där inlägg sorterades utefter ovan värde
3. Det finns en gräns för hur många gånger man kan utföra #1 på en dag/vecka/månad

Detta då inget ovan förändrar något av det du pratar om som snarare verkar vara att göra hur forumet visar inlägg per default, något som få påstått vore en särskilt god idé.
Citera
2018-11-29, 07:33
  #903
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Enligt någon, ja.

Men du har ju fel i att inlägg inte rankas om du menar att nuvarande ordning inte är en rank ty att ordna inlägg på något vis kommer ge dessa en rank. Nuvarande ordning är äldst till nyast. Vad är det som gör att nyare inläggen är mer relevanta än äldre; vad gör inlägg 683 i en tråd viktigare än inlägg 429?

Trots allt är det så att det är betydligt enklare att nå de första inläggen respektive de senaste. Detta gör att de första respektive de äldsta har en högre rank då fler ser dessa; de når alltså högre exponering för att den nuvarande rankingen (och systemet) fungerar så och därav premierar dessa.

Forumet tar således redan ställning då det är helt uppenbart att nyare inlägg får högre vikt.
Något som man bl a ser effekten av i trådar under t ex Aktuella Brott och Straff vilket hela tiden gör att folk t ex frågar om saker som redan har besvarats, gärna på var 4:e sida i en tråd.

Oavsett skulle nog inte forumet gå i kras om man:
1. Kunde avisera att man anser att ett inlägg har högre vikt för ämnet än ett annat inlägg
2. Man kunde välja en vy där inlägg sorterades utefter ovan värde
3. Det finns en gräns för hur många gånger man kan utföra #1 på en dag/vecka/månad

Detta då inget ovan förändrar något av det du pratar om som snarare verkar vara att göra hur forumet visar inlägg per default, något som få påstått vore en särskilt god idé.

Den kronologiska ordningen är snarare en sortering än en rankning. Tillika ett ganska naturligt sätt att presentera inlägg om man vill ha möjlighet att följa en diskussion.

Det fungerar helt enkelt INTE att användare får börja betygsätta inlägg, det finns så mycket grupperingar bland användarna att det skulle bli härdsmältor i många (läs: alla) trådar eftersom man skulle rösta fram sina egna inlägg oavsett kvalitet/saklighet/verklighetsanknytning, det är ju bara att ta en titt på de här dårfinkarna som ska skylla allt på judarna oavsett vad ämnet råkar vara - tro inte att de skulle missa en sådan chans att få sin rappakalja på bästa plats. Liknande grupperingar finns det tjogtals av och de skulle alla göra allt för att höja just sina alster till skyarna. Med följden att forumet blir oläsbar geggamoja.
Citera
2018-11-30, 10:32
  #904
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Den kronologiska ordningen är snarare en sortering än en rankning. Tillika ett ganska naturligt sätt att presentera inlägg om man vill ha möjlighet att följa en diskussion.

Det fungerar helt enkelt INTE att användare får börja betygsätta inlägg, det finns så mycket grupperingar bland användarna att det skulle bli härdsmältor i många (läs: alla) trådar eftersom man skulle rösta fram sina egna inlägg oavsett kvalitet/saklighet/verklighetsanknytning, det är ju bara att ta en titt på de här dårfinkarna som ska skylla allt på judarna oavsett vad ämnet råkar vara - tro inte att de skulle missa en sådan chans att få sin rappakalja på bästa plats. Liknande grupperingar finns det tjogtals av och de skulle alla göra allt för att höja just sina alster till skyarna. Med följden att forumet blir oläsbar geggamoja.

Ja, det är en naturlig ordning och utöver det en vettig ordning.

Ja, därav de föreslagna spärrarna och begränsningarna för att utföra denna typ av handlingar så att missbruk begränsas kraftigt. Något du kunde ha läst om på föregående sidor men som du av någon anledning verkar har missat. Att inte tillåta folk att rösta på sina egna inlägg är väl ändå den första begränsningen som sätts in så det blir något av ett icke-argment från ditt håll.
Citera
2018-12-04, 15:30
  #905
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bästa enligt vem? De som tycker som du tycker eller de som tycker tvärtom?

