2008-10-09, 18:52
Medlem
koZmos avatar
Går det på något sätt att reparera en Windows Vista installation, helst utan att skada filer och program på partitionen?
Saken är den att jag har både winxp och vista installerat på olika partitioner, och för ett tag sedan lekte jag lite med vissa... vitala dll filer för att ändra teman och liknande, vilket slutade med att vista startar men när jag försöker komma åt skrivbordet står det att något saknas
Skulle helst av allt vilja lösa det med något program som skannar vista filerna och ändrar så det blir rätt
Om sådant finns så uppskattas det. Bör väl tillägga att det är en Vista Home Premium har jag för mig, 32bit och "Lite" version, dvs ripparen har strippat ner det med en del funktioner så som media center osv.

Hjälp mig rädda mitt vista!!!
Citera
2008-10-09, 18:57
Medlem
Kan du inte bara boota på VIsta skivan och se om den finner din installation och välja att reparera den?
Citera
2008-10-09, 19:02
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimat
Kan du inte bara boota på VIsta skivan och se om den finner din installation och välja att reparera den?

Nja,fungerade inte så bra, av någon anledning så gick det inte att välja "uppdatera" på skivan och de andra gjorde att alla filer skrivs över osv...
Citera
2008-10-09, 19:31
Medlem
LasseKongoos avatar
Har du testat att köra "system recovery"? borde ju rätta till dina problem om du återställer den till ett datum några dagar före detta inträffade.
Citera
2008-10-09, 19:38
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Har du testat att köra "system recovery"? borde ju rätta till dina problem om du återställer den till ett datum några dagar före detta inträffade.

Ja, men hur kan jag göra detta om jag inte kommer in i vista? Kan jag köra nån fil som återställer det medans jag är i xp?
Citera
2008-10-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koZmo
Ja, men hur kan jag göra detta om jag inte kommer in i vista? Kan jag köra nån fil som återställer det medans jag är i xp?

Nytt i Vista,Trycker du F8 innan windows startar så har du vid tur alternativet "Repair your computer ". Annars nås den genom att boota på skivan.
http://windowshelp.microsoft.com/win...4be5e1033.mspx

Lycka till.
Citera
2008-10-09, 21:28
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom
Nytt i Vista,Trycker du F8 innan windows startar så har du vid tur alternativet "Repair your computer ". Annars nås den genom att boota på skivan.
http://windowshelp.microsoft.com/win...4be5e1033.mspx

Lycka till.

Menar du innan helva windows startar? Alltså vid boot menyerna där?
Citera
2008-10-09, 22:41
Medlem
stoppa in skivan och starta om datorn, sedan kommer den fråga dig om du vill starta inehållet i skivan, tryck valfri tangent för att göa det.
Sedan så trycker du reparera (kan finnas under advancerat) och så väljer du vilken partition och sedan trycker du reparera...
Citera
2008-10-09, 22:51
Medlem
Starta upp datorn och tryck på F8 när maskinen börjar räkna upp ditt minne och dina enheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in