2008-10-11, 16:44
Medlem
Svampfests avatar
Är det nån form av outtalad regel att det måste vara personer på sedlarna eller?

Naturmotiv känns som en härlig idé, de lappländska fjällen, nån gammal gård eller varför inte ett kalhygge känns mer lockande än avbildade personer.
2008-10-11, 17:21
Medlem
at3ists avatar
Filip och Fredrik
2008-10-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Är det nån form av outtalad regel att det måste vara personer på sedlarna eller?

Naturmotiv känns som en härlig idé, de lappländska fjällen, nån gammal gård eller varför inte ett kalhygge känns mer lockande än avbildade personer.

Nja, det är väl mer att det är tradition att ha framstående personer från landet på sedlarna.

Personligen tycker jag Nobel känns lämplig.
2008-10-11, 18:05
Medlem
ytterbodas avatar
men egentligen...

varför slösa skattepengar på något som kommer försvinna..???

Inom 10 år har vi euron i Sverige tippar jag iallafall...
2008-10-11, 18:19
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Tycker Eddie Meduza är ganska självskriven här. Han är iaf våran störste Nationalskald.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jo, men han sitter ju redan på hundralappen.
http://amuse.hamsterpaj.net/distribute/image/ett_hundra_kronor.jpg
Det va som faen, hur kunne jag missa det. Måste bero på min goda ekonomi....att jag aldrig använder småsedlar !!!!

Nåväl, nu är det som så att : Eftersom Herr Meduza ju faktiskt är fullt jämförbar med storheter som Gaius Julius Caesar, Dalai Lama, Sir Winston Leonard Spencer Churchill, ja, listan kan förmodligen göras väldigt lång, så tycker jag (och många med mig) att Eddie Meduza platsar även på 200-lappen. Ser inget som helst fel i att ha våran egen svenska Julius på två valörer.
2008-10-11, 19:06
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnåmbord
Om vi sätter fugelsang på den näst största valören enbart för att han har varit i rymden så kommer vi väl att bli utskrattade av resten av världen?

Däremot Astrid Lindgren känns som ett säkert kort, det hoppas jag på!

Va? Var bor du?

Jag röstar att högstbjudande ska få äran
2008-10-11, 19:20
Medlem
moderatswings avatar
Att ha en politiker är uteslutet då det ska vara något som svensken kan identifiera sig med. Där faller personer som Palme bort då de representerar en viss ideologi snarare än de representerar Sverige. Samma sak med Reinfeldt samt att han kommer vara inaktuell om några år.
Kungar tror jag inte heller på då det inte finns någon stor kung som fungerar som en slags symbol för nationen (dels på grund av PK-människors rasisthets). Gustav Vasa får anses vara ett undantag då han är starkt sammankopplad med Sveriges nationaldag.
En aktuell musikartist eller liknande faller också bort då jag har svårt att se vad som gör dem till representanter för hela vårat land. Vi behöver en symbol.
Alfred Nobel är ett mycket bra alternativ men det känns lite som att han redan representerar Sverige tillräckligt mycket. Lindgren faller bort då det fortfarande tvistas om hur fin hennes litteratur egentligen är. Strindberg faller bort då han är för politisk men Bellman kanske skulle fungera eller någon annan person som är ofta förekommande inom den svenska skolundervisningen.
2008-10-11, 19:30
Medlem
challiss avatar
Vi pratar om 2000-talets Sverige här, det skulle bli Sean Atci på 200-lapparna.
2008-10-11, 19:34
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Bobby Ewing.
2008-10-11, 19:46
Medlem
Erik läspe och halte, med Gökmassivet på baksidan.
2008-10-11, 19:53
Medlem
He-man fans avatar
1 Axel Oxenstierna
2 Alfred Nobel
3 Hertig Karl

Men i sedimera Svensk anda från 2000-tal så blir det väl någon slumpvis neger hövding från ett afrikaland eller zlatan på 200 sedeln... brrrrr
Senast redigerad av He-man fan 2008-10-11 kl. 19:58.
2008-10-11, 20:49
Medlem
Eoppoyzs avatar
De som var med i Fäbojäntan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in