Ordet "bästa" är så jävla subjektivt att det helt enkelt är oanvändbart i såna här fall. Därför går det heller inte att ranka inlägg eftersom det inte finns något "rätt" eller "fel" i 99% av diskussionerna - bara olika åsikter/ståndpunkter/tyckanden och att då från forumets sida säga att det här eller det där inlägget är bättre än de andra vore att ta ställning på ett sätt som jag hoppas Flashback aldrig kommer att göra.

Exakt. Blir absurt om ett fritt diskussionsforum skall hämmas av användare som är mer intresserade av att delge sina personliga favoriter sin vördnad än att diskutera.

De vill "slippa se skit" upprepar de i all oändlighet. Flashback innehåller alla tänkbara ämnen. I all ödmjukhet bör dessa kommentera sin bekant på Facebook och ge denne plus för att hängt upp ett par gardiner under dagens lopp.

Istället för att snyftrunka här.
Citera
2018-12-04, 17:33
  #906
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det fungerar helt enkelt INTE att användare får börja betygsätta inlägg

Men det fungerar bra att moderatorer får rösta fram vilka som ska vara kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
det finns så mycket grupperingar bland användarna att det skulle bli härdsmältor i många (läs: alla) trådar eftersom man skulle rösta fram sina egna inlägg

Har ni provat? Finns det diagram, exempel, forskning och statistik på det du påstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
oavsett kvalitet/saklighet/verklighetsanknytning, det är ju bara att ta en titt på de här dårfinkarna som ska skylla allt på judarna oavsett vad ämnet råkar vara - tro inte att de skulle missa en sådan chans att få sin rappakalja på bästa plats.

Är det en vanligt förekommande inställning bland moderatorer att användare bara är personer som vill få sin rappakalja publicerad? Och att Flashback är "bästa plats"?

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Liknande grupperingar finns det tjogtals av och de skulle alla göra allt för att höja just sina alster till skyarna. Med följden att forumet blir oläsbar geggamoja.

Ni ger er på fel grupperingar.
__________________
Senast redigerad av Generalsnusare 2018-12-04 kl. 17:36.
Citera
2018-12-26, 16:23
  #907
Medlem
Parongatans avatar
Det vore nog väldigt bra att kunna plussa upp inlägg, istället för att folk ska skriva +1. Men däremot inte klicka minus, utan att behöva motivera. Så gärna en funktion där man kan visa sin uppskattning genom att "gilla" inlägget. Är man av en annan uppfattning, får man i vanlig ordning motivera varför man har en annan åsikt med egna unika argument. Ungefär så.
Citera
2018-12-27, 11:29
  #908
Medlem
Thurizas-09s avatar
Grunden med Flashback är att alla oavsett bakgrund skall få framföra sina åsikter i alla tänkbara ämnen.

Att införa "gilla" skulle ta död på det. I praktiken är det införande av en elit som vore blind, döv och stum. Alternativa infallsvinklar utrotas till förmån för populära "åsikter"

Blir ju helt absurt om gödselspridare på steroider plussas upp av amöbor som knappt kan formulera ett eget inlägg värt att besvara.

Det är illa redan nu med hur användare slängs ut med hänvisning till "ohörsamhet". Emedan spammare med korrekt "analys" tillåts härja fritt.

Att dylika individer redan missbrukar rapporteringsfunktionen och sedan myser i chattartade former i trådar där de lyckats få obekväma användare avstängda av allt för lyhörda moderatorer är ett betydligt mer akut problem för Flashback.

Allt tyder på att de som vill införa "gilla" enbart är ute efter att upphöja vissa medlemar i förhoppning att dessa skall få utökat spelutrymme. Så genomskinligt!
Citera
2018-12-28, 17:24
  #909
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Grunden med Flashback är att alla oavsett bakgrund skall få framföra sina åsikter i alla tänkbara ämnen.

