2008-10-09, 16:57
Medlem
BIG MaMa CheFFos avatar
Tänkte bygga mej en htpc.

Jag tänkte skaffa det billigast som går, men det har gett mej några funderingar... jag har nu en E2160 som är klockad till 3,7 ghz och jag vill bygga upp mej till en Quad 6600. hur mycket måste ja klocka den för att den ska ge likvärdig prestanda som min E2160 ? och kan man köpa ett moderkort som det här https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx för bara 467 kr och sätta dit min gammle E2160 och få upp han i samma klock ? kör för närvarande med ett gigabyte P35 DS4. och hur mycket kan man komma upp med en Quad 6600 kommer jag kunna komma upp i 3,5 med nya minnen som PC8500/9200 har för närvarande 6400 som jag tror är problemet att ja inte kan spräcka 4,0 ghz gränsen..

skulle även behöva ett grafikkort till htpcn som inte kostar mer än 500 kr.. htpcn kommer att användas till mestandels film men även olika emulatorer som snes/sega m.m.. kommer även spela spel som diablo 2 , warcraft 3 m.m.. kommer ett grafikkort vid 500 kr att klara mina mål.. som sagt kommer ha den inkopplad till en 50* så upplösningen blir rätt hög..vill också ha laggfritt vid HD1080i/720p material

Tack
Senast redigerad av BIG MaMa CheFFo 2008-10-09 kl. 16:59.
Citera
2008-10-09, 17:04
Bannlyst
varför ska du ha en Quad? Inget av dina ändamål som du beskriver kräver ens i närheten av Quad-processor. köp en billig Duo och klocka den lite så har du en processor som mer än väl räcker till dina aktiviteter som gamla spel, snes/mega/n64-emulatorer, 1080p-film osv. Grafikkort, tja.. köp något billigt Radeon 3650 eller Geforce 8600GT för c:a 600-700kr så klarar du dig mer än väl för din HTPC.
Citera
2008-10-09, 17:06
Medlem
Tankishs avatar
Jag letar också efter ett bra moderkort, och billigt utan integrerad och ska även köpa ett grafikkort till det, runt 1500 för alltsammans. Någon som kan hjälpa oss?

BIG MaMa CheFFo, om du ska ha det på en 50 tummare räcker nog inte ett grafikkort för max 500 spänn.

EDIT: Tysthet är viktigt, ett grafikkort med passiv kylning som är bra? Gärna HDMI utgång.
Citera
2008-10-09, 17:07
Medlem
BIG MaMa CheFFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
varför ska du ha en Quad? Inget av dina ändamål som du beskriver kräver ens i närheten av Quad-processor. köp en billig Duo och klocka den lite så har du en processor som mer än väl räcker till dina aktiviteter som gamla spel, snes/mega/n64-emulatorer, 1080p-film osv. Grafikkort, tja.. köp något billigt Radeon 3650 för c:a 600-700kr så klarar du dig mer än väl för din HTPC.

nu menar ja om ja ändå måste köpa moderkort,processor,minnen,grafikkort.. vf inte då ta mina gamla delar å uppgradera min speldator.. ja menar.. ja ska ju bara använda min htpc till snes å film medans ja lirar allt från crysis, bf, warhammer m. m.. på min speldator.. jag kan ju lika väl köpa en quad då ?
Citera
2008-10-09, 17:09
Medlem
BIG MaMa CheFFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Jag letar också efter ett bra moderkort, och billigt utan integrerad och ska även köpa ett grafikkort till det, runt 1500 för alltsammans. Någon som kan hjälpa oss?

BIG MaMa CheFFo, om du ska ha det på en 50 tummare räcker nog inte ett grafikkort för max 500 spänn.

EDIT: Tysthet är viktigt, ett grafikkort med passiv kylning som är bra? Gärna HDMI utgång.
men ja menar har jag en processor som är stark bör la det räcka ? ja tänkte köra allt vattenkylt då ja gör det på min andra dator å det fungerar perfect.. ska ju även klocka..

finns direkt hdmi ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in