2009-03-04, 19:09
Medlem
Ahruons avatar
Tänkte läsa någon av dessa klassiker. Undrar lite vilken folk tycker är mest läsvärd och lättläst?
Senast redigerad av Ahruon 2009-03-04 kl. 19:11.
Citera
2009-03-04, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Tänkte läsa någon av dessa klassiker. Undrar lite vilken folk tycker är mest läsvärd och lättläst?
Båda två, men det är lite mer action i Illiaden.
Citera
2009-03-04, 23:40
Medlem
Detta virrvarr av personer som du nämner, är det så att du läser hela skeppskatalogen (andra kapitlet eller vad det är)? Jag tycker att man med gott samvete kan skumma den lite snabbt och sedan återkomma till den vid behov (alltså inte). Resten berättas ju i ett bra tempo tycker jag.
Citera
2009-03-04, 23:54
Medlem
svinkoppors avatar
Exakt! Skippa den tråkiga namndelen i Illiaden och gå rätt på själva historien. Den går utmärkt att läsa ändå.
Illiaden är en suverän actionbok, världens första bestseller, bara man kommer in i den. Det finns ett skäl till att den har överlevt i snart tretusen år, först som muntlig berättelse och sedan nedtecknad.
Arketyperna är underbara, det bortskämda Achilles, den ansvarstagande Hector som bara får ta skit för att hans bortskämda lillebror släpade hem Helena. (Paris belöning när han var domare i en skönhetstävling bland gudinnorna och valde kärleksgudinnan Afrodite som segrare.)

Odyssén är segare. Medan Illiaden är en realistisk berättelse om krig, dess politik och människor var det för mycket tomtar och troll i Odyssén, även om det mesta är symbolik. Men cykloper och sirener är inte min grej.
Citera
2012-02-16, 01:26
Medlem
CatFactss avatar
Om ni fick i uppgift att tyda och modernisera någon av de två, vad skulle ni skriva?

https://www.flashback.org/t1797529
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in