• 1
  • 2
2008-10-08, 21:06
Bannlyst
Nu har jag beslutat att det blir en Mac. Köper den när jag drar till USA inom en snar framtid. Men har en fråga till er Mac användare.

För en av de största alternativen till att jag nu går över till Mac är att jag är så jävla trött, på allt skit och krångel med Windows. Närmare bestämt all möjlig dynga som pågår i bakgrunden och som man får googla igenom, för att få reda på vad det är.

Men nu till själva frågan: Något som jag alltid stört mig på med PC:n och speciellt Windows burkar är att de blir segare med tiden. Nu menar jag inte under 1 år men under säg 2.

En två år gammal windows burk, är hopplös hur mycket man än rensar. Och antagligen p.g.a. Olika säkerhets uppdateringar till höger och vänster som inte är optimerade för fem öre.

Hur är det nu med Mac, när det gäller detta. Hur länge håller Mac:en en bra standard. Eller blir den också seg som fan efter två år i tjänst?

Jag skulle gärna byta oftare, men är student, och har lite bättre saker att lägga ner mina surt förvärvade slantar

Så vad säger ni, håll Mac:en, slipper man ha ett segt frustrationsskapande monster till arbetsredskap inom två år?
2008-10-08, 21:25
Medlem
Man bör ju ha klart för sig att under två års lopp hinner det dyka upp uppdaterade programvaror som kräver alltmer datorkraft. Det gäller oavsett vilket OS man använder. Men man behöver ju inte använda de senaste programmen om man inte vill. Man behöver inte installera alla små tillbehör som finns. Jag upplever att Mac inte alls har lika stora problem med onödiga små spyware som följer med olika program, så problemet är väl inte lika stort som i windows. Men inga datorer funkar för evigt.
2008-10-08, 21:26
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
slipper man ha ett segt frustrationsskapande monster till arbetsredskap inom två år?

Ja.
2008-10-08, 22:48
Medlem
torrenttobbes avatar
Du slipper det. Du slipper typ alla PC problem
2008-10-08, 23:06
Medlem
slrslrs avatar
Polaren har en mac från 2004, den går fortfarande lika jävla snabbt som den gjorde första dagen.
2008-10-08, 23:55
Medlem
Deliras avatar
Först bör man ju göra en sak klar. Mac är inte problemfritt. Jag älskar verkligen plattformen, men det finns stunder där frustrationen blir lite väl stor.

Hursomhelst. Jag säger såhär. Jag köpte den första intel iMacen som kom våren 2006 och den tuffar på jävligt fint under 10.5, jag jobbar dagligen i CS3-paketet med trycksaksproduktion och annat. Inga som helst problem i kraft. Jag hyser inga som helst illusioner om att det inte finns Windows-maskiner som inte gör detsamma, men för min del är de inte alls lika trevliga att jobba med, alls.
2008-10-09, 00:04
Medlem
lennons avatar
Jepp, jag har upplevt samma sak med PC vs Mac. Min Powerbook från 2004 funkar fortfarande prima.
2008-10-09, 00:47
Medlem
Jag har både en bärbar PC och Mac, upplever inte att någon blivit segare med åren. Så förstår inte vad man menar med att en mac skulle vara bättre inom detta. Att göra vanliga systemuppdateringar inom det OSet man har kommer ju inte göra datorn märkbart segare. Enbart om man väljer att byta till senaste OSet kan man märka att det tar lite. Tex att gå från windows xp till vista, vilket kräver en hel del mer.

Så länge man inte heller bryr sig om spel så håller ju en dator väldigt länge. Dom flesta som köper nya datorer gör det antingen pga spel eller för att de är pryl tokiga, inte för att de behöver det.

Dock så behöver ju en PC helt klart mer underhåll än vad en mac gör, pga virus, spyware osv.
2008-10-09, 08:30
Bannlyst
Har en kompis med en modell liknande Mac Pro som är från 2003, den fungerar hur bra som helst
2008-10-09, 08:42
Medlem
miklons avatar
Min erfarenhet är att även macar blir segare med tiden, tyvärr.
2008-10-09, 16:58
Medlem
Klart hårdvaran blir seg när programvaran behöver mer och mer för varje uppdatering.

Apple´s uppdateringar hjälper oftast till att inte sega ner lika mycket som en PC skulle.
2008-10-09, 19:03
Medlem
Akademikerns avatar
Den kan bli lite segare ibalnd. men då tankar man bara onyx, installerar det, och klickar på rensa på typ allt. sen går den som en klocka igen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in