Citat:
Ursprungligen postat av Tiwonk2
Tycker du att priset på mjölk är också ett påfund?
Räntan är priset på kapital. Sluta låna pengar om du inte gillar ränta.
Just det. Mjölk. Priset idag på mjölk ökar med inflationstakten.
Men pengar uppfanns just bara av den anledningen att bonden skulle få betalt för sina produkter vad gäller färskvaror. Annars skulle han bli tvungen att själ stå och sälja av varorna innan de böev dåliga.
Därför har vi pengar. En byteshandelsteknisk finess från början, gällande färskvaror.
Så att bonden skulle kunna åka hem och fortsätta med sitt. Inte av någon annan orsak. Läs historia!
Idag ökar priset hela tiden... Av en annan anledning. Någon vill tjäna pengar på att hantera själva pengarna. Någon som inte presterar varken produktion av mjölk, leveranser av mjölk, eller försäljning av mjölk. Utan just bara vill vara med och göra sig rik på andras arbete. En liten borgarbracka blandade sig, någongång, någonstans i ruljangsen. Och tiden gick, och nu har vi inflation som vi tycker är hur normalt som helst. Hyran på min hyreslägenhet t.ex. var för trettio år sedan 1700:- idag är den 7600:- av samma jävla orsak och anledningen är samma jäkla borgarbracka.
"En borgare är en person som äger sådant betydande kapital att antingen han/hon för sitt levebröd kan betala andra individer att arbeta åt sig - eller så kan han/hon endast leva på bankränta."
Den klassiska defimitionen av borgaren. Är du en borgare, kära läsare? Om inte, varför röstade du då på Alliansen?
Motsatsen till borgaren är proletären:
"En proletär är en person som saknar betydande kapital utan måste lönearbeta för sitt levebröd".
Vilken definition passar dig? Tror du att borgarnas politiker är så korkade att de vill lyfta ett finger för lönearbetarna? Nej, de måste ljuga för att erhålla makten, och tillräckligt många proletärer går på deras blå dunster. Arbetarnas parti är dessutiom så infiltrerat av borgare att det enda vi förmår är att gå ur partiet och stå utanför och skälla på det... När lösningen är att fatta att man skall gå in i partiet och få till rätt folk på de betydande platserna. Det finns tusentals korkade orsaker och falska argument varför du
inte skall göra detta.
Därför tvingas vi idag leva med ränta och inflation.
Själv är jag inte intresserad av att låna pengar, min bäste Tiwonk2, men jag tvingas handla mat som hela tiden blir dyrare, och jag tvingas hela tiden be min arbetsgivare om kompensation i form av årliga lönehöjningar. Smart?
Hoppas jag uttryckte mig tillräckligt tydligt.