2008-10-10, 14:29
Medlem
Gatess avatar
Hej,

nu är fallet så att jag har opererat ut två av mina visdomständer på vänstra sidan av käken. På grund av detta är kinden nu uppsvullen och jag kan inte tugga utan att det känns som att jag biter på en kniv.

Vill jättegärna ha tips/recept på den godaste flytande födan ni kan rekommendera.
Blir helt galen att jag inte kan äta riktig mat

mvh
Citera
2008-10-10, 14:45
Medlem
mixade soppor av alla de slag. exvis vichysoisse, eller potatis- och bönsoppa (med svamp). För inspiration rekommenderar jag simpsonsavsnittet "Jaws wired shut". (där Homer lyckas gå upp i vikt trots att han bara kan äta flytande föda.)
Citera
2008-10-10, 14:55
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Ostsoppa, ost- och broccolisoppa, potatis- och purjolöksoppa, kycklingsoppa, svampsoppa, fruktsoppa, juice... Se bara till att få i dig bra näringsämnen så gör egna soppor och juicer. Pulvervarianterna är oftast inte så hälsosamma.
Citera
2008-10-10, 15:09
Medlem
Snövits avatar
Här kommer ett recept på en lite speciell soppa.

Citat:
Fänkål/vaniljsoppa

1,5 stycken fänkål delas grovt
1 vaniljstång skrapas ur.

Häll 1 liter grädde och 0,5 liter mjölk över dessa .

Koka i 30 minuter, fiska upp stången .

Mixa och sila soppan. Smaka av med socker och salt.
Citera
2008-10-10, 15:15
Medlem
dePauls avatar
Som föregående talare säger: Soppor i olika former (också fruktsoppor) och smoothies/milkshakes, glass och mjuka efterrätter som t ex pannacottor samt pannkakor/våfflor.

Dessutom: Potatismos/pressad potatis, äggröra, viss pasta (risoni), köttfärssås, inlagd sill och makrill, kokt fisk (t ex torsk och kolja), nudlar, couscous, bulgur och i stort sett all fast man som man kör i mixer (typ barnmat).

~Paul~
Citera
2008-10-10, 19:28
Medlem
ButtiBoys avatar
Nyponsoppa drack jag när jag hade varit ute o slagits..
Citera
2008-10-10, 20:49
Medlem
quaertys avatar
Det där går ju över hur fort som helst.

Drick lite saftsoppa ett tag så ska du se att problemet är borta innan du blir hungrig på riktigt.
Citera
2008-10-11, 08:06
Medlem
suryoyos avatar
Nu är man lagom go i huvvet såhär dags....
Kan du inte köpa några cheeseburgare som du mixar i mixer, tillsätt lite grädde också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in