2008-10-10, 16:37
Medlem
petter eremitens avatar
Jag har hakat upp mig på följande mening i Västerbottens Folkblad 2008-10-10:
"Fem unga Umeåbor, fyra pojkar och en flicka, samtliga minderåriga, åtalas för flertalet brott begångna i Umeå".
Min tolkning av denna mening är, att dessa flitiga och begåvade ungdomar står för över hälften av alla brott begångna i Umeå. Jag inser, att det knappast är vad som avses, även om brottsligheten i Västerbotten är jämförelsevis låg. Det som menas är väl, att dessa ungdomar misstänks för ett antal brott. Enligt min mening blir betydelsen en annan om man istället för
flertalet brott" skriver "ett flertal brott". Då betyder det helt enkelt ett antal brott.
Både NEO och SAOB ger stöd åt min åsikt.
Vad säger deltagarna på detta forum?

MVH

Petter Eremiten
Citera
2008-10-10, 16:51
Medlem
Fickludds avatar
Jag håller med dig. Med flertalet avser man en majoritet och med ett flertal menar man flera stycken.
Citera
2008-10-10, 21:16
Medlem
Fickludds avatar
Och, vid närmare eftertanke, majoriteten när det gäller flertal ska vara mer än 50%.
Citera
2021-03-17, 10:16
Medlem
rrpipers avatar
Ur aftonblaskan idag "Fenway Sports Group, FSG, är ett amerikanskt företag som äger flertalet stora aktörer på idrottsmarknaden.". Här använder de alltså ordet "flertalet" som synonym till ordet "flera". Som synonym till "en majoritet av" är ordet "flertalet" åtminstone en forkortning. Varför skriva "flertalet" när man bara kan skriva "flera"?
Citera
2021-03-17, 10:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ur aftonblaskan idag "Fenway Sports Group, FSG, är ett amerikanskt företag som äger flertalet stora aktörer på idrottsmarknaden.". Här använder de alltså ordet "flertalet" som synonym till ordet "flera". Som synonym till "en majoritet av" är ordet "flertalet" åtminstone en forkortning. Varför skriva "flertalet" när man bara kan skriva "flera"?

Det är ingen synonym till fler. När flertal används i bestämd form så tolkas det som mer än hälften = en majoritet

https://www4.isof.se/cgi-bin/srfl/vi...&log_id=733888
Citera
2021-03-17, 12:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Om det finns 10 aktörer så är >1 = flera och >5 = flertalet.
Citera
2021-03-17, 23:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ingen synonym till fler. När flertal används i bestämd form så tolkas det som mer än hälften = en majoritet

https://www4.isof.se/cgi-bin/srfl/vi...&log_id=733888

Menar du enligt svenska akademin? Jag kommenterade kring hur det används i praktiken. "Flertalet" används oftare som synonym till "flera" än till "en majoritet av" av media.
Citera
2021-03-17, 23:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om det finns 10 aktörer så är >1 = flera och >5 = flertalet.

Det kan man tycka men folk använder inte ordet så utan oftast "flertalet" = "flera".
Citera
2021-03-18, 08:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det kan man tycka men folk använder inte ordet så utan oftast "flertalet" = "flera".

Läs i Svensk Ordbok:

Citat:
Flera - antal av minst två och helst ytterligare ngn el. några

Flertal - antal av mer än hälften av en viss mängd

Tråden handlar ju i sig om att folk gör fel så det behöver du inte upprepa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in