• 1
  • 2
2008-10-08, 22:39
Medlem
gurexs avatar
Jag har en fundering d jag har ett panasonic hemabiosystem http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92137

I det paketet ingr en passiv bas som dundrar lite fr mycket ven nr den r instlld p lgsta niv. Eftersom jag inte har ngon koll alls p hur lgniv osv osv fungerar s blir min frga. r det bara att kpa en aktiv baslda och byta ut den rakt av eller blir det skit d det mste(?) finnas en frstrkare i sjlva frstrkaren redan?

Jag tror inte det finns ngon annan utgng fr basen.

Tacksam fr svar!
Citera
2008-10-09, 09:22
Medlem
kaffekanons avatar
r ganska sker p att du mste ha en lgnivutgng fr subwoofer om du vill ansluta en passiv sdan. Grejjen med en aktiv bas r ju att frstrkaren sitter i sjlva hgtalaren, drfr ska signalen den matas med inte vara frstrkt redan frn frstrkaren. Kan dock ha fel....
Citera
2008-10-09, 09:25
Moderator
Kyrpators avatar
De flesta subwoofrar har ju en hgnivingng ocks, det vill sga att det gr att koppla dem till frstrkarens hgtalarutgng. Det borde fungera, med andra ord. Men har du prvat olika placeringar av subwoofern i rummet? Eller frskt med att stoppa en tubsocka i basreflexrret?
Citera
2008-10-09, 10:51
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
De flesta subwoofrar har ju en hgnivingng ocks, det vill sga att det gr att koppla dem till frstrkarens hgtalarutgng. Det borde fungera, med andra ord. Men har du prvat olika placeringar av subwoofern i rummet? Eller frskt med att stoppa en tubsocka i basreflexrret?

Tubsocka i rret ska testas omedelbart. Sknt trick om det fungerar!
S det gller bara att kolla p de olika aktiva subwoofrarna som finns om de har en hgnivingng? D skall det fungera allts?

Angende placeringen s kan jag inte gra ngot t den. Kan bara vara p ett stlle i stort sett, vad br man tnka p vid placering om man fr frga?
Citera
2008-10-09, 19:50
Medlem
Roundcubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Tubsocka i rret ska testas omedelbart. Sknt trick om det fungerar!
S det gller bara att kolla p de olika aktiva subwoofrarna som finns om de har en hgnivingng? D skall det fungera allts?

Angende placeringen s kan jag inte gra ngot t den. Kan bara vara p ett stlle i stort sett, vad br man tnka p vid placering om man fr frga?

Att hmma hur basen andas kommer tillslut skada den, med tanke p att ldan antagligen r specifik fr den basen. och den kommer d dista litegrann.

Skildnaden p en aktiv och passiv baslda r att en aktiv baslda har inbyggt steg, menas en passiv behver kompletteras med ett steg. en passiv lda krs med lgniv kabel AKA RCA kabel.
Citera
2008-10-09, 19:54
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roundcube
Att hmma hur basen andas kommer tillslut skada den, med tanke p att ldan antagligen r specifik fr den basen. och den kommer d dista litegrann.

Skildnaden p en aktiv och passiv baslda r att en aktiv baslda har inbyggt steg, menas en passiv behver kompletteras med ett steg. en passiv lda krs med lgniv kabel AKA RCA kabel.

Men hur ska man gra om basen r alldeles fr hg och det inte gr att stlla ner den? Finns det ngon mellan "lda" som man kan kpa och stlla ner signalen mellan frstrkaren och basldan eller ntt?
Citera
2008-10-10, 17:34
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Men hur ska man gra om basen r alldeles fr hg och det inte gr att stlla ner den? Finns det ngon mellan "lda" som man kan kpa och stlla ner signalen mellan frstrkaren och basldan eller ntt?

Stller du den i ett hrn frstrks den med ~6 db, mot enbart en vgg ~3.
Citera
2008-10-10, 21:50
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Jag r inte bengen att hlla med om det. Basen kommer inte att kunna verka p det stt som tillverkaren tnkt sig, men risken fr att hgtalarelementet skulle ta skada r i det nrmaste obefintlig. Det finns en viss risk fr verhettning av talspolen om luften inte kan cirkulera kring elementet, men risken fr att ngon skada skulle uppst vid normal anvndning r mycket liten.

Sedan r det vl en aktiv lda som man normalt ansluter via lgnivkabel. En passiv lda ansluts via en vanlig hgtalarkabel frn frstrkarens subwooferutgng. De flesta aktiva subwoofers som man kper separat kan anslutas ocks till frstrkarens hgtalaromgng, utom mjligen en del billiga modeller, ven om resultatet oftast blir bttre om frstrkaren har en speciell lgnivutgng fr subwoofer.
Citera
2008-10-11, 01:38
Medlem
Vappas avatar
Varfr kpa en aktiv sub om du vill ansluta den till en befintlig hgnivutgng? r det inte bttre att kpa en passiv sub d?
Citera
2008-10-26, 21:46
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Varfr kpa en aktiv sub om du vill ansluta den till en befintlig hgnivutgng? r det inte bttre att kpa en passiv sub d?

Anledningen r att basen dundrar fr mycket p lgsta instllningen. Det borde ju g att stlla ner basen p en aktiv sub?
Citera
2008-10-26, 22:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Stller du den i ett hrn frstrks den med ~6 db, mot enbart en vgg ~3.

Men andra sidan fr subben ocks en strre chans att klinga ut om den fr s lng vg som mjligt att g.
Jag tycker sjlv det lter bst i ett hrn, men som vanligt gller att testa sig fram: stll subben i soffan och kryp runt rummet, dr det lter bst ska den st!
Citera
2008-10-27, 09:43
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Nej, det r ingen fara fr att den blir skadad. Tricket r ju inte att tppa till basreflexrret helt, bara ka luftmotstndet lite. Kpte ett par nya B&W-hgtalare i veckan, och de levererades med skumplastproppar att stoppa i rret ifall man hade behov att minska basen lite.

Jag kan i och fr sig tnka mig att det gller att plugga rret med ngot lagom genomslppligt fr att inte karakteristiken ven p hgre frekvenser ska pverkas fr mycket, men det r ju bara att anvnda ronen och hra efter om det blev bttre eller smre ljud. S lnge TS r njd r det vl bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in