Detta virrvarr av personer som du nämner, är det så att du läser hela skeppskatalogen (andra kapitlet eller vad det är)? Jag tycker att man med gott samvete kan skumma den lite snabbt och sedan återkomma till den vid behov (alltså inte). Resten berättas ju i ett bra tempo tycker jag.
Exakt! Skippa den tråkiga namndelen i Illiaden och gå rätt på själva historien. Den går utmärkt att läsa ändå.
Illiaden är en suverän actionbok, världens första bestseller, bara man kommer in i den. Det finns ett skäl till att den har överlevt i snart tretusen år, först som muntlig berättelse och sedan nedtecknad.
Arketyperna är underbara, det bortskämda Achilles, den ansvarstagande Hector som bara får ta skit för att hans bortskämda lillebror släpade hem Helena. (Paris belöning när han var domare i en skönhetstävling bland gudinnorna och valde kärleksgudinnan Afrodite som segrare.)
Odyssén är segare. Medan Illiaden är en realistisk berättelse om krig, dess politik och människor var det för mycket tomtar och troll i Odyssén, även om det mesta är symbolik. Men cykloper och sirener är inte min grej.