Har inga råd om vilken bas du skulle köpa, men ett litet tips kan vara att inte köpa en "barnbas", alltså en förminskad så kallad 3/4dels bas. Det gör bara att övergången blir svårare om ungen vill fortsätta spela bas när h*n blir äldre.
Har inga råd om vilken bas du skulle köpa, men ett litet tips kan vara att inte köpa en "barnbas", alltså en förminskad så kallad 3/4dels bas. Det gör bara att övergången blir svårare om ungen vill fortsätta spela bas när h*n blir äldre.
Det är nog väldigt individuellt. Jag spelade ett tag på en trekvartsbas och hade inga som helst problem att gå över till fullstor.
Jag känner till en nioårig flicka som är grym på bas, hon spelar på en fullstor fenderbas.
Jag tror att du bara måste välja mellan om du ska ha trekvartsbas eller fullstor, sen är nog ett nybörjarpaket på sin plats. De brukar väl kosta max 1500 spänn för ett kit med bas, förstärkare, sladd, axelrem och kanske en stämapparat eller andra tillbehör.
Allvarligt talat - jag rekommenderar en mindre bas till en mindre människa. Om barnet sen lyckas växa så kan det vara läge att byta upp sig. Att övergången skulle vara svår är rent trams. Klarar man att lära sig att spela bas så klarar man övergången till ett större instrument.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!