Tänkte inhandla solfilm från biltema i helgen jag.
Har aldrig provat förut men hört att ger man det lite tid så brukar det bli skapligt. Har inte världens finaste bil heller så det känns som det inte behöver blir 100procent felfritt heller. Har en Saab 900 från 94 ;D
Ingen som har några tips för en riktig nybörjare? Jag tänker inte lägga ut 2-3tusen till en firma som gör när bilen är värd 5-6tusen. Men tänkte att det kan va kul och prova iaf. Går det åt helvete så kan man ju ta bort det bara.
MVH
Lite såpvatten att spraya på rutan, gummiraka och en jävla massa tålamod.
Sax och rakblad/skallpell får inte heller glömmas.
OCH nått starkt att tvätta rutorna invändigt med innan.
För minsta lilla korn/skräp på rutan syns sen utifrån som en "vit" prick/fläck.
okej. Tänkte att jag skulle göra nån mall först, av tex tunn kartong eller nått liknande. Sen klippa ut bitarna efter det.? Är det en dum ide ni som tonat själva tidigare.
Jag har försökt själv,
det kostade mer än vad det smakade om man säger så.
jag var verkligen inte bra på att tona, och då hade jag redan lagt ner 700 kr,köpte rullarna på biltema
ena rullen efter den andra gick åt skogen,
Jag har en mb c200 sport 1999
jag vill tona, bakrutan.och passagerar rutorna"bak"
vart i gbg kan jag få de billigt, utan att göra det själv!
okej. Tänkte att jag skulle göra nån mall först, av tex tunn kartong eller nått liknande. Sen klippa ut bitarna efter det.? Är det en dum ide ni som tonat själva tidigare.
Då jag solfilmar brukar jag veva ner rutan lite först så man får över hela rutan. sen sätta dit filmen börja skrapa bort bubblor. sen börja skära runt rutan. sen veva upp den och dra lös dörrsidan lite så man får filmen långt ner på rutan. sen äre bara skära så de blir bra sen skrapa ut alla bubblor
har dock aldrig provat göra mallar och skära efter så de ska jag int yttra mig nåt om
Problemet som finns är välvda/bågade rutor,det är ett problem (enligt mig) när det kommer till B-temas tonings film.
Då dess kvalitet inte är tillräcklig för att kunna värma filmen så pass som man vill/behöver ibland.
Dock vet ja inte hur det är med bågningen på TS bil nu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!