2008-10-11, 15:52
Medlem
bessies avatar
är jag helt tokig eller ?jag tycker att är enklare att klippa köttet , det kan ju bero på att jag har glasskärbräda, alla mina knivar är väl inte så vassa, MEN JAG ÄLSKAR GLASSKÄRBRÄDAN, har medelmåttig bakterie skräck. är det så fel att använda saxen eller? det måste ju finnas någon mer än mej som klipper köttet,eller?
Citera
2008-10-11, 16:07
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
är jag helt tokig eller ?jag tycker att är enklare att klippa köttet , det kan ju bero på att jag har glasskärbräda, alla mina knivar är väl inte så vassa, MEN JAG ÄLSKAR GLASSKÄRBRÄDAN, har medelmåttig bakterie skräck. är det så fel att använda saxen eller? det måste ju finnas någon mer än mej som klipper köttet,eller?

Släng din glasskärbräda. Lämna in knivarna hos en slipare. Köp ett träblock. Klart.

Träblock funkar bra som fan och är hygieniska. Och som alltid, lite skit rensar magen. Du kommer inte dö. Det lovar jag dig
Citera
2008-10-11, 16:20
Medlem
Errogants avatar
När jag är hemma hos föräldrarna och äter kött brukar jag alltid klippa det i bitar och lägga på tallriken, men det beror på föräldrarnas gamla ovassa knivar som är omöjlig att skära med när man äter.
Citera
2008-10-11, 17:44
Medlem
Cantorass avatar
Jag har ett par kirurgsaxar som jag använder till det mesta i köket - väldigt vassa och håller skärpan bra. Det är mycket lättare att stycka en kyckling med sax än med kniv. För nötkött funkar det dock inte så bra eftersom bladen är för korta
Citera
2008-10-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack
Släng din glasskärbräda. Lämna in knivarna hos en slipare. Köp ett träblock. Klart.

Träblock funkar bra som fan och är hygieniska. Och som alltid, lite skit rensar magen. Du kommer inte dö. Det lovar jag dig
det är jag ganska säker på att han gör inom sinomtid....
Citera
2008-10-11, 18:20
Medlem
FLOMs avatar
klippa bacon is the shit!
Citera
2008-10-11, 19:53
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag använder saxen mycket i köket. Bl.a klipper jag snitt i fettranden i kotletter, klipper bacon, klipper pizza, när barnen var mindre klippte jag deras spaghetti i tallriken. Saxen är väldigt användbar i köket, själv har jag inte testat klippa köttbitar av t.ex filé och kommer nog aldrig att göra det eftersom jag tycker om mina knivar.
Citera
2008-10-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLOM
klippa bacon is the shit!

Det är det absolut lättaste. Jag brukar klippa färska kryddor också.
Smart att ta till saxen till spagetti åt ungarna också, måste jag säga.
Citera
2008-10-11, 23:00
Medlem
NinjaRövardottes avatar
tycker du att det går lättare med saxen så kör med den. Ur hygien synpunkt tror jag inte det är bättre än en ex plast eller trä skärbräda då saxar är notoriskt svåra att göra ren i krysset.
Plast skärbrädor är billiga och kan köras i maskinen, få saker överlever det.
Trä skärbrädan kan gnidas in med salt eller citron lite då och då för att sedan oljas in igen. Dödar allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in