2008-10-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exorcisten
Att ryssarna inte gillar årets prismottagare är tillräckligt för att övertyga mig om att priset gått till rätt person. Allmänt taget, om man inte vet vad man skall tycka om en sak är det lättast att först vänta på ryssarnas åsikt och sedan tycka tvärtom

Har tänkt lite i samma banor. Lyckas man reta upp nationalistiska serber och deras bästisar ryssarna och dessutom få 40 miljoner Euro för besväret?, så är det bara att gratulera gubben
Citera
2008-10-12, 20:39
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Personangrepp på mig kommer inte göra Ahtisaari till en värdigare vinnare och erat respektlösa beteende väger inte upp era brist på argument. Det får bara er själva att framstå i dålig dager.

Varför kommer du inte med riktiga källor eller artiklar. Utan kommer med massa skit som är skrivet av serber. Sedan säger du att de är endast albanerna som jublar när de är bara serber som gnäller
Citera
2008-10-12, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Han kommer snart me de gammla vanliga "jag hinner inte eller ja har inte tid med att hitta massa källor till er."

Hur som hällst Ahtisaari förtjänade priset!!

Här kommer mer, sökte lite på vår neutrala källa Srdjo och kolla vad jag hittade:

Citat:
Trifkovic is a Serbian nationalist and the author of Sword of the Prophet, [5] a book on the history and doctrines of Islam. As a former consultant to President Vojislav Kostunica, he is an expert on Balkan politics
Citat:
In 1994-95 he was an unofficial[citation needed] spokesman for the Bosnian Serb government.

Citat:
Trifkovic has worked as a political consultant to Aleksandar Karađorđević and Vojislav Koštunica, and as an adviser to Biljana Plavšić.

Citat:
and as representative of the Republika Srpska in London
Citat:
He has written three books:

* Ustasa: Croatian separatism and European politics, 1929-1945, London (1998) ISBN 18-92-47800-5 [23]
* The Sword of the Prophet, Boston, (2002) ISBN 19-28-65311-1
* Defeating Jihad: How the War on Terrorism May Yet Be Won, In Spite of Ourselves, Regina Orthodox Press (2006).

Citat:
Filmography

* Islam: What the West Needs to Know
* Injustice For All - The International Criminal Court (ICC)

Citat:
He has said that the commonly quoted figure of victims of the Srebrenica massacre [38] was a "long-debunked myth".

Citat:
# He has said that the Muslims in the UN-designated safe havens, like Srebrenica, led by Naser Orić, [40], were actually using them "as armed camps and springboards for offensives against the Serbs".050695.html.
# He has said that the Bosnian Serb alleged "rape camps" were "entirely fictitious".
Citat:
Invoking Lord David Owen’s memoir, he has described the Breadline Massacre, where 22 people died, as a public relations "stunt" by the Izetbegovic regime.

Citat:
To many young Germans who convert to Islam Usama Bin Laden is "as admirable a figure today as Adolf Hitler was to many of their grandparents in 1929"

http://en.wikipedia.org/wiki/Sr%C4%91a_Trifkovi%C4%87

Inget annat än en fundamentalistisk propagandamaskin. Vidovdan, skäms du för att du ser såna personer som neutrala källor och håller du med i hans "Views" ?
Senast redigerad av Pjanic 2008-10-12 kl. 20:44.
Citera
2008-10-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Personangrepp på mig kommer inte göra Ahtisaari till en värdigare vinnare och erat respektlösa beteende väger inte upp era brist på argument. Det får bara er själva att framstå i dålig dager.

Det är väl inte vi som ska argumentera för att han inte tog emot mutor? Bollen är hos dig, det är du som ska bevisa det. Och en gång till Vidovdan, Byzantineblog med insidertips från den tyska regeringen och serbiska nationalister godkänns inte som källor!
Citera
2008-10-12, 20:48
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjanic
Här kommer mer, sökte lite på vår neutrala källa Srdjo och kolla vad jag hittade:

Sluta upp med ditt "respektlösa beteende som väger inte upp ert brist på argument."

Serber.....
Citera
2008-10-12, 20:52
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjanic
Inget annat än en fundamentalistisk propagandamaskin. Vidovdan, skäms du för att du ser såna personer som neutrala källor och håller du med i hans "Views" ?
Du försöker bara göra ned mina argument genom att kritisera mina källor. Trifkovic är en sann hjälte i en bisarr tid då Islam breder ut sig över Europa. Det behövs många fler sådana som Trifkovic som vågar kritisera denna negativa utveckling.

Men det har inget med Ahtisaari att göra. Du har fortfarande inte skrivit ett enda dugg om Ahtisaari i den här tråden!
Citera
2008-10-12, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Sluta upp med ditt "respektlösa beteende som väger inte upp ert brist på argument."

Serber.....

Killen är också en serbianna.com-anhängare

http://www.serbianna.com/columns/trifkovic/008.shtml

Han är också förtjust och övertygad i konspirationer för att rentvå serberna precis som de flesta av FB's serber....
Citat:
War crimes suspect Radovan Karadžić will be found guilty of genocide, because the verdict is already written, believes Dr. Srdja Trifkovic, expert witness in a separate trial in The Hague. “I don’t think he will come out of jail alive,” he said.

http://www.russiatoday.com/guests/detail/1391

Vidov, var är du?
Senast redigerad av Pjanic 2008-10-12 kl. 20:59.
Citera
2008-10-12, 20:59
Bannlyst
Citat:
Du försöker bara göra ned mina argument genom att kritisera mina källor. Trifkovic är en sann hjälte i en bisarr tid då Islam breder ut sig över Europa. Det behövs många fler sådana som Trifkovic som vågar kritisera denna negativa utveckling.

