• 1
  • 2
2008-10-09, 19:36
Medlem
Hej,

i valet och kvalet lägger jag tråden här...

I "Kafka på stranden" av Murakami äter nästan alla huvudpersoner något från "vending machines" (har helt tappat vad det heter på svenska). om jag inte missminner mig så är det ett bröd med fyllning (tonfisk, fläskkött etc) men det kunde också ha varit ett ägg. Någon som vet vad denna maträtt heter? En slags snabbmat för japaner...
Citera
2008-10-09, 19:50
Medlem
Rakiis avatar
Försökte slå upp maträtten utifrån din beskrivning i en japansk reseguide men hittade ingenting som matchade på beskrivningen.

Ställ frågan i Matforumet och kanske dePaul kan hjälpa dig där, han är en mästare inom mat och matlagning.
Citera
2008-10-09, 19:52
Medlem
H0nkens avatar
Ööö...pirog? Det låter på din beskrivning som att det är piroger, fast det heter säkert någonting annat.
Citera
2008-10-09, 19:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Ööö...pirog? Det låter på din beskrivning som att det är piroger, fast det heter säkert någonting annat.

Piroger äter man väl bara i Finland och Ryssland av min egen erfarenhet, i Japan äter man väl uteslutande misosoppa, tempura, ris och tonfisk? Kanske en grov generalisering dock...
Citera
2008-10-09, 20:19
Medlem
Mig veterligen finns det ingen speciell snabbmaträtt med bröd. Gissningsvis rör det sig om någon slags sandwich eller bröd med fyllning (t ex söt bönfyllning, melon osv. - finns mycket att välja på).
Citera
2008-10-09, 20:21
Medlem
Skors avatar
Tror inte att de har nåt gemensamt namn utan exempelvis bröd med curryfyllning kallas kort och gott karē pan (カレーパン) osv.
Citera
2008-10-09, 21:13
Medlem
Nja... killen i boken äter dem hela tiden, de har ett japanskt namn, och när jag läste boken kollade jag upp dem på nätet, de kan vara vansinnigt fint paketerade, är tydligen något jpaner slänger i sig "på vägen. Det är inte piroger, dumplings eller liknande.

Tack förresten för att ni lägger ned er så mycket
Citera
2008-10-10, 05:29
Bannlyst
Du kan inte ge oss det japanska namnet?
Citera
2008-10-10, 10:58
Medlem
[...]Efter en stund har Oshima ätit klart och kommer tillbaka. Han ger mig två spenatwraps. Det är bröd som är som gröna tortillas med tonfisk och sallad i en vit sås. Det får bli min lunch.[...]

Skall se om jag finner mera.
Citera
2008-10-10, 21:02
Medlem
Bitter_jävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snagg
[...]Efter en stund har Oshima ätit klart och kommer tillbaka. Han ger mig två spenatwraps. Det är bröd som är som gröna tortillas med tonfisk och sallad i en vit sås. Det får bli min lunch.[...]

Skall se om jag finner mera.

Det torde väl vara en vanlig jävla wrap ? (i det här fallet gjord på någon form av spenatbröd)
Citera
2008-10-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitter_jävel
Det torde väl vara en vanlig jävla wrap ? (i det här fallet gjord på någon form av spenatbröd)

Precis.

Det tycks inte vara bröd med fyllning, sandwich, pirog, dumpling, wraps? eller vanligt bröd. Hur många flera varianter finns det av bröd?

Får börja anta att det inte rör sig om bröd utan något med ägg, eventuellt?
Citera
2008-10-12, 11:10
Medlem
Nej det är inte en wrap eller en dumpling. Det kan vara ett ägg med någon slags fyllning. Både den gamle mannen och Kafka äter den här rätten hela tiden. De köper den ur en automat och när jag läste boken surfade jag på det japanska namnet (vilket jag glömt) och det fanns de mest fantastiska varianter av denna rätt. Antar att jag helt enkelt får gå till bibblan och leta rätt på den.

Tack för alla försök att hjälpa mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in