• 1
  • 2
2001-10-28, 17:49
Medlem
Sätt ihop ett gäng smarta hjärnor och fixa
ett alternativ till oljan så kan vi skita i
hela Arab-världen och dom kan skita i oss.
Citera
2001-10-28, 20:06
Medlem
Olja?

finns redan
Citera
2001-10-29, 09:27
Olja?

Om det bara kunde lösas så lätt. USA och Norge vill nog definitivt inte lösa det så för så kommer de också att förlora mycket pengar, flera flera miljarder per år. Därför både USA och Norge är stora leverantörer av olja. Okej att USA importerade 43% av sin olja förra året men de producerar grymt mycket sjävla. Det är som att sätta sig själv i konkurrs. Statoil ägs av ett norskt bolag och vi vet hur stort statiol är.
Citera
2001-10-29, 15:50
Medlem
Olja?

Norge och Statoil har väl inte direkt särskilt mycket att säga till om. Saken är det att olja är en av grundpelarna idag för handel. Oljan är så etablerad att om det skulle slutas handlas med den så skulle det vara lika världsomvälvande som att utomjordingar tog kontakt med oss människor.

Naturligtvis så skulle OPEC eller något bolag göra allt dom kan för att köpa upp en uppfining som drastiskt skulle minska eller ta bort behovet olja. Och dom kan nog ge ett "erbjudande som ingen kan motstå". Och det skulle jag tro att dom redan gjort.

Jag kommer i håg att för ca 10 år sedan så kom en uppfinare på det underhållsfria bildäcket. Som var MYCKET bättre än dom vanliga gummidäck som vi nu kör omkring på.
Det skull slitas ca 10 ggr långsammare än dom konvetionella gummidäcken och ge mycket bättre funktion på vått underlag det skulle dessutom inte kunna få punktering. Priset skulle vara något högre eftersom däcket var integreerat med fälgen. Tyvärr kommer vi nog inte att få se detta då michelin köpt patentet.
Citera
2001-10-29, 16:48
Olja?

Tror inte på HonkenLarsson... Tror det är en skröna...

Om det finns ett dylikt patent, så är det bara att läsa innantill. (Alla patent är publika handlingar.)

Om det skulle existera ett sådant patent, så skulle någon ha läst innantill och startat tillverkning/vidareutveckling i något land som inte styrs av patentlagarna.

Om det (mot förmodan) FINNS ett sådant patent, så vill jag gärna ha en kopia. :)
Citera
2001-10-30, 05:24
Medlem
Olja?

Det var en svensk uppfinnare så då är det väl bara till dig att börja leta.

Hur långt utvecklingen hade gått på däcket vet jag inte men tester som han gjort visade att hans däck var mycket bättre än dom vanliga.

Har hört flera historier om storföretag som köpt upp smarta grejer för att sen skrota dom p.g.a hotet dom utgör.
Citera
2001-10-30, 10:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Olja?

Jag tog själv ett patent i mars 1998 (PCT och EPC) gällande ett insprutningssystem för bensin bilar enligt Bretel principen, det innebar en sänkning av bensinförbrukningen med 45% under normal körning och 70% under acceleration, även effekten ökade med 8%. Patentet innefattade även en viss modifikation av ventilsystemet.Blev kontaktad den 3 April 1998 av Cancema Holding som gav mig ett bud jag "kände" mig tvungen att acceptera. Till saken hör att det patentet nu inte längre finns registrerat, det har alltså aldrig kommit in någon patent ansökan till PRV eller EPO (münchen). De enda bevis jag har idag är orginal handlingarna när patentet beviljades och bankutdrag från försäljningen. Så att säga som Sumpan att alla patent är offentliga handlingar är lite naivt. Det finns stora ekonomiska intressen med mer "makt" bakom sig än Staten. Har någon av er sett eller hört talas om en sådan bil?? Nej trodde väl inte det. Kan inte efter 3 år undgå att känna mig lite lurad.
Citera
2001-10-30, 15:51
Medlem
Olja?

Borde vara förbjudet!!! Men tyvärr Money rules the world.

Så här i efterhand. Vem skulle du helst vilja ha sålt din upfinning till?

Skulle du ha kunnat tänka dig en mindre "vinst" för dig själv, för att göra din teknik tilgänglig till andra?

Går det inte att sälja/ge bort dina ideer till något annat företag?
Citera
2001-10-30, 16:52
Medlem
Olja?

Vem fan bryr sig om bad USA eller Norge tycker. Det finns väl folk med hjärna i Sverige också?
Citera
2001-10-30, 20:32
Medlem
Olja?

Honken Larsson. Du har rätt. Det finns andra innovationer genom åren som har gått samma öde till mötes. Ta det klassiska exemplet med Wettex-trasan... Gräv i det så får Ni se.
Citera
2001-10-30, 21:07
Olja?

Som svar till Honken.
Givetvis skulle jag kunna tänkt mig en mindre vinst, för att gynna andra.

Ville i första hand licensiera tekniken till Volvo men de var inte intresserade,Försökte sedan med GM (SAAB) inte heller de var intresserade.

En vecka efter sista mötet med GM så kontaktade Cancema Holding mig.
De försäkrade mig om att de hade för avsikt att använda systemet, de visade även papper på ägarstrukturen i bolaget (tysk biltillverkare bl.a), men allt var bara en bluff.
På hösten 1998 fanns inte bolaget längre registrerat i England.

Så visst känner jag mig lurad....
Citera
2001-10-31, 08:34
Medlem
Olja?

Svensson

Berätta om wettextrasan. Har aldrig hört om det.

Klas M

Vad hindrar dig från att profitera på din upppfining i efterhand? Visst, du har säkert sålt "rättigheterna" till det men det borde väl gå att kringgå på något sätt. Det behöver ju inte vara Du som säljer/skänker bort ideen? Låt någon annan stå för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in