2008-10-11, 18:10
Medlem
Jag har vid ett par tillfällen satt mig ner med Homeros "Illiaden" och "Odyssen" men har varje gång fått lagt den ifrån mig pga ett "virrvarr" av personer och platser jag inte riktigt kan greppa.
Jag kan väl heller inte skylla på min ringa ålder (20) så antagligen är jag kanske bara allmänt efterbliven eller kan det vara så att det behövs vissa förkunskaper innan man läser den.
Har ni tips på vad man ska kunna före man sätter sig ner med dessa mästerverk och vart man kan tänkas hitta den informationen?
Citera
2008-10-11, 18:22
Medlem
Monsieur-Testes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Jag har vid ett par tillfällen satt mig ner med Homeros "Illiaden" och "Odyssen" men har varje gång fått lagt den ifrån mig pga ett "virrvarr" av personer och platser jag inte riktigt kan greppa.
Jag kan väl heller inte skylla på min ringa ålder (20) så antagligen är jag kanske bara allmänt efterbliven eller kan det vara så att det behövs vissa förkunskaper innan man läser den.
Har ni tips på vad man ska kunna före man sätter sig ner med dessa mästerverk och vart man kan tänkas hitta den informationen?

Ett bra tips är Sture Linnérs Homeros. Finns ett antal exemplar på bokbörsen. Frågan om vad man sedan skall kunna innan är svår. Egentligen behöver man väl inte kunna så mycket. Läser man långsamt och antecknar de väsentliga namnen vid sidan kan man nog hålla reda på personer och turerna i den grekiska arkipelagen.
Citera
2008-10-11, 18:27
Medlem
Akademicas avatar
Citat:

Ska se om jag kan ge dig några ledtrådar. Boken beskriver Odysseus resa från sin hemö Itaka. Han blir fast på havet i tio år och boken är en beskrivning på den resan och hans äventyr. Han återvänder till Itaka och till sin hustru efter många öden och olyckor.
Citera
2008-10-11, 19:32
Medlem
Odyssen ska jag kanske egentligen inte ta med då jag bara bläddrat lite och inte lagt ner själen i den. Men "illiaden" måste jag faktiskt säga är lite smått jobbig att läsa. Har hört att Illiaden ska vara lite segare att läsa än Odyssen men jag antar att man bör ha läst dessa verk under sin levnad. Böcker blir ju inte eviga utan en anledning.
Citera
2008-10-11, 23:31
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Kunskaper i grekiska
Citera
2008-10-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Kunskaper i grekiska

Ja egentligen. Känns som att en del man läser nog skulle vara intressantast att läsa på ursprungsspråket. Men att lära sig ryska för att läsa Bröderna Karamazov eller grekiska för Illiaden känns lite i överkant.
Citera
2008-10-12, 11:33
Medlem
von Schmerzs avatar
Nu kommer jag inte ihåg vad författaren heter, men när jag var femton läste jag en "översättning" av både Illiaden och Odyseen från vers till prosa. Litteraturkännare kräks antagligen över sådant, men för mig som obildad tonåring var det ovärdeligt att kunna läsa och faktiskt förstå de klassiska mästerverken.
Citera
2008-10-12, 12:36
Medlem
ManOrAstroman?s avatar
Strändernas svall?
Citera
2008-10-12, 16:47
Medlem
petter eremitens avatar
Den grekiska mytologien är bra att känna till. Det finns säkert någon bok på närmaste bibliotek. Dessutom är det bra att känna till bakgrunden till både Iliaden och Odysséen, alltså det trojanska kriget. Det finns en kotfattad skildring i Antikens historier av Alf Henrikson, en bok som kan vara bra att ha i bokhyllan. Där finns det mesta om den grekiska och romerska kulturen. Det är dessutom en underhållande läsning.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2008-10-12, 21:09
Medlem
Mortal Sins avatar
Ett bra tips är att hugga tag i en kursbok från gymnasiet där stillgreppen beskrivs då kommer du få ut mycket mer av din läsning.

Stående epitet, innvokation versmåttet, retardationer etc. De är svåra att ta till sig om man är helt blank.
Citera
2008-10-12, 21:40
Medlem
Tevildos avatar
Bäst torde dessa två verk göra sig skanderade, men frågan är var man hittar ork till det?
Citera
2008-10-13, 16:40
Medlem
petter eremitens avatar
Här kan man hitta information både om grekiska gudar och om handlingen i Iliaden och Odysséen: http://www.svenska.gotland.se/antiken.htm

MVH

Petter Eremiten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här