• 1
  • 2
2008-10-10, 10:11
Medlem
gr6810s avatar
Mitt tips är att laga rätter som du är van vid och som du vet blir bra. Om du försöker göra något komplicerat som du inte fixar, så kommer du att sitta och störa dig på det under kvällen och inte fokusera på din kille.

Kockar blir inte imponerade av avancerad mat, de blir imponerad av vällagad mat.
Citera
2008-10-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Nostalgi. Skaldjursplatau i tre våningar. Ojojoj, det var tider det! Nu mitt i depressionen får man nog hålla sig till en för att inte väcka anstöt.

Ja, man får anpassa sig efter konjunkturen. Själv blankar jag och kör på min gamla 5-vånings (i smyg).

Läste om islänningarna i Svenskan imorse. Förr köpte folk skumpa för att de hade tjänat 50 mil. Idag köper de lika mycket för att fira att de inte förlorade något.

När vi ändå är inne på skaldjur vill jag instämma i rekommendationen om en rejäl skaldjursplatå som romantisk middag. Det är dessutom perfekt säsong (skaldjursmässigt). Lite fiskspett med lättare örter som dill och persilja och lite blandade skaldjur. Några flaskor Crémant de Bourgogne (89:-) till. Ja, eller cham förstås.
Citera
2008-10-10, 12:08
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Ja, man får anpassa sig efter konjunkturen. Själv blankar jag och kör på min gamla 5-vånings (i smyg).

Läste om islänningarna i Svenskan imorse. Förr köpte folk skumpa för att de hade tjänat 50 mil. Idag köper de lika mycket för att fira att de inte förlorade något.

När vi ändå är inne på skaldjur vill jag instämma i rekommendationen om en rejäl skaldjursplatå som romantisk middag. Det är dessutom perfekt säsong (skaldjursmässigt). Lite fiskspett med lättare örter som dill och persilja och lite blandade skaldjur. Några flaskor Crémant de Bourgogne (89:-) till. Ja, eller cham förstås.

Det finns alltid anledning att fira! Själv kör jag på hälsan i första hand och om den skiter sig så fungerar livet lika bra.
Citera
2008-10-11, 11:03
Medlem
Förätt: Kantarellmackan som det tipsades om.

Huvudrätt: Gulaschsoppa med en klick creme fraiche (blanda i lite persilja och vitlök).

(Har ett enkelt recept på gulschsoppa om du vill ha)

Vad som ska drickas till vet jag inte, det får du fråga någon annan.

Efterätt: Brownie med chokladbitar i och mintglass. Drick en Young's double chocolate stout till (extremt god mörk öl som passar perfekt till brownies).
Citera
2008-10-13, 17:33
Medlem
jakersnelhests avatar
Har middagen i stort sett klar, eller ja, egentligen inte. Det som fattas nu är dryck till förrätt, varmrätt och efterrätt samt aperitif. Varmrätten är också ett gissel men som någon sa, hellre vällagat än avancerat så jag skall nog komma fram till något i slutändan!

Men drycker, hjälp mig med drycker! Som sagt, kantarelltoast till förrätt, ostbricka till efterrätt.. Och antagligen rött kött med nån färskpastahistoria, till huvudrätt. Kan en smarrig en med hjortfilé. ^^
Citera
2008-10-14, 15:34
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakersnelhest
Btw, arnold2k5, tror du man kan köra en gräddstuvning av kantarellerna i förrätten? Känns lite "saftigare" än bara stekta...
de borde gå alledeles utmärkt, själv brukar jag bara steka i rikligt med smör pga. renlathet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in