2008-10-08, 15:01
Medlem
Idag var jag hos tandläkaren på en akuttid, för att laga en tand som gjorde grymt ont. När jag kom till tandläkaren frågade tandläkaren vad det var för fel och lät mig peka på vart det gör ont. Jag pekade och han kollade runt lite och tog röntgenbilder. Han kollade på bilderna och sa att det inte såg ut och vara några problem men för att vara på den säkra sidan så tänker han borra bort den gamla fyllningen och sätta dit en ny, en provisorisk för att det kanske möjligtvis skulle kunna vara karies under fyllningen som inte syntes på röntgenbilden. Han gav mig bedövning, började borra och la dit en provisorisk fyllning, när jag kom hem började det verka grymt mycket. Jag kollade mina tänder i spegeln och märkte att han hade lagat fel tand. Jag ringde till Folktandvården och berättade vad som hade hänt och jag fick boka en ny tid för jag hade ju ont men problem är bara att jag fick betala 510 kr för lagningen han gjorde på tanden som var fel, egentligen skulle det till och med kosta 810 men man fick någon rabatt ifrån försäkringskassan på 300 kr varje år. Jag frågade hur vi skulle göra med betalningen när jag skulle få den riktiga tanden lagad men då sa det att jag fick betala 810 kr precis som det gäller för alla andra, det var väldigt otur det som hade inträffat och det kunde inte göra ngt åt saken. Kan man göra så? Ska jag få betala för tandläkarens fel?

PS: Det är första gången jag är hos Folktandvården, har inget register där.
Senast redigerad av ..Sandra.. 2008-10-08 kl. 15:21.
Citera
2008-10-08, 16:54
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..Sandra..
Idag var jag hos tandläkaren på en akuttid, för att laga en tand som gjorde grymt ont. När jag kom till tandläkaren frågade tandläkaren vad det var för fel och lät mig peka på vart det gör ont. Jag pekade och han kollade runt lite och tog röntgenbilder. Han kollade på bilderna och sa att det inte såg ut och vara några problem men för att vara på den säkra sidan så tänker han borra bort den gamla fyllningen och sätta dit en ny, en provisorisk för att det kanske möjligtvis skulle kunna vara karies under fyllningen som inte syntes på röntgenbilden. Han gav mig bedövning, började borra och la dit en provisorisk fyllning, när jag kom hem började det verka grymt mycket. Jag kollade mina tänder i spegeln och märkte att han hade lagat fel tand. Jag ringde till Folktandvården och berättade vad som hade hänt och jag fick boka en ny tid för jag hade ju ont men problem är bara att jag fick betala 510 kr för lagningen han gjorde på tanden som var fel, egentligen skulle det till och med kosta 810 men man fick någon rabatt ifrån försäkringskassan på 300 kr varje år. Jag frågade hur vi skulle göra med betalningen när jag skulle få den riktiga tanden lagad men då sa det att jag fick betala 810 kr precis som det gäller för alla andra, det var väldigt otur det som hade inträffat och det kunde inte göra ngt åt saken. Kan man göra så? Ska jag få betala för tandläkarens fel?

PS: Det är första gången jag är hos Folktandvården, har inget register där.
Det lät inte skoj. Antar att du är under 30 eftersom du hade rabatt på 300:-.
Har du många lagningar? Hur vet du vilken tand som det var fel på?
Kan det ha varit två?
Citera
2008-10-08, 17:49
Medlem
Citat:
Det lät inte skoj. Antar att du är under 30 eftersom du hade rabatt på 300:-.

Jo jag är under 30.
Citat:
Har du många lagningar? Hur vet du vilken tand som det var fel på?

Jag hade ont i en tand som var väldigt nära framtänderna, man känner ju ungefär vart man har ont. När jag tittade i spegeln så hade han lagat en absolut sista tanden, längst in i munnen.
Citat:
Kan det ha varit två?
Det kan det säkert ha varit, men jag gick ju dit för en tand som gjorde ont, jag hade inte tänkt laga någon som inte gör ont (vet ju inte att det är fel på den eftersom den inte gör ont), det medför ju bara till fler kostnader som jag inte hade räknat med vid det här tillfället. Ibland har man ju begränsat med pengar.
Citera
2008-10-08, 20:44
Medlem
Det är mycket vanligt att smärtan inte kommer från den tanden som patienten upplever. I bästa fall lyckas en patient att peka ut rätt tand i högst 50% av fallen.

