Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-08, 11:54
  #1
Avstängd
Gäddans avatar
En tanke slog mig. I ett "vanligt" företag så drar man ju ner på vinsten genom att köpa in saker.

I en enskild firma är ju den personliga ekonomin samma som företagets, innebär det att min hyra och mat och el och whatever dras av från vinsten på företaget?
Citera
2008-10-08, 12:20
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
Privata levnadsomkostnader får inte kostnadsföras i en näringsverksamhet. Sen att det är möjligt att göra i en mindre omfattning ändå är en annan sak. Mat och hyra osv kan du du glömma. Tro mig, du är inte den första som tänkte denna tanke.
Citera
2008-10-08, 13:09
  #3
Medlem
Citat:
Privata levnadsomkostnader får inte kostnadsföras i en näringsverksamhet

Precis, det är endast utgifter för inkomstens förvärvande som får dras av. Däremot kan du ha möjlighet att (beroende på hur stor din verksamhet är) dra av en del av hyran om du har ett kontorsrum eller varulager hemma. Men då kan det vara bra att kunna förklara att du faktiskt behöver ett skilt utrymme hemma för din verksamhet.
Citera
2008-10-08, 13:24
  #4
Avstängd
Gäddans avatar
Men firmans skulder är ju mina skulder och tvärtom!
Citera
2008-10-08, 22:40
  #5
Medlem
Citat:
Men firmans skulder är ju mina skulder och tvärtom!

Har ingen betydelse. Dina privata levnadskostnader är inte firmans kostnader.

Kan du förresten lite förtydliga vilken typ av verksamhet din firma sysslar med och hur stor del av dina inkomster kommer därifrån?
Citera
2008-10-10, 16:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Men firmans skulder är ju mina skulder och tvärtom!

Skulder och kostnader är inte samma sak. Skulder har med balansen att göra medans kostnader har med resultatet att göra. Dvs skulder har att göra med hur du finansierar dina inköp medans kostnader är vad som uppstår när du förbrukat dessa inköp. För att få dra dessa kostnader så måste det som någon sa tidigare, att ha o göra med inkomstens förvärv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback