2008-10-16, 22:30
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Vad gjorde Karl XII för nåt positivt för Sverige? Hans livsgärning gick väl mest ut på att kriga hit och dit.

Jag tycker att man borde övergå till att ha Svenskar som har gjort något bra relativt nyligen säg 1850 och framåt. Att ha en massa gamla kungar på sedlarna känns bara omodernt.

Karl XII regerade ett just då fredligt Sverige, blev angripen av 3 nationer (5 länder, om jag inte minns fel), och försvarade Sverige. Naturligtvis är det bättre att föra kriget på deras mark, än vår egen. Karl XII gjorde det som var rätt.

Och ja, han borde finnas på en sedel. Tillsammans med Alfred.
2008-10-16, 22:44
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Vad gjorde Karl XII för nåt positivt för Sverige? Hans livsgärning gick väl mest ut på att kriga hit och dit.

Jag tycker att man borde övergå till att ha Svenskar som har gjort något bra relativt nyligen säg 1850 och framåt. Att ha en massa gamla kungar på sedlarna känns bara omodernt.
Sett till förutsättningarna fredade han Sveriges gränser utmärkt, det torde räcka. Varför ska man sätta en tidsgräns? Storartade män och storartade bedrifter är tidslösa.
2008-10-16, 23:03
Medlem
Sveapådekens avatar
Åsa-Nisse Klabbarparen kan få vara på baksidan.

Seriöst, trycker dom upp den med Palme kommer jag vägra handha sedeln alternativt systematiskt skända bilden.
2008-10-16, 23:25
Medlem
Många har tyckt att Alfred Nobel borde avbildas på sedlarna, men han är redan så välkänd och hyllad att det borde räcka.

Min kandidat är Axel Oxenstierna.
2008-10-16, 23:38
Medlem
Power_s avatar
Göran Person.
2008-10-16, 23:53
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passionmasteR
HeatoN på framsidan, Dr. Alban på baksidan.
Så jävla rätt!
2008-10-16, 23:55
Medlem
MalariaMyggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Karl XII borde finnas på en sedel. Jag förstår inte varför fjollor som den där Linné finns på sedlar.

/Teutonic Warrior

Ja fyfan för forskare, de är riktiga fjollor, smygbögar och sängvätare hela högen. Tur att det finns lite folk med ruter i som du Teutonic Warrior som visar var skåpet skall stå.

OnT: Alfred Nobel låter bra i mina öron.
2008-10-17, 01:44
Medlem
109740s avatar
Linda Rosing eller Ebba von Sydow... Varför inte Blondinbella, det är ju dessa som har tagit upp mest plats i den svenska kulturen de senaste åren.

Lite mer seriöst: Gustav den II Adolf, Ingmar Bergman, Anders Celsius. På baksidan en liten röd stuga eller en Dalahäst?

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Ja fyfan för forskare, de är riktiga fjollor, smygbögar och sängvätare hela högen. Tur att det finns lite folk med ruter i som du Teutonic Warrior som visar var skåpet skall stå.

OnT: Alfred Nobel låter bra i mina öron.

Vet inte om det är sent på natten och jag är jävligt trött men jag garvade precis åt det här så pass mycket att jag har ont i magen
Senast redigerad av 109740 2008-10-17 kl. 01:54.
2008-10-17, 01:46
Medlem
Smajos avatar
Linda skugge
2008-10-17, 11:13
Medlem
oscarericsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Hört talas om myntautomater.

Det är på tiden att vi revalverar valutan så att vi kan få en mer normal funktion där ett paket mjölk kostar 5 öre och liknande.
Jo, men orkar man växla in varje gång man har mynt i fickan - nej?
Om man ändå ska diskutera detta, finns det ens några myntautomater kvar i göteborg? Enda jag har sett är på liseberg och möjligtvis centralstationen. Nej, avskaffa mynten.
2008-10-17, 11:34
Medlem
Hjalmar Branting, August Palm eller någon annan från arbetarrörelsens stolta historia. Annars så skulle jag kunna tänka mig att det blir Alfred Nobel eller Astrid Lindgren.

Göran Persson vore iofs... kul.
2008-10-17, 18:43
Medlem
Varför skulle Gustav II Adolf och Linné vara på en 200-kronorssedel? Linné är ju på nuvarande 100-lappen och Gustav II Adolf på gamla 100-lappen. Roligare med omväxling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in