2008-10-09, 21:41
Medlem
Körde med Cubase 2.0 förut, och där fanns det en möjlighet att "få bort" inspelnings-latency om man hade ett kasst ljudkort. Latencyn var ju givetvis kvar, men kompenserades så att det man spelade in var synkat med resten av låten.

Någon som vet hur jag får fram denna funktion med Cubase 3.0?
Senast redigerad av Sidhe 2008-10-09 kl. 21:48.
Citera
2008-10-09, 21:48
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
Körde med Cubase 2.0 förut, och där fanns det en möjlighet att "få bort" latency om man hade ett kasst ljudkort, när man spelade in.
D.v.s. om man hade en låt, så kunde man spela in ett till instrument utan att noterna hamnade fel.

Någon som vet hur jag får fram denna funktion med Cubase 3.0?
Leta efter "direct monitoring" någonstans i inställningarna.
Citera
2008-10-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Leta efter "direct monitoring" någonstans i inställningarna.

Så hette den ja, tack.
Tyvärr kan jag inte välja direct monitoring, då den rutan är grå?

Finns det någon work-around?
Senast redigerad av Sidhe 2008-10-09 kl. 22:14.
Citera
2008-10-11, 02:38
Medlem
HATs avatar
Jag vet inte om det finns något sätt att kringgå det. Om jag får spekulera lite fritt så skulle jag gissa att om rutan är grå så stöder nog ljudkortet inte direct monitoring. Eller använder du samma ljudkort som du använde till SX2?

Testa att växla mellan de olika valbara drivrutinerna och se efter om det gör att direct monitoring går att slå på. Det borde finnas DirectX Full Duplex, Multimedia någonting, och ASIO [Ditt ljudkorts namn]. Välj i första hand ASIO och testa. Funkar inte det så testa någon av de andra och hoppas att det funkar bättre.
Senast redigerad av HAT 2008-10-11 kl. 02:41.
Citera
2008-10-11, 02:43
Medlem
Cryxs avatar
Är inte helt 100 om det funkar. Men tanka den här drivrutinen: http://www.asio4all.com/
Citera
2008-10-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Jag vet inte om det finns något sätt att kringgå det. Om jag får spekulera lite fritt så skulle jag gissa att om rutan är grå så stöder nog ljudkortet inte direct monitoring. Eller använder du samma ljudkort som du använde till SX2?

Testa att växla mellan de olika valbara drivrutinerna och se efter om det gör att direct monitoring går att slå på. Det borde finnas DirectX Full Duplex, Multimedia någonting, och ASIO [Ditt ljudkorts namn]. Välj i första hand ASIO och testa. Funkar inte det så testa någon av de andra och hoppas att det funkar bättre.

Jag använder inte samma ljudkort som till SX2 faktiskt, mitt nuvarande är integrerat.
Detta är ett internt ljudkort, men jag kan välja ASIO.
Det står ASIO DirectX och ASIO Multimedia. Men inget ASIO [ljudkorts-namn].

Kanske måste jag köpa nytt ljudkort?
Senast redigerad av Sidhe 2008-10-11 kl. 13:32.
Citera
2008-10-12, 02:22
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
Jag använder inte samma ljudkort som till SX2 faktiskt, mitt nuvarande är integrerat.
Detta är ett internt ljudkort, men jag kan välja ASIO.
Det står ASIO DirectX och ASIO Multimedia. Men inget ASIO [ljudkorts-namn].

Kanske måste jag köpa nytt ljudkort?
Jag tror det betyder att ditt ljudkort inte har några riktiga ASIO-drivrutiner, och det är inte speciellt konstigt när det gäller integrerade kort. Det betyder inte att det inte kan funka, jag har själv spelat in massa demos förr i tiden på billiga inte-musik-ljudkort, fast ljudkvaliteten brukar inte vara något att hurra över på de integrerade grejerna så länge du inte spelar in via S/PDIF (om det nu går på ditt ljudkort).

Jag skulle köpa ett ljudkort om jag var i din sits. Du behöver inte alls köpa ett dyrt kort, utan det borde vara ganska enkelt att hitta ett PCI-kort som har mycket bättre ljudkvalitet och dessutom riktiga ASIO-drivrutiner och direct monitoring för runt 500-1000 kronor.
Citera
2008-10-13, 21:14
Medlem
obbelitos avatar
Du kan testa att ställa ner buffer-size så lågt som möjligt när du spelar in. När du mixar ökar du den igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in