Men det har inget med Ahtisaari att göra. Du har fortfarande inte skrivit ett enda dugg om Ahtisaari i den här tråden!

Men då kan väl kes lika gärna komma med Thacis UCK-polare som källor? KOmmer du acceptera dem ?

Sköning...

Du har absolut inga bevis på att Ahtisaari tog emot mutor förutom några paranoida och patetiska uttalanden från några serbiska naitonalister och fundamentalister. Skärp dig. Finns ingenting att argumentera emot...

Det är som att klaga på att man blir utskrattad när man argumenterar för Mihajlo Mihajlovic' handlingar med källor på att han blev beodrad av Jesus skriven av några serbiska fundamentalister...

Att du ser en serbisk fundamentalist som öppet ljuger, bland annat om att det var Izetbegovic som bombade Sarajevo, visar verkligen hur du lever i förnekelse.
Citera
2008-10-25, 14:22
Medlem
Vidovdans avatar
Här är ekots lördagsintervju med "freds"-pristagaren Ahtisaari:

http://www.sr.se/laddahem/podradio/S...1025020058.mp3

Notera hur svettig Ahtisaari blir när de diskuterar Kosovo. Direkt efter krämar han på med sitt helhjärtade stöd till USA:s aggression mot Irak. Det blir för mycket till och med för den lille lydige reportern som antyder att det kanske inte är lämpligt att en fredspristagare sitter och förespråkar krigsoperationer.

Om reportern (Tomas Ramberg) velat sätta dit Ahtisaari hade han chansen när de diskuterade Kosovo. Ahtisaari sade nämligen rakt ut att det aldrig var tal om några neutrala förhandlingar. Hans uppgift var att förmedla NATO:s direktiv till Belgrad. Inga förhandlingar över huvud taget alltså. Om Tomas vid den här tidpunkten skulle börjat diskutera folkrätten skulle Ahtisaari hamnat på pottan rejält.

Problemet är att det var just neutrala förhandlingar som Ahtisaari var ditsänd för att arrangera. Han skötte inte sitt jobb som FN-sändebud och fick sedermera sparken. Om han fick mutor eller ej spelar ingen roll, det viktiga är att han misskötte sitt uppdrag och fick sparken. Om han sen misskötte sitt uppdrag på ett sätt eller om han misskötte det på flera sätt är mindre viktigt.

Att Kosovo förklarat sig själständiga utan att några neutrala förhandlingar hållits är ett solklart brott mot folkrätten. Ahtisaari satt skamlöst i direktsändning och sade att det var ett straff mot Milosevic för att han...blablabla. Men Milosevic var vid den här tidpunkten död. Jag undrar om Ahtisaari tycker det är meningsfullt att straffa en död man. Den viktigaste punkten är att Ahtisaari aldrig i intervjun försökte påstå att Kosovos självständighetsförklaring skulle vara laglig. I stället försökte han motivera med "humanitära" argument, som dessutom bevisats vara felaktiga under rättegångarna i Haag. Om det inte fanns några laliga argument, och de humanitära argumenten bevisats vara felaktiga, vad finns det då för argument kvar? Just det, inga.

Efter det svettiga avsnittet om Kosovo böt Ahtisaari ämne i intervjun med att säga "men jag fick ju inte priset för Kosovo, utan för alla mina samlade insatser". Alltså erkände han indirekt att han gjort fel i Kosovo, men samtidigt sade han att han inte ångrar något eftersom Milosevic måste straffas. Det hade kanske varit lättare för Ahtisaari att personligen åka ned till Serbien och gräva upp Milosevic ur sin grav, ge honom några bitchslaps, och sedan gräva ned honom igen om han ville straffa Milosevic. Att hålla på att bryta mot folkrätten, vilket har startat en kedjereaktion av konflikter, den första i Georgien, är inget bra sätt att straffa Milosevic på. Ganska dåligt till och med.
Senast redigerad av Vidovdan 2008-10-25 kl. 14:45. Anledning: meningsbyggnad
Citera
2008-10-25, 18:07
Medlem
Hpnotiqs avatar
Ahtisaari gjorde ett bra jobb, Kosovo blev självständigt och K-Serber fick rättigheter som ingen annan minoritet i världen har. Får inte glömma att Serbiska språket är officiellt fast minoriteten utgör inte mer än 5%. Så ja han var neutral och tvivlar någon annan hade åstadkommit bättre resultat.
Citera
2008-10-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpnotiq
Ahtisaari gjorde ett bra jobb. Kosovo blev självständigt och K-Serber fick rättigheter som ingen annan minoritet i världen har ...
Du är nöjd med resultatet, det tvivlar jag inte på. Men det är inte resultatet det handlar om utan tillvägagångssättet. Ahtisaari talade om hur förhandlingarna skulle sluta redan innan de startade vilket gör dem ogiltiga, null and void. Det är ett brott mot folkrätten att en provins bryter sig ur ett land utan landets samtycke. Att det dessutom görs utan verkliga förhandlingar gör brottet ännu grövre.

Ahtisaaris förfarande i Kosovo var högst olämpligt och bör prövas i Haag. Det kommer hänga som en osalig ande över honom och förfölja honom återstoden av livet.
Citera
2008-10-26, 12:14
Medlem
På något sätt så kommer alla ämnen förr eller senare in i Balkan.

Jag skulle kunna starta en tråd om kanelbullar och 4 sidor fram så skulle folkmord i Serbien diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in