• 1
  • 2
2008-10-09, 22:16
Medlem
azerbadjans avatar
Hej, jag har några små frågor!
Jo det är så på skolan där jag går så har jag och några kamrater startat upp ett projekt, vi hade tänkt att sätta upp en stabil server, som ska kunna hantera hårdvara bra och ha utmärkt uptime. Vi har dock försökt satt upp som mål att det inte får vara någon linux-distrubution eller windowsplattform, exempelvis; Ubuntu, Red hat eller dylikt.

Detta är enbart i lärorikt syfte för våran del och vi har delat upp olika arbetsuppgifter. Jag tog den kortaste stickan och fick ha hand om installationen av servrar och underhåll, så. Jag har börjat snegla lite på citrix, hur fungerar det? För-nackdelar?
Är det lätt att underhålla mjukvaran osv?

Har läst en hel del, men har inte kommit fram till så mycket. Sneglar även en del på OpenVMS men där tvekar jag lite. Eller kanske AIX, nåja. Men jag vill gärna ha reda på era åsikter om citrix, men givetvis andra OS som kan vara till anvädning!
Tackar för svar!

MVH.
Citera
2008-10-09, 22:24
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Kan säga att Citrix är väldigt segt,
Tar alltid 5min bara att öppna något på servern..
Citera
2008-10-09, 23:09
Medlem
DarkKnights avatar
Vi använder oss av Citrix på jobbet, men den är väldigt seg och strular en hel del också.
Citera
2008-10-10, 01:10
Medlem
Thinlinc och Sun Solaris

Vad tror du om Thinlinc från Svenska Cendio på en Sun Solaris burk?

http://www.cendio.com/support/tag/re...ts_server.html
Citera
2008-10-10, 05:48
Medlem
dunkenbergmans avatar
Citrix är ju inget eget OS på samma sätt som Windows eller *nix.. Citrix körs ju som tjänst på Windows eller *unix. vanligast är dock Windows. Någon Forma av solaris eller BSD är väl alternativen då.. Mac har ju också server, men det kostar ju pengar. Anyway, min rekomendation är Solaris eller BSD.
Citera
2008-10-10, 07:27
Medlem
blueCommands avatar
Om du har hårdvara för OpemVMS är det en mycket lärorik erfarenhet att ha satt upp och konfigurerat ett sådant system. Mycket stabila och säkra för övrigt.
Citera
2008-10-10, 08:08
Medlem
Flärps avatar
Skulle jag enkelt kört på antingen Solaris eller HP-UX. Båda är väldigt bra serveros, fast HP-UX kräver lite speciell hårdvara, tyvärr.
Citera
2008-10-10, 08:26
Medlem
blåljuss avatar
Citrix suger. Rør det inte.

Jobbar på Ergogroup hær i Oslo och vi har många kunder med Citrix. Det strular sjukt mycket.

Fattar inte varfør føretag væljer denna løsning eftersom allt går segt och strular.

Mycket downtime.
Citera
2008-10-10, 09:13
Medlem
undefs avatar
Varken AIX eller OpenVMS går att köra på x86/x86_64.
Citera
2008-10-10, 09:26
Medlem
epenefrins avatar
Det är meningen att citrix ska vara stabilare än en ts miljö, det är meningen att det ska vara snabbare etc. Det beror nog lite på vad du vill få ut av det hela, när du använder citrix. Av min erfarenhet är det ganska pilligt, och mycket strul. Dock när det är uppe och rättconfat, så fungerar det riktigt bra (?), inte så segt heller, om man jämför med gamla virtuella miljöer.
Citera
2008-10-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Om du har hårdvara för OpemVMS är det en mycket lärorik erfarenhet att ha satt upp och konfigurerat ett sådant system. Mycket stabila och säkra för övrigt.
Ett litet problem är att du måste ha en licens för att köra OpenVMS... det finns något som heter openvms hobbyist project som ger ut gratis nycklar. Dock så måste man beställa deras hobby kit för typ 30 USD (vet ej om frakt ingick).

Citat:
Ursprungligen postat av undef
Varken AIX eller OpenVMS går att köra på x86/x86_64.
Stämmer inte riktigt... går utmärkt att köra på x86_64 med Intel Itanium proppen (IA64 dvs).

Skulle jag sätta upp en stabil driftmiljö som ska ha hög tillgänglighet så skulle jag gå på antingen HP-UX (kostar antagligen pengar) eller Solaris (opensolaris är gratis :P).
Senast redigerad av _sajko 2008-10-10 kl. 09:52.
Citera
2008-10-10, 11:03
Medlem
katten80s avatar
Itanium är ingen vanlig x86_64

Tycker frågan är konstigt ställd ni säger inte vad ni i huvudsak ska använda servern till eller vilken budget ni har.
Vill man inte köra windows eller Linux så är det i huvudsak *BSD och OpenSolaris som är alternativen.

OpenVMS,HP-ux, AIX kräver speciella maskinner och är dyrt och används i huvudsak av stora banker och liknande. Framtiden för dessa system ser heller inte så ljus ut.

Citrix är som sagt inget OS utan ett företag som är mest känd för deras terminal server lösning på windows (möjligt att den kommit för Linux nu också men vet inte)
Det är bra lösning men också ganska dyr.
citrix säljer också en virtualiseringslösning baserad på Linux_Xen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in