• 1
  • 2
2008-10-09, 20:18
Medlem
Har googlat i en vecka nu för att få skrivrättigheter till mina två fat32 externa diskar och min externa ntfs disk. Varje kommando jag försöker blir ogiltigt. Någon som har ett smarrigt tips eller möjlighet att hjälpa mig? Jag använder opensuse. Jag kan slänga upp mer info om diskarna om någon känner sig manad. Fat32 diskarna är viktigast, ntfs disken skulle jag kunna formatera om.

Djupa tack på förväg...
Citera
2008-10-09, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Har googlat i en vecka nu för att få skrivrättigheter till mina två fat32 externa diskar och min externa ntfs disk. Varje kommando jag försöker blir ogiltigt. Någon som har ett smarrigt tips eller möjlighet att hjälpa mig? Jag använder opensuse. Jag kan slänga upp mer info om diskarna om någon känner sig manad. Fat32 diskarna är viktigast, ntfs disken skulle jag kunna formatera om.

Djupa tack på förväg...

prova med option umask=0000 eller något (fat32)
Funkar för mig på 1900-talet.

För ntfs, installera ntfs-3g
Senast redigerad av urandom 2008-10-09 kl. 20:28.
Citera
2008-10-09, 20:46
Medlem
Zibris avatar
Mounta fat-diskarna med -o uid=<ditt uid>
Citera
2008-10-09, 20:54
Medlem
Haha... sakta i backarna grabbar! Jag förstår inte ett ord av vad ni säger. Unmask 0 0 och ntfs-3g har jag läst mycket om men kommandona har inte fungerat för mig så jag tänkte att man behöver ett individuellt utformat kommando? Mitt uid?

Tackar för att ni tar er tid...
Citera
2008-10-09, 20:58
Medlem
floaterjacks avatar
Prova att söka efter trådar i http://forums.gentoo.org. Där hittar man nästan alltid lösningar på problem.

Exempelvis: http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-570584.html
Citera
2008-10-10, 13:25
Medlem
Har sett den där, har som sagt googlat i en vecka. Tyvärr fungerar inte kommandona för mig så jag tänkte att man behöver ett mer skräddarsytt kommando?
Citera
2008-10-10, 20:40
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Haha... sakta i backarna grabbar! Jag förstår inte ett ord av vad ni säger. Unmask 0 0 och ntfs-3g har jag läst mycket om men kommandona har inte fungerat för mig så jag tänkte att man behöver ett individuellt utformat kommando? Mitt uid?

Tackar för att ni tar er tid...

individuellt utformat kommando - har du rökat?

skämt åsido, umask (inte unmask) fungerar alldeles utmärkt på ALLA linux-distar, om du nu inte kör på ett konto utan några som helst rättigheter. NTFS-3G är inte ett kommando utan en drivrutin för filsystem. Följer med bl.a Ubuntu som standard (vet inte vad Opensuse har).

Med all respekt - om du inte vet vad UID är (inte många gör det) så tycker jag nog inte att du ska ge dig på att trixa med datorn om du har något som du vill behålla... med filsystem-drivers och admin-kommandon som umask så kan du trolla bort det mesta utan att förstå vad som hände ...
Senast redigerad av pingvinen 2008-10-10 kl. 20:42.
Citera
2008-10-11, 04:08
Medlem
Okej... Så jag ska bara lägga allt på hyllan? Du verkar ju kunna en del, kan du inte hjälpa mig då? Jag gillar att lära mig, inte att bara lägga ner allt som går mig emot. Vet inte hur det är med dig...

Med all respekt / Ers
Citera
2008-10-11, 07:55
Bannlyst
Citat:
Okej... Så jag ska bara lägga allt på hyllan? Du verkar ju kunna en del, kan du inte hjälpa mig då? Jag gillar att lära mig, inte att bara lägga ner allt som går mig emot. Vet inte hur det är med dig...

Med all respekt / Ers

Jag har svarat vad du skall göra, men du tycks ju ignorera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fstab

Förstår hur du lyckas googla en hel vecka utan att lösa problemet.
Citera
2008-10-11, 08:35
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
... kan du inte hjälpa mig då? Jag gillar att lära mig, inte att bara lägga ner allt som går mig emot. Vet inte hur det är med dig...

självklart ger jag inte upp utan läser på istället. Du verkar vilja att någon annan ska göra jobbet åt dig (som så många andra syltryggar här på fb). Du HAR fått hjälp, läs nu på ordentligt om fstab och umask och ntfs-3g och återkom om du har några KONKRETA frågor.
Citera
2008-10-11, 11:57
Medlem
Okej... Det är inte så att jag inte läst på. Men vad finns att göra när kommandon som innehåller: /etc, /etc/fstab, fstab, /dev/sbd1, dev/hdb, med mera blir ogiltiga. Jag har inte hittat det någonstans. Jag tvingar er inte till att hjälpa mig men jag tänkte att det kanske fanns någon som ville hjälpa mig. Ni behöver inte ta er tid och svara om ni inte vill grabbar. Jag bara väntar på en tapper själ som kan hjälpa mig...

Många tack...
Citera
2008-10-11, 12:04
Bannlyst
Citat:
Okej... Det är inte så att jag inte läst på. Men vad finns att göra när kommandon som innehåller: /etc, /etc/fstab, fstab, /dev/sbd1, dev/hdb, med mera blir ogiltiga. Jag har inte hittat det någonstans. Jag tvingar er inte till att hjälpa mig men jag tänkte att det kanske fanns någon som ville hjälpa mig. Ni behöver inte ta er tid och svara om ni inte vill grabbar. Jag bara väntar på en tapper själ som kan hjälpa mig...

Många tack...

Det blir svårt att montera /dev/hdb, då det är disken
men däremot är det möjligt att montera /dev/sdb1, om det är en giltlig partition i ditt system att montera.

OK, vad får du om du kör kommandot:
Citat:
fdisk -l /dev/sdb

Du måste köra kommandot med root-behörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in