Att införa "gilla" skulle ta död på det. I praktiken är det införande av en elit som vore blind, döv och stum. Alternativa infallsvinklar utrotas till förmån för populära "åsikter"

Blir ju helt absurt om gödselspridare på steroider plussas upp av amöbor som knappt kan formulera ett eget inlägg värt att besvara.

Det är illa redan nu med hur användare slängs ut med hänvisning till "ohörsamhet". Emedan spammare med korrekt "analys" tillåts härja fritt.

Att dylika individer redan missbrukar rapporteringsfunktionen och sedan myser i chattartade former i trådar där de lyckats få obekväma användare avstängda av allt för lyhörda moderatorer är ett betydligt mer akut problem för Flashback.

Allt tyder på att de som vill införa "gilla" enbart är ute efter att upphöja vissa medlemar i förhoppning att dessa skall få utökat spelutrymme. Så genomskinligt!

Du tror position för något som redan är löst, se mitt föregående inlägg och sluta kom med upprepningar på problem som redan har behandlats och diskuterats i tråden. Det för inte diskussionen framåt.

Att diskussioner kring detta hela tiden verkar gå baklänges är något av ett typexempel på problematiken som finns kring diskussionsforum; när nya i en tråd struntar i samtliga tidigare diskussioner och istället beslutar sig för att börja på ruta ett igen. Motivet är dock inte alltid ren lathet utan rör i regel snarare att någon vill markera en ståndpunkt eller ta en sida snarare än att vilja prata om saken.
Citera
2019-02-25, 00:20
  #910
Medlem
Mubutus avatar
Ge "LIKE" knapp!!
Citera
2019-03-08, 19:03
  #911
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bästa enligt vem? De som tycker som du tycker eller de som tycker tvärtom?

Ordet "bästa" är så jävla subjektivt att det helt enkelt är oanvändbart i såna här fall. Därför går det heller inte att ranka inlägg eftersom det inte finns något "rätt" eller "fel" i 99% av diskussionerna - bara olika åsikter/ståndpunkter/tyckanden och att då från forumets sida säga att det här eller det där inlägget är bättre än de andra vore att ta ställning på ett sätt som jag hoppas Flashback aldrig kommer att göra.
Detta inlägg säger mer om dig än om flashback. De flesta här kan skilja på ett kvalitativt inlägg och "merapi", "rymdkram" och andra autister.

Admin gör som hen vill. Jag menar att det är ett misstag.

Många gånger ger andra skribenter uttryck för mina egna tankar. Där saknar jag ofta en gillaknapp så jag slapp skriva samma sak. Men nu rör jag mig mest i svåra komplicerade ämnen...och där behövs dessa knappar. Inte för att jag vill ha någon ranking av inläggen. Men jag vill kunna berömma om någon tar sig tid att skriva längre komplicerade svar.
Citera
2019-03-08, 19:35
  #912
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Detta inlägg säger mer om dig än om flashback. De flesta här kan skilja på ett kvalitativt inlägg och "merapi", "rymdkram" och andra autister.

Admin gör som hen vill. Jag menar att det är ett misstag.

Många gånger ger andra skribenter uttryck för mina egna tankar. Där saknar jag ofta en gillaknapp så jag slapp skriva samma sak. Men nu rör jag mig mest i svåra komplicerade ämnen...och där behövs dessa knappar. Inte för att jag vill ha någon ranking av inläggen. Men jag vill kunna berömma om någon tar sig tid att skriva längre komplicerade svar.

Man löser det mesta folk har emot allt detta genom att:
1. Ha en "Rekommendera"-knapp (inte "gilla" eller +1)
2. Sätta en gräns för hur många gånger på X tid en användare kan utföra denna handling

På så vis kan man sedan, om man skulle önska, välja att visa inlägg med en annan sortering än endast tid (äldst > nyast). Vissa användare här verkar dock självantända om det skulle vara möjligt att visa någon annan typ av sortering än äldst > nyast. Helt ofattbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback