2008-10-11, 16:58
Medlem
Hej!

Jag har en extern hårddisk som jag brukar spara viktigt material på, och nu hade jag tänkt att installera om datorn , men till min förvåning så verkar det som att den externa hårddisken har blivit defekt nu.

När man sätter igång den så kommer det upp ett felmedelande att " En USB-enhet känns inte igen"
Den har fungerat utmärkt fram tills idag, och jag har varken tappat den i golvet eller ändrat några inställningar.

Så till mig fråga;
Om jag ominstallerar xp, kommer jag då kunna få igång den externa hårddisken igen? ( Idagsläget så strular datorn med lite av varje)
Finns det risk att all information har gått förlorat?

Tack på förhand
Citera
2008-10-11, 17:54
Medlem
smurfehs avatar
Bästa är ju att prova i en known-good USB-port, alternativt en annan dator.

Funkar det i annan dator så är det ju great.
Citera
2008-10-11, 18:33
Medlem
Vad är det för märke på disken? Min erfarenhet med ext diskar är att dom alltid gör sånt där när man behöver dom.

Sen finns det väl alltid lite recoveryprogram som kan hjälpa dig få tillbaka datan som ligger på den.
Citera
2008-10-11, 18:34
Medlem
Det fungerar inte i någon annan port, och tyvärr har jag inte tillgång till någon annan dator.

Så det är lite lurigt.
Citera
2008-10-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boddeh

Så till mig fråga;
Om jag ominstallerar xp, kommer jag då kunna få igång den externa hårddisken igen? ( Idagsläget så strular datorn med lite av varje)
Finns det risk att all information har gått förlorat?

Tack på förhand

Är disken "lite paj" så känns det lite vågat att lite på den under om installationen.

Alternativt så formaterar du den först med lite checkdisk osv för att se till att den är så fräsch som möjligt.
Citera
2008-10-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Vad är det för märke på disken? Min erfarenhet med ext diskar är att dom alltid gör sånt där när man behöver dom.

Sen finns det väl alltid lite recoveryprogram som kan hjälpa dig få tillbaka datan som ligger på den.

Om jag skall vara ärlig så vet jag inte vad det är för märke, fick den i present förut.

Det enda som står på den är " Smart mobile storage" och "3.5" HDD CASE"
Den skall iaf inte behöva några drivrutiner, och har redan provat att avinstallera den och kopplat in igen.
Men det blir lika dant iaf. :/
Citera
2008-10-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boddeh
Det fungerar inte i någon annan port, och tyvärr har jag inte tillgång till någon annan dator.

Så det är lite lurigt.

Det behövs inte installeras någon drivrutin till den?
Citera
2008-10-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Det behövs inte installeras någon drivrutin till den?

Nepp, det har jag aldrig gjort.
Och den har som sagt funkat utmärkt tills idag.

Men för säkerhetskull så har googlat runt och letat efter drivrutiner som skulle kunna hjälpa mig få igång det hela, utan resultat
Citera
2008-10-12, 02:42
Medlem
smurfehs avatar
Prova i en polares dator, enda sättet att ta reda på om det är fel på in dator eller hårddisken.
Citera
2008-10-12, 02:47
Medlem
Ratchers avatar
får samma sak på min med ibland, inget att hänga läpp för räcker med att dra ur USB eller ström kabeln några gånger så ploppar den igång rätt som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in