Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Hej
Jag undrar hur svårt det är att få jobb som drifttekniker? Det gäller på en avfallseldad anläggning. Det står att man bör ha lämplig högskoleutbildning vilket jag inte har. Har dock en hel del erfarenhet inom industrin där jag idag jobbar med rätt mycket tekniska prylar. Håller på att programerar robotar och maskiner dagarna för att nämna lite. Men jag antar det är ganska kört för mig att få ett sådant här jobb? Antar att det kan vara en hel del konkurrans om det är dock skift vilket förhoppningsvis gör att en del "normal" folk försvinner i bilden som har familj och grejer.
Känns som ett rätt gott jobb annars, som jag förstår det går mycket tid åt att övervaka systemet, fylla i journaler och sådant. Sedan är det lite reperationsarbeten och sådant, men det är jag van vid även om det rör sig om lite andra "maskiner" här. Fast å andra sidan så är jag typen som inte tål att ha det lugnt på jobbet utan jag är rätt så resultat och målinriktad.
Jag var inne på den där banan, jag gick driftteknikerutbildningen på högskolan. Jag hoppade av. Får man chansen till jobb utan utbildning så är ju det en sak, men med utbildning? Nä jag tror inte det. Ta lån till något där man inte ens, i varje fall, behöver utbildning. Utbilda sig till något så tråkigt som drifttekniker på TVÅ år. Nej det sög

Med all automation dessutom. När utbildningen är klar, om två år, så har industrin redan hunnit automatisera alla sina anläggningar. Du har inget jobb

AMS har en förmåga att försköna alla yrken på deras yrken A-Ö. Som att det skulle vara glamoröst att vara lapplisa. Nä, välj med hjärtat min son. Satsa på en bransch med framtidsutsikter som når över näsan. Skål.