2008-10-09, 14:35
Medlem
De filer och mappar som innehåller åäö kan jag inte öppna i opensuse 11.0. Någon som har en lösning på det här problemet. Filerna och mapparna med åäö i är för många för att ändra namnet på i ett annat OS.

Många tack!
Citera
2008-10-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
De filer och mappar som innehåller åäö kan jag inte öppna i opensuse 11.0. Någon som har en lösning på det här problemet. Filerna och mapparna med åäö i är för många för att ändra namnet på i ett annat OS.

Många tack!

Definera inte kan öppna?
Är det i X som du inte kan öppna dom eller kan du inte köra cd till dom från terminalen?

Om du kan skriva åäö i terminalen och vill döpa om alla med a istället för å och ä samt o istället för ö så kan du göra något i den här stilen:
Kod:
for from in $(ls | egrep "[å|ä|ö]"); do to=$(echo $from | sed -e "s/[å|ä]/a/" -e "s/ö/o/"); mv "$from" "$to";done
Citera
2008-10-09, 20:09
Medlem
Oj, det är ett hett tips. Jag vet inte om jag vågar testa det bara. Finns det inte något sätt att få opensuse att godkänna mina Å, Ä och Ö?

Tackar, bockar och renar...
Citera
2008-10-12, 12:02
Medlem
Nu har jag kommit fram till en lösning som jag gärna delar med mig av till personer i samma båt.

Det krävs att man ställer om tecken-pickynessen till r(elaxed) i samma kommando som man ger den externa FAT32 hårddisken skrivrättigheter. Detta gör man med ett sådanthär kommando:

mount -t vfat -o check=r /dev/sdc1 /media/elements -o user,umask=000,iocharset=utf8

Fridens liljor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in