Ett bra test är att lägga lokalbedövning vid den tand man tror smärtan kommer från. Försvinner smärtan då bara delvis eller inte alls är man vid fel tand. Om smärtan försvinner helt är man antagligen vid rätt.
Citera
2008-10-08, 23:18
Medlem
Om tandläkaren verkligen har lagat fel tand så ska du så ska du minst ha pengarna tillbaka och en ursäkt. Stå på dig.
Citera
2008-10-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulag
Det är mycket vanligt att smärtan inte kommer från den tanden som patienten upplever. I bästa fall lyckas en patient att peka ut rätt tand i högst 50% av fallen.

Ett bra test är att lägga lokalbedövning vid den tand man tror smärtan kommer från. Försvinner smärtan då bara delvis eller inte alls är man vid fel tand. Om smärtan försvinner helt är man antagligen vid rätt.
Även om det är så som du säger så kännes det lite konstigt att han ändå valde den absolut sista tanden i munnen mot en utav mina framtänder som gjorde ont. Det är ju stort mellanrum där.
Citera
2008-10-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Om tandläkaren verkligen har lagat fel tand så ska du så ska du minst ha pengarna tillbaka och en ursäkt. Stå på dig.
Så dum som jag var berättade jag för honom idag att jag hade varit i kontakt med patientnämnden och ville ha en kompia på min journal. Självklart så stor det "uppdaterad anmärkning" och han har skrivit att pat själv ej visste var värken kommer ifrån. Det är skitsnack, hur skulle jag då märka att han lagat fel tand direkt efteråt?
Har du ngt bra tips på vem man man kontakta? Förutom patientnämnden?
Citera
2008-10-09, 13:37
Medlem
Citat:
Så dum som jag var berättade jag för honom idag att jag hade varit i kontakt med patientnämnden och ville ha en kopia på min journal. Självklart så står det "uppdaterad anmärkning" och han har skrivit att pat själv ej visste var värken kommer ifrån. Det är skitsnack, hur skulle jag då märka att han lagat fel tand direkt efteråt?
Ändrade stavfel på förra inlägget.
Senast redigerad av ..Sandra.. 2008-10-09 kl. 14:09.
Citera
2008-10-09, 15:05
Moderator
ofays avatar
Citat:
Så dum som jag var berättade jag för honom idag att jag hade varit i kontakt med patientnämnden och ville ha en kompia på min journal. Självklart så stor det "uppdaterad anmärkning" och han har skrivit att pat själv ej visste var värken kommer ifrån. Det är skitsnack, hur skulle jag då märka att han lagat fel tand direkt efteråt?
Man kan alltid be att få prata med klinikchefen, eller låta patientskadenämnden titta på det (HSAN i sista steg).
Var det i över eller underkäken?
Hade du en lagning på den som gjorde ont?
Du kan inte lägga upp en bild, det är lite lättare då.
Citera
2008-10-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Man kan alltid be att få prata med klinikchefen, eller låta patientskadenämnden titta på det (HSAN i sista steg).
Citat:
Var det i över eller underkäken?
Det var i underkäken.
Citat:
Hade du en lagning på den som gjorde ont?
Vad menar du med den här frågan?
Citat:
Du kan inte lägga upp en bild, det är lite lättare då.
Krångligt med en bild på tanden, hur fixar man det?
Citera
2008-11-12, 17:18
Medlem
Hej.

På tal om att inte veta var värken kommer ifrån så hade jag en patient som absolut ville ha en tand hyfsat långt fram i vänster underkäke utdragen. 34 för er som är lite mer insatta. Inget på rtg, men ett stort hål i visdomstanden i ök (28). Efter MYCKET tjat fick jag dra ut den. Det var lite svårt att få patienten att förstå att man inte skulle göra något åt den tand som han hade ont i utan dra ut en i den andra käken. Han hade ABSOLUT inte ont i sin visdomstand! Några timmar senare ringde han och tackade för att smärtan var borta!

I ditt fall så låter det som om du har lite mer än bara ett hål att laga. Även om man har ett hål i en tand så är det inte alltid så att det gör ont. Det är även svårt att veta var smärtan kommer ifrån om det är flera tänder som är skadade. Din inställning att bara laga den som du har ont i brukar aldrig löna sig i längden. Be då tandläkaren göra en provisorisk lagning som du kan gå med ett tag så att det inte blir värre tills du har fått ihop pengar. Tandläkaren har förmodligen tagit den tand som det var störst sannolikhet att du hade ont i. Så det är svårt att avgöra om han har lagat fel tand. Det här låter som ett typiskt fall där tandläkare inte har kommunicerat tillräckligt bra med patienten. Har man då ont som patient så kan det även vara svårt att ta till sig